پنج بانک خصوصی جدید در آستانه بازار پول

در حالی که مهلت قانونی موسسه‌‏های مالی و اعتباری فاقد مجوز در حال سپری شدن است، هنوز برخی از این موسسه‌‏ها اقدامی برای اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی نکرده‌‏اند.

دکتر عبدالرحمن ندیم بوشهری، مدیرکل نظارت بر بانک‌‏ها و موسسه‌‏های اعتباری بانک مرکزی در گفت‌‏وگو با ایلنا با بیان این مطلب از ارسال اخطار توسط بانک مرکزی به این موسسه‌‏ها خبر داد و در پاسخ به این سوال که آیا مجوز اولیه این موسسه‌‏ها باطل شده است یا خیر، گفت: مجوزی توسط بانک مرکزی باطل نشده است، اما به موسسه‌‏های مالی و اعتباری فاقد مجوز قانونی اخطار دادیم.

وی افزود: این‌‏ها باید ظرف۶ ماه اقداماتی را انجام می‌‏دادند، بعضی‌‏ها با وجودی که مهلتشان در حال سپری شدن است، هنوز به تعهداتی که داده بودند تا بر اساس آن کارهایی را انجام و مجوز قانونی را احراز کنند، عمل نکرده‌‏اند و بانک مرکزی در حال بررسی وضعیت این‌‏ها است تا اخطارهای لازم به آنها داده شود.

ندیم بوشهری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تعاونی‌‏های اعتبار اعلام کرده‌‏اند که زیر نظر وزارت تعاون کار می‌‏کنند، در صورتی که نهاد ناظر بر فعالیت‌‏های پولی، بانک مرکزی است؛ آیا در این خصوص با توجه به امضای تفاهم‌نامه چند ماه‌ پیش وزیر تعاون و رییس کل بانک مرکزی اقدامی برای صدور مجوز قانونی برای این موسسه‌‏ها صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: تعاونی‌‏های اعتبار مشکلی ندارند. تاسیس چنین نهادهایی برای یک شرکت یا صنف یا بخش خاصی که می‌‏توانند برای خودشان تعاونی اعتبار درست کنند بلامانع است، اما فقط اعضای تعاونی اعتبار می‌‏توانند از خدمات آن تعاونی استفاده کنند، لذا تعاونی‌‏های اعتبار نمی‌‏توانند به صورت عام باشند. اینها باید مجوز بانک مرکزی را هم بگیرند و باید خودشان را با مقررات بانک مرکزی تطبیق بدهند، البته بانک مرکزی نظارت لازم را بر همه این موسسات دارد تا تخلف از مقررات بانکی انجام ندهند.

مدیرکل نظارت بر بانک‌‏ها و موسسه‌‏های مالی و اعتباری بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که کاهش میزان سرمایه اولیه تاسیس بانک‌‏های خصوصی و پاسخ به افزایش تقاضاها چگونه است، گفت: کاهش میزان سرمایه اولیه برای تاسیس بانک تاثیر بسیاری در افزایش حجم تقاضا برای تاسیس بانک خصوصی داشته به طوری که در گذشته سقف تعیین شده و حداقل سرمایه هزار میلیارد ریال بود، اما هم‌اکنون ۳‌هزار‌ و ۵۰۰میلیارد ریال شده است.

وی از افزایش تقاضاهای مشابه خبرداد و گفت: مثلا موسسه مالی و اعتباری سینا قرار بود با ۱۵۰۰‌میلیارد ریال به عنوان موسسه مالی و اعتباری منطبق با مقررات بانک مرکزی باشد و به محضی که سرمایه اولیه ۲۰۰‌میلیارد تومان شد، تصمیم این موسسه تغییر کرد تا به عنوان بانک خصوصی فعالیت کند. نهادهای دیگر هم وجود دارند که هم‌‏اکنون به دنبال تاسیس بانک خصوصی هستند.

وی افزود: در حال حاضر درخواست تاسیس ۴ تا ۵ بانک خصوصی در دست بررسی است و صدور مجوز نهایی برای آغاز فعالیت بستگی به این دارد که اطلاعات را سریع‌‏تر بدهند و اگر پیگیری‌‏شان خوب باشد و به محضی که اطلاعات یا مدارک درخواستی را تکمیل کنند، پرونده‌‏شان در اولین فرصت جمع می‌‏شود و مجوز نهایی به آنها اعطا می‌‏شود.

وی افزود: پیشنهاد موسسه سینا برای بانک شدن در دست بررسی است و قرار بود در خود موسسه افزایش سرمایه بدهند و خودشان را با مقررات بانک مرکزی تطبیق بدهند که در حال حاضر برای بانک شدن پیشنهاد دادند که در دست بررسی است.

مدیرکل نظارت بر بانک‌‏ها و موسسه‌‏های مالی و اعتباری بانک مرکزی تصریح کرد: مدارک داده شده و در حال بررسی است و توجیه اقتصادی که می‌‏کنند و برنامه‌‏هایی که دارند که چگونه می‌‏خواهند بانک را توسعه بدهند یا سرمایه را چگونه می‌‏خواهند تامین کنند، چه کسانی سهامدارشان هستند و به خصوص مدیرانی که معرفی می‌‏کنند برای اداره بانک؛ همه بررسی می‌‏شود.

بوشهری در ادامه یادآور شد: این مراحل که گذرانده شد، ابتدا یک موافقت اصولی داده می‌‏شود و بعد باید سرمایه را از طریق پذیره‌‏نویسی تامین کنند، چراکه سرمایه بانک‌‏های خصوصی حتما باید از محل پذیره‌‏نویسی عام باشد تا عموم مردم بتوانند سهامدار بشوند.

وی افزود: موسسین و سهامداران اولیه هم بر اساس مقررات جدیدی که در قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی آمده بایستی شرکت‌‏های سهامی عام و تعاونی‌‏های عام باشند که می‌‏توانند ۱۰‌درصد سرمایه و شرکت‌‏های غیر از این دو نوع شرکت مثلا سهامی خاص یا اشخاص حقیقی حداکثر ۵‌درصد سرمایه را می‌‏توانند داشته باشند.