12هزار راننده فاقد بیمه‌نامه در زندان‌ به سر می‌برند

لیلا اکبرپور

۲۰ دی ماه سال‌جاری آخرین مهلت بخشیدن جرایم خرید بیمه‌نامه شخص ثالث ۲۰ دی ماه سال‌جاری آخرین مهلت بخشیدن جرایم خرید بیمه‌نامه شخص ثالث است. پس از ابلاغ قانون جدید بیمه شخص ثالث هیات وزیران تصویب کرد که دارندگان خودروهای فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث از ۲۰شهریور امسال به مدت ۴ ماه فرصت دارند بدون پرداخت جریمه، از بیمه‌های بازرگانی بیمه‌نامه شخص ثالث خریداری کنند. براساس این مصوبه پس از به پایان رسیدن مهلت مقرر دارندگان خودروهای فاقد بیمه‌نامه مشمول جریمه شده و نیروی انتظامی نیز از تردد این خودروها جلوگیری خواهد کرد.

چرا بیمه‌نامه بخریم

اکنون نزدیک به ۱۲هزار راننده گرفتار در زندان‌ها به سر می‌برند که ۵هزار نفر از این رانندگان مربوط به تصادفات منجر به فوت و ۴هزار نفر دیگر مربوط به تصادفات منجر به جرح هستند.

این موضوع باعث شد تا با اسدالله جولایی، رییس ستاد دیه کشور گفت‌وگویی داشته باشیم.

او به اولویت قراردادن آمار اعتقادی نداشت و به صراحت گفت: آمارهای تکراری دردی را از مردم دوا نمی‌کند، باید با آسیب‌شناسی در پی پیشگیری و پس از آن درمان بود.

رییس ستاد دیه کشور با یادآوری این که این ستاد از سال ۶۹ با ابتکار شهید لاجوردی رییس وقت سازمان زندان‌ها تشکیل شد، گفت: ستاد دیه کشور به منظور آزادی زندانیان بدهکار به اولیای دم ناشی از تصادفات رانندگی تشکیل و اولین گل‌ریزان در تهران در سال ۶۹ برگزار شد.

او با اشاره به اینکه در آن سال‌ها برای دیه رقم قطعی تعیین نشده بود و به صورت توافقی به طور متوسط ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شد، خاطرنشان کرد: اکنون مبلغ دیه ۴۰میلیون تومان است که در ماه‌های حرام به بیش از ۵۳ میلیون تومان افزایش می‌یابد و گاهی تصادفی منجر به نقص عضو شده و بیش از چند دیه برای آسیب‌دیده تعیین می‌شود که جبران این خسارات برای رانندگان مشکل و برای آنهایی که بیمه‌نامه شخص ثالث ندارند، غیرممکن خواهد بود.

جولایی ادامه داد: ستاد دیه کشور فعالیت‌های خود را در جهت پیشگیری و درمان این معضل اجتماعی ادامه داد و ۴ محور اساسی آموزشی، اصلاح قانون، اجرای قانون و تامین منابع مالی سرلوحه برنامه‌های ستاد

قرار گرفت.

به گفته او اصلاح قانون بیمه شخص ثالث یکی از اصلی‌ترین محورها بود که طی سال‌های ۷۸ تا ۸۴ در کمیته حقوقی ستاد دیه کشور بررسی شد که پس از تقدیم به رییس‌جمهور در تیرماه ۸۴ به مجلس هفتم ارائه و این نقطه آغازی برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث شد.

جولایی گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد سالانه بیش از ۳۰هزار انسان در سوانح رانندگی فوت و بیش از ۳۰۰هزار نفر مجروح می‌شوند.

رییس ستاد دیه کشور آمار رانندگان زندانی را در ۳۰ سال گذشته ۴۳۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه دستور تشکیل حوزه معاونت آموزشی برای اجرای درست قانون جدید بیمه شخص ثالث توسط قضات و دادستان‌ها صادر کرده‌اند و بیمه مرکزی نیز متصدی این امر در صنعت بیمه کشور است.

جولایی ایجاد پوشش کامل بیمه شخص ثالث، حمایت کامل، فوری و بدون قید و شرط از قربانیان حوادث رانندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را اهداف اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث عنوان کرد و گفت: ستاد دیه بیش از ۱۷۰ گلریزان‌ در مراکز استان‌های کشور برگزار کرد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به ۱۹۰ جشن گلریزان برسد.

او حاصل کمک‌های مردمی را در این جشن‌ها در پایان سال ۸۶ معادل ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: متاسفانه لاقیدترین رانندگان در ایران اسلامی حضور دارند و فرهنگ ۱۴۰۰ ساله اسلامی و ۳۰ ساله انقلاب هم مانع این گونه رانندگی‌ها نشده است، بنابراین این مبالغ کفاف جبران خسارت آسیب‌دیدگان حوادث رانندگی را با توجه به ضریب خسارت بالای آن نمی‌دهد.

او نقش بیمه مرکزی ایران را در توسعه فرهنگ بیمه حیاتی عنوان کرد و گفت: دری‌ نجف‌آبادی دادستان کل کشور و رویانیان رییس راهنمایی و رانندگی نیز مصمم به برخورد قاطعانه با متخلفان رانندگی هستند، که منجر به کاهش تصادفات رانندگی خواهد شد.

رییس ستاد دیه کشور با یادآوری همکاری‌های دکتر کهزادی ریاست کل سابق بیمه مرکزی ایران گفت: شرکت‌های بیمه تثبیت نرخ حق بیمه شخص ثالث در مقایسه با افزایش دیات را با توجه به ضریب خسارت این رشته زیان‌آور می‌دانند اما اطمینان داشته باشند هر چه حجم فروش بیمه‌نامه شخص ثالث بیشتر شود، سود بیمه‌گران بالا خواهد رفت که وظیفه نیروی انتظامی در امر برخورد با خودروهای فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث این زیان‌ها را جبران خواهد کرد.

جولایی در خاتمه از بیمه مرکزی درخواست کرد تا در امر اطلاع‌رسانی درباره قانون جدید شخص ثالث و فرصت بخشیدگی جرایم خرید بیمه‌نامه فعالیت کند تا ضمن افزایش تعداد خودروهای تحت پوشش از افزایش تعداد رانندگان زندانی جلوگیری شود.