سهامیان،رییس شورای عمومی سندیکای بیمه گران شد

لیلا اکبرپور

عکس:حمید جانی‌پور

جواد سهامیان مقدم، مدیرعامل بیمه ایران با اکثریت آرا رییس شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران شد.

خرقانی، دبیرکل سندیکا ضمن بیان مطلب فوق انتخاب سهامیان‌مقدم را در شرایط کنونی بازار مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور مدیرعامل بیمه ایران در جایگاه رییس شورای عمومی سندیکا آن هم بدون هیچ رای مخالف موجب هماهنگی بیشتر بیمه‌گران دولتی و خصوصی در بازار خواهد شد و موافقت بیمه ایران با تصمیمات اتخاذ شده در سندیکا به منزله موافقت ۵۰درصد بازار است. او با یادآوری اینکه انتخاب علی موسی‌رضا، مدیرعامل بیمه سینا به سمت رییس شورای عمومی سندیکا در دوره قبل نیز با همین هدف صورت گرفت، افزود: گمان می‌رفت بیمه ایران تعامل مناسبی با رییس شورای عمومی سندیکا داشته باشد که این‌گونه نشد و به دنبال استعفای موسی رضا، مدیرعامل بیمه ایران با اکثریت آرا به این سمت منصوب شد. وی از انتخاب مجدد علی ضیایی، مدیرعامل بیمه سامان به عنوان نماینده سندیکا در شورای‌عالی بیمه خبر داد و ابراز امیدواری کرد سندیکای بیمه‌گران ایران پس از این انسجام لازم را داشته باشد.

نگاهی به سندیکای بیمه‌گران ایران

سرانجام اختلاف نظر مدیران عامل بیمه‌های دولتی و خصوصی بر سر مقوله نرخ‌شکنی غیراصولی در بازار سپردن کرسی ریاست شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران به مدیرعامل بیمه ایران بود، چرا که مدیرعامل بیمه ایران در مقابل عنوان نرخ‌شکنی اعتقاد داشت: ارزان‌فروشی و مدیریت ریسک با مقوله نرخ‌شکنی تفاوت دارد و مدیران عامل سایر شرکت‌های بیمه پایبندی به تعرفه‌های مصوب شورای عالی بیمه و نرخ‌شکنی متناسب با شرایط بازار و رعایت اصول فنی بیمه‌گری را خواستار بودند. اما حقیقت ماجرا این است که مدیران عامل شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی هنوز به درک مشترکی از جایگاه سندیکای بیمه‌گران ایران دست نیافته و میزگرد سندیکا را محل تعامل بیمه‌گران برای حفظ منافع مشترک نمی‌دانند. چگونه می‌توان به مدیرعامل یک شرکت مسوولیت رده بالای یک تشکل حقوقی را واگذار کرد و توقع داشت حقوق سایر اعضا که رقیب شرکت متبوع وی هستند، رعایت شود. قطعا حفظ حقوق شرکت متبوع برای هر مدیر مسوولی در تشکل‌ها جزو بدیهیات است و نمی‌توان از آن مدیر خرده گرفت و اشکال اساسی به ساختار آن تشکل وارد است.

چرا تصمیم‌گیران ایجاد سندیکای بیمه‌گران در دهه ۱۳۴۰ بزرگ‌ترین مسوولیت رییس شورای عمومی سندیکا را اداره جلسات عنوان و نقش دبیر کل سندیکا را برای کارهای اجرایی پررنگ کردند؟

پاسخ به این سوال بسیار روشن است. زیرا دبیر کل باید فردی مستقل و به دور از هر گونه وابستگی به اعضا باشد.

سندیکای بیمه‌گران ایران اکنون دارای بیست عضو (مدیران عامل شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی) می‌باشد که هر یک از آنها دارای سهمی از بازار، نیروی انسانی، استراتژی و شرایط خاص خود در بازار بیمه کشور هستند، هر کدام از این شرکت‌های بیمه با ماموریت ویژه تاسیس و فعالیت می‌کنند و لازم است حقوق تک تک آنها حفظ شود.

