رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خواستار استقلال شورای پول و اعتبار از تصمیمات دولت شد و گفت: احیای مجدد شورای پول و اعتبار موجب تسریع در روند تصمیم‌گیری‌‌‌‌های پولی کشور می‌‌‌‌شود.

احمد مجتهد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر در خصوص احیای مجدد شورای پول و اعتبار گفت: ادغام شوراها در یکدیگر از ابتدا شاید به دلیل افزایش بسیار زیاد تعداد آنها کاری مثبت تلقی می‌‌‌‌شد، اما به دلیل اینکه شورای پول واعتبار یکی از ارکان بانک مرکزی در نظر گرفته شده بود، اشتباهی صورت گرفت و این شورا نیز در سایر شوراها ادغام شد.

رییس پژوهشکده پولی وبانکی بانک مرکزی با اشاره به اینکه حوزه کاری شورای پول و اعتبار بسیار تخصصی است، بر استقلال این شورا از تصمیمات دولت تاکید کرد.

به گفته وی در تمام دنیا نیز معمولا یا شورای سیاست‌‌گذاری یا شورای پولی وجود دارد، که این شوراها تصمیمات پولی را در محدوده اختیارات بانک مرکزی اتخاذ می‌‌‌‌کنند.

مجتهد با بیان اینکه به شورای پول و اعتبار یکسری وظایف اداری و قانونی نیز اعطا شده است، افزود: با توجه به این وظایف لزومی ‌‌‌‌نداشت که این شورا زیرمجموعه سایر شوراها قرار گیرد.

وی احیای مجدد شورای پول و اعتبار را باعث بالابردن وجه بانک مرکزی و تسریع در روند تصمیم‌گیری‌‌‌‌های پولی دانست و تصریح کرد: با توجه به حجم فعالیت‌‌‌های بسیار زیاد کمیسیون اقتصادی دولت که وظایف شورای پول و اعتبار در آن دیده شده بود، تصمیم‌گیری‌‌‌‌های پولی که جنبه حیاتی داشت، عملا به تعویق می‌‌‌‌افتاد.

رییس پژوهشکده پولی وبانکی بانک مرکزی گفت: احیای مجدد شورای پول و اعتبار به نفع کشور و در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور بسیار موثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: احیای مجدد این شورا در حال حاضر می‌‌‌‌تواند بسیاری از مسائل و برنامه‌‌‌‌‌هایی که بانک مرکزی با آن مواجه است و نیاز به مصوبه دارد را تسریع کند.