قائم‌مقام بانک مرکزی از بررسی انتشار گواهی سپرده ارزی بین‌المللی با پشتوانه بانک مرکزی خبر داد و گفت: در فاز اول یک‌میلیارد دلار سپرده ارزی منتشر می‌شود.

حسین قضاوی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، از پیشنهاد انتشار گواهی سپرده ارزی بین‌المللی خبر داد و گفت: این مساله در حد یک پیشنهاد کارشناسی است که در جلسات داخلی بانک مرکزی ابعاد گوناگون آن در حال بررسی است. وی افزود: براین اساس بانک مرکزی می‌تواند از شهرت خوبی که در منطقه دارد بهره خوبی ببرد، ضمن این که شرایط بحران مالی بین‌المللی هم به هر حال موقعیتی را فراهم کرده است که پس‌اندازکنندگان منطقه از بسترهای ایمن استقبال می‌کنند. قائم‌مقام بانک مرکزی افزود: به این ترتیب با توجه به جذابیت‌های فعلی ایران برای ورود سرمایه‌های خارجی، بانک‌ها می‌توانند از طریق انتشار گواهی سپرده ارزی ورود این سرمایه را تسهیل کنند.

قضاوی با اشاره به محدودیت‌های بین‌المللی برای ورود فاینانس به ایران اظهار داشت: استفاده از «گواهی سپرده ارزی» می‌تواند جایگزین مناسبی برای فاینانس باشد. وی ادامه داد: در بهترین شرایط هزینه مالی پروژه‌های فاینانس فراتر از ۹‌درصد در سال بود؛ در حالی که در شرایط حاضر می‌توان با استفاده از شهرت بانک مرکزی، به بانک‌ها این اجازه را داد که تحت ضمانت بانک مرکزی گواهی سپرده ارزی ۲ تا ۱۰ساله برای پروژه‌های مختلف منتشر کنند. به گفته قائم‌مقام بانک مرکزی، بانک‌ها می‌توانند گواهی سپرده ارزی منتشر شده را به بانک‌های منطقه و موسسات مالی و اعتباری وحتی کشورهای عراق و افغانستان ارائه کنند. وی با بیان این که بانک‌های مرکزی منطقه همواره به دنبال تنوع بخشی سبد دارایی‌های ارزی خود و اداره آن هستند، گفت: این امر کمک می‌کند تا موسسات مالی منطقه و اشخاص، هم خاصیت نقدشوندگی و هم بهره‌وری را توامان در اختیار خود داشته باشند. قائم‌مقام بانک مرکزی ادامه داد: حال با توجه به اطمینانی که از بانک مرکزی ایران در کشورهای منطقه وجود دارد و حسن شهرتی تاریخی که از نظام بانکی ایران در خصوص اجرای تعهدات خود فراهم است، می‌توانیم از سرقفلی و شهرت خوبمان در این ارتباط استفاده کنیم.

قضاوی درخصوص نحوه عرضه گواهی سپرده ارزی بین‌المللی در صورت تایید نهایی در بانک مرکزی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته درخصوص انتشار ابزار پولی مزبور، در صورت تصویب نهایی، در فاز اول یک‌میلیارد دلار سپرده ارزی می‌تواند منتشر شود. وی ادامه داد: این رویه مشابه رویه انتشار اوراق قرضه یورویی بود که چند سال قبل بانک مرکزی بدان مبادرت کرد. به گفته قائم‌مقام بانک مرکزی انتشار آن اوراق، ورود سرمایه به کشور را در آن زمان نیز تسهیل کرد. وی درخصوص روند اجرایی انتشار و استفاده از گواهی‌های سپرده ارزی خاطرنشان کرد: براین اساس بانک مرکزی به هر بانک تجاری می‌تواند اجازه دهد در سقف معینی گواهی سپرده ارزی منتشر کرده و آن را به خارجیان و ایرانیان خارج از کشور بفروشد. به گفته قضاوی، بانک‌های تجاری می‌توانند به‌رغم شرایط رکود بین‌المللی فعلی، نرخ‌های سود جذابی برای این گواهی‌ها قائل شوند؛ ضمن این که بانک مرکزی می‌تواند پرداخت اصل پول در سررسید را در برابر احتمال نکول بانک‌ها تضمین کند، کما اینکه می‌توان سود اوراق مزبور و تبدیل منابع ریالی بانک‌ها به ارز به نرخ متداول برای ایفای این تعهدات را تضمین کرد.

وی افزود: شعب خارجی بانک‌های ایرانی می‌توانند به نقدشوندگی بازار دست دوم این ابزار کمک کنند. به گفته قضاوی، چنانچه افراد بخواهند پول خود را قبل از سررسید دریافت کنند، شعب خارجی بانک‌های ایرانی می‌توانند عامل معاملات دست دوم این ابزار پولی باشند. قائم‌مقام بانک مرکزی انتشار این اوراق را ابزار پولی مناسبی در خارج از ایران دانست که می‌تواند رواج یابد. قضاوی شرایط فعلی را بهترین موقعیت برای معرفی این ابزار بانک مرکزی در منطقه دانست و افزود: می‌توانیم از این ابزار به عنوان جایگزین فاینانس گران قیمت غربی استفاده کنیم. وی خاصیت ماندگاری را از جمله ویژگی‌های مثبت انتشار این ابزار پولی دانست که می‌تواند با پوشش بانک مرکزی منتشر شود و اضافه کرد: اقتصاد ایران برای سال‌های متمادی در وضعیت مازاد تراز پرداخت‌های خارجی به سر برده است که این وضعیت هنوز هم ادامه دارد؛ لذا از دید سیاست‌گذاری پولی، انگیزه چندانی برای جذب سرمایه کوتاه مدت وجود ندارد.

قائم‌مقام بانک مرکزی ادامه داد: براین اساس جذب سرمایه کوتاه مدت برای کشورهایی ضرورت دارد که دارای کسری ترازپرداخت‌های خارجی هستند، ضمن این که ورود سرمایه کوتاه مدت به کشورهایی که دارای مازاد تراز پرداخت‌ها هستند، چندان کمکی به اقتصاد نکرده بلکه پتانسیل بی‌ثباتی در بخش خارجی اقتصاد را تقویت می‌کند.

وی گفت: آنچه مد نظر است جذب سرمایه با خاصیت ماندگاری است، معرفی ابزار پولی در منطقه با سررسید بیش از یکسال می‌تواند اهرمی‌برای تحقق این منظور باشد.