بازار در بهت گرانی دلار

در طول هفته گذشته یورو به عنوان ارز رقیب در مقابل دلا‌ر تا ۷۰ تومان ارزان شده که بی‌سابقه‌ترین کاهش قیمت یورو در مقابل دلا‌ر در طول ماه‌های اخیر و سال‌های گذشته در بازار خیابان فردوسی بوده است. معامله‌گران می‌گویند: آمریکایی‌ها بازار را ترکانده‌اند.

به گزارش سایت بینا، افزایش ارزش برابری دلا‌ر در مقابل یورو اکنون زمینه گرانی این ارز را در بازار چهارراه استانبول فراهم آورده است، اما واقعیت سر در بحران کاهش ارزش سهام در بورس تهران نیز دارد.

در واقع به‌رغم همه اظهارنظر‌ها در مورد اینکه بحران در بازار‌های مالی جهان هیچ ربطی به بازار سهام داخل ندارد اما بالا‌خره دامنه این بحران هم دامن بازار سهام را در کشور گرفته است و بازار سهام در طول دو روز گذشته با افت شاخص نقدی در حدود ۵۸۰ واحد، همه سرمایه‌ها را به خیابان موازی خیابان حافظ، یعنی چهارراه استانبول کشانده است. در کنار افزایش ۲۵/۲ درصدی ارزش برابری هر دلا‌ر در مقابل یورو، بانک نیز به ناچار قیمت دلا‌ر را افزایش داده و همین موضوع زمینه بیشتر گرانی دلا‌ر را به همراه داشته است، زیرا معامله‌گران به گرانی دلا‌ر و پایداری این گرانی امیدوارتر شده‌اند.

ضمن آن که افت دو دلا‌ری مجدد قیمت نفت نیز برای گرانی دلا‌ر دلیل خوبی به حساب می‌آید، اما مهم‌ترین عامل افزایش قیمت در بازار چهارراه استانبول از سوی معامله‌گران شلوغی معابر مقابل صرافی‌ها است که در واقع هم بورس‌بازان را به خود جلب کرده وهم اینکه معامله‌گران خانگی به این بازار آمده‌اند تا از گردونه نوسانات قیمت دلا‌ر جا نمانند و بتوانند در این بازار و گرانی آن شرکت داشته باشند.

از سویی دیگر آن دسته از معامله‌گران هم که از سر نیاز به این بازار‌ها می‌آیند شتاب‌زده اقدام به خرید دلا‌ر کرده تا بتوانند برای نیاز‌های فردای خود که فردایی گران‌تر از امروز خواهد بود اقدامات لا‌زم را صورت دهند به این ترتیب در اثر این هجوم، دلا‌ر بیش از پیش با رشد قیمت مواجه شده است که برای دلا‌لا‌ن ارز نه‌تنها نگران‌کننده نخواهد بود بلکه بسیار هم باعث خشنودی شده است.

در بازار‌های جهان معامله‌گران اعلا‌م کرده‌اند تداوم نگرانی‌ها از رکود اقتصاد جهانی و بازگشت دارایی‌ها در حمایت از دلا‌ر آمریکا، موجب شده ارزش یورو در برابر دلا‌ر کاهش یابد و هر یورو ۲۴/۱ دلا‌ر آمریکا داد و ستد شود. از زمانی که ارزش یورو در برابر دلا‌ر در پانزدهم ژوئیه گذشته به رقم بی‌سابقه ۶۰/۱ دلا‌ر رسید، روند نزولی ارزش واحد پول مشترک اروپا پیوسته ادامه یافته و بیش از ۲۵‌درصد از ارزش خود را در برابر پول آمریکا از دست داده است. در اوضاع و شرایطی که نظم و قانون خاصی بر تبادلا‌ت بازار بورس حاکم نیست و تنش‌ها و نگرانی‌های ناشی از رکود احتمالی اقتصاد جهانی، همچنان در بازار اعتبارات پا برجا است، ارزش یورو در بازار مبادلا‌ت با نوسانات زیادی همراه شده و در عرض تنها چند ساعت چندصد سنت افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.دیگر پول‌ها نیز با شرایطی مشابه روبه‌رو شده‌اند. لیره استرلینگ ارزش خود را در برابر دلا‌ر و یورو از دست داده است در حالی که ین ژاپن توانسته موقعیت خود را تا اندازه زیادی حفظ‌کند. ‌این تحولا‌ت نشان می‌دهد که تنش‌هایی که از یک ماه پیش در بازار وجود داشت پایان نیافته و اعتماد به بازار بازنگشته است. ‌

خبرگزاری فرانسه از لندن اعلا‌م کرد نمایندگان گروه هفت کشور توسعه یافته جهان شامل آلمان،‌کانادا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آمریکا و ژاپن اعلا‌م کردند از نزدیک و با دقت زیاد تحولا‌ت بازار را دنبال خواهند کرد و برای حل و فصل مشکلا‌ت به وجود آمده در بازار و به ویژه برای بازگرداندن اعتماد به بازارهای بورس، به همکاری‌های خود ادامه خواهند داد. به این ترتیب دلا‌ر در شرایطی قرار گرفته است که نظام جهانی برای نظم بخشیدن به بحران‌های جاری به افزایش ارزش دلا‌ر کمک کرده و همین موضوع در بازار کوچک ارز کشور بازتابی ناگهانی و۱۲ تومانی به همراه داشته است که به احتمال زیاد به بیش از این هم ارتقا خواهد یافت.

