گروه بازار پول - بهای انواع سکه بهار آزادی در پی کاهش شدید بهای طلا در بازارهای جهانی به شدت سقوط کرد. روز پنج‌شنبه نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید (امامی) با ۵هزار تومان کاهش قیمت روبه‌رو شد و به نرخ ۱۹۰هزار تومان به فروش رسید. سکه طرح قدیم نیز ۱۰هزار تومان افت کرد و به نرخ ۲۲۰هزار تومان به متقاضیان عرضه شد. نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به ترتیب ۵هزار تومان و یک هزار تومان از ارزش خود را از دست دادند. ربع‌سکه در برخی بازارها ۴۸هزار تومان نیز گزارش شده است. بازار ارز داخلی نیز در پی سقوط ارزش انواع ارزها در مقابل دلار آمریکا، با تغییرات قابل‌توجهی همراه بود. یورو ۵تومان، پوند انگلیس ۱۰تومان و دلار کانادا نیز ۱۰تومان ارزان شدند. در حالی که ین ژاپن با ۱۵تومان افزایش مرز روانی یک‌هزار تومان را در بازار داخلی فتح کرد. نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازارهای جهانی به شدت تا مرز ۶۸۱دلار سقوط کرد که دلیل آن را سومین حراج بزرگ طی ۲۰روز گذشته اعلام کرده‌اند. پس از این حراج تقاضای بازار رو به افزایش نهاد و نقدینگی حاصل از خروج از بازارهای سهام بزرگ دنیا نرخ طلا را با افزایش تقریبا ۵۰دلار مواجه کرد. روز گذشته در پایان معاملات هفتگی نرخ هر اونس طلا روی رقم ۳۰/۷۳۴دلار توقف کرد که البته نسبت به روز چهارشنبه تقریبا ۲۱دلار پایین‌تر آمده است.در پی سقوط ارزش نفت خام تا مرز ۶۱دلار و افزایش مجدد آن تا حد ۶۳دلار و حراج طلا با هدف جذب نقدینگی و جبران زیان حاصل از سقوط ارزش سهام بهای طلا بیش از ۷۰دلار سقوط کرد و بلافاصله تقاضا برای خرید آن بهای آن را حدود ۵۰دلار بالا برد. برخی نیز از انتظار کاهش قیمت جهانی طلا تا مرز ۶۰۰دلار سخن گفته‌اند. با وجود کاهش تقاضا برای کالاهای استراتژیک قیمت طلا نسبت به سایر کالاها از افت کمتری برخوردار بوده که ماهیت سرمایه‌ای آن دلیل این تفاوت است. سایر کالاها بین ۱۹ تا ۳۲درصد افت قیمت داشته‌اند.

در حالی که طلا ۱۲درصد از ارزش خود را از دست داده است، در بازار ارز نیز نرخ برابری یورو و پوند در مقابل دلار آمریکا به شدت کاهش یافت و همانگونه که پیش‌تر پیش‌‌بینی شد نرخ برابری یورو در مقابل دلار به ۲۶۳۱/۱رسید که برخی گزارشات نیز نرخ ۲۵/۱را گزارش کرده‌اند. برابری پوند به یورو نیز تا حد ۵۹/۱پایین آمد. احتمال قوی کاهش نرخ بهره در انگلیس و احتمال آغاز رکود اقتصادی در این کشور ارزش پوند را بسیار پایین آورده است.

رکورد ۱۳ساله ین در مقابل دلار

افت برابری دلار آمریکا در مقابل ین تا حد ۲۷/۹۴ و حتی ۹۳/۹۰ از کسب یک رکود ۱۳ساله برای ین ژاپن حکایت دارد. سقوط بازارهای مالی جهان سرمایه‌گذاران ژاپنی را تشویق کرده که ارزهایی که نرخ بازدهی بیشتری دارند را بفروشند و در مقابل ارزهایی همچون ین ژاپن با نرخ سود کمتر را جذب کنند. جبران ناشی از سقوط ارزش سهام چنین پدیده‌هایی را عموما در پی دارد. دلار آمریکا در مقابل اکثر ارزهای معتبر جهان تقویت شد. دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا با ۳درصد رشد به برابری ۲۸۴۲/۱ رسیده است

که بیشترین میزان رشد آن طی ۴ سال گذشته بوده است.