برخی از این شرکت‌ها تازه تاسیس‌اند، گروهی شرکت‌های دولتی در آستانه واگذاری هستند و بیمه ایران که براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تنها بیمه دولتی باقی می‌ماند.

تعامل سندیکا با بیمه مرکزی ایران

هر چند بیمه مرکزی ایران متولی صنعت بیمه کشور است و به عنوان یک نهاد قانون‌گذار و ناظر مسوول هدایت فعالیت‌های بیمه‌ای به سوی رعایت اصول فنی و اخلاقی است، اما ساختار بیمه مرکزی ایران به موازات گسترش فعالیت بیمه‌گری در کشور و خصوصی‌سازی رشد نکرد.

بیمه مرکزی ایران چند سالی است که برنامه و ابزاری برای نظارت بر بازار بیمه کشور ندارد.

انتخاب کهزادی به عنوان رییس کل بیمه مرکزی ایران موجب تعریف جدیدی از بازار بیمه کشور شد و تقریبا تمام تلاش عبدالناصر همتی برای به دست آوردن قدرت بیمه مرکزی از دست رفت.

به طوری که فرشباف ماهریان، باید بار دیگر برای به دست آوردن جایگاه واقعی بیمه مرکزی و قدرت تصمیم‌گیری در امر بیمه‌گری قبل از وزارت اقتصاد تلاش شبانه‌روزی کند. این در حالی است که فرشباف در این مسیر تقریبا تنها است و نتوانسته تیم متناسب با شرایط را جمع کند.

آماده نبودن صنعت بیمه برای مقابله یا اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و عدم تدوین آیین‌نامه اجرای استاندارد حسابداری ۲۸ در حالی که مجامع شرکت‌های بیمه با یک بند حسابرسی برگزار شد، حکایت از حرکت کند بیمه مرکزی دارد.

عرب‌مازار، رییس سازمان امور مالیاتی کشور به صراحت گفته از اول مهر ماه بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده ۳درصد مالیات بر مصرف از صنعت بیمه اخذ خواهد شد و هنوز بیمه مرکزی برنامه‌ای برای اجرای این قانون حداقل در فروش بیمه‌های شخص ثالث (به دنبال ابلاغ قانون جدید که اخذ هرگونه مالیات و عوارض از آن ممنوع است) در دست ندارد.

فرشباف فعالیت خود را خوب شروع و سعی کرد بازار را به درستی بشناسد و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کند، اما اجرای راهکار نیرو می‌خواهد و رییس کل تنها نمی‌تواند برنامه‌هایش را اجرایی کند. نقش سندیکای بیمه‌گران در این شرایط بسیار حائز اهمیت خواهد بود و باید بتواند تعامل مناسبی با بیمه مرکزی ایران داشته باشد.

بیمه مرکزی نهاد نظارتی و اعضای سندیکا بازوهای اجرایی هستند که باید توسط یک حلقه ارتباطی اوضاع را سامان بخشند. شاید حضور مدیران‌عامل بیمه‌ها در هیات عامل بیمه مرکزی ایران آثار مثبتی به دنبال داشته باشد. چراکه مدیران‌عامل بیمه از اوضاع و خبرهای آن طرف میز آگاهی دارند و می‌توانند دکتر فرشباف، رییس کل بیمه مرکزی ایران را در تحقق اهداف و توسعه بیمه در کشور یاری کنند.

سندیکا، بیمه مرکزی، مدیران اجرایی، شبکه فروش به ویژه نمایندگان شرکت‌های بیمه مسوولیت‌های خود را زیر ذره‌بین قرار داده و مشاهده کنند که چه میزان در اجرای این مسوولیت‌ها موفق بوده‌اند؟

اگر جواب حتی کمتر از ۵۰درصد اجرای درست مسوولیت‌ها هم باشد، باز هم جای امیدواری است و با تعامل و تلاش می‌توان شرایط را درست کرد.