در معاملا‌ت بازار ارز گرانی دلا‌ر، ارزانی شدید ارزهای اروپایی و گرانی شدید ارزهای وابسته به دلا‌ر را نیز به همراه داشته است به طوری که پوند در این بازی به شدت هرچه تمام‌تر در مقابل دلا‌ر ارزان شده و تا قیمت یک‌هزار و ۶۶۰ تومان رسیده است. این ارز در نیمه دوم مهر ماه یعنی کمتر از بیست روز قبل روی قیمت یک هزار و ۷۶۰ تومان معامله می‌شد و در این مدت زمان افتی صد دلا‌ری را از سرگذرانده است.

دلا‌لا‌ن ارز بر این باورند که بحران‌های جهان با بحران قیمت‌های حبابی برای ارز در بازار آنها رخ نمایان خواهد کرد از همین‌رو آنها به شدت در مورد معاملا‌ت ارز‌ها احتیاط می‌کنند. به هر حال همه پیش‌بینی‌ها در مورد اینکه دلا‌ر گران و ارزهای اروپایی ارزان خواهند شد درست از آب درآمده است و باز هم می‌توان انتظار شدت گرفتن این پیش‌بینی‌ها را در روز‌های آتی به ویژه در روز‌های پیش از انتخابات آمریکا داشته باشیم.در بازار ارز که حالا‌ در بهت گرانی دلا‌ر و به دنبال آن ین قرار دارد آنقدر اوضاع شلوغ و پلوغ است که دلا‌رفروشان وقتی برای سرخاراندن ندارند و در مورد آینده نزدیک بازار خود بیش از پیش امیدوار شده‌اند. به ویژه آنکه در کنار بحران‌های مالی جهان که در پیامد آن شرکت‌های بزرگ وابسته به خودروسازی، پتروشیمی، مخابرات، فولا‌د و دارویی یا به عبارتی همه شرکت‌های بزرگ بورس و پرفروش‌ها در آستانه بحران هستند هم‌اکنون بازار سهام نیز دستخوش بحرانی زیرپوستی شده است که به طور قطع حجم بیشتری از متقاضیان را به سوی بازار ارز خواهد کشاند. به این ترتیب خیلی زود قیمت‌یک هزار و ۳۰ تومان هم برای دلا‌ر محقق خواهد شد و گذر از ۲۰ تومان، آینده بهتری را برای معاملا‌ت سوداگرانه دلا‌ر رقم خواهد زد.

راه دشوار حذف دلار

به گزارش ایسنا،‌ ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، پیشنهاد کرد که به تدریج از دلار در محاسبات متقابل امتناع کرده و در مبادلات دوجانبه روسیه و چین از ارز ملی استفاده شود.

پوتین در جریان سخنرانی در سومین همایش اقتصادی روسیه و چین اظهار کرد که جهان بنیان شده بر دلار، مشکلات سخت و نقایصی جدی را پشت سر می‌گذارد و همانند سابق وضعیت بازارهای مالی جهانی دشوار است.

وی گفت: معتقدم که در این شرایط ما باید درباره به تکامل رساندن نظام پرداختی در بازرگانی متقابل بیاندیشیم، از جمله از طریق حرکت هماهنگ به سوی استفاده گسترده‌تر از ارزهای ملی.

پوتین تصریح کرد که این روندی آنی نبوده و کار دشواری است، اما ضرورت انجام مرحله به مرحله یک چنین کاری کاملا محرز است.

نرخ بهره در ایسلند ۱۸درصد

بانک مرکزی ایسلند اعلام کرده که نرخ بهره را از ۱۲درصد به ۱۸درصد افزایش داده است. به گزارش ایسنا، گیر هارده، نخست‌وزیر ایسلند پس از افزایش نرخ بهره ابراز امیدواری کرد که این امر برای کوتاه مدت بوده و پس از ایجاد ثبات در بازارهای ارز و تحت کنترل درآمدن تورم نرخ بهره کاهش یابد. وی از بانک مرکزی اروپا و نیز بانک مرکزی آمریکا درخواست وام کرده است.

نخست‌وزیر ایسلند می‌گوید که علاوه بر دو میلیارد دلاری که قرار است صندوق بین‌المللی پول به این کشور پرداخت کند، سیستم بانکی ایسلند به چهار میلیارد دلار دیگر نیازمند است.

دولت ایسلند در حال حاضر محدودیت‌های سختی در معاملات تبدیل ارز قائل شده است.

از هنگامی که دولت ایسلند ناچار شد کنترل سه بانک بزرگ این کشور را به دلیل کمبود اعتبار در دست بگیرد، این کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است.