نمایندگان بیمه‌ ماموران وصول مالیات می‌شوند؟

لیلا اکبرپور- رییس‌جمهوری در دستوری وزیر اقتصاد را موظف کرد تا ظرف دو ماه برنامه عملیاتی و راهکارهای مناسب برای اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده را تدوین کند.

در این دستور آمده است به منظور اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده و بررسی موانع و مشکلات و رفع نگرانی‌ها و ایجاد رضایتمندی در مودیان ضروری است با هماهنگی وزارت بازرگانی و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و به ویژه مشارکت و بهره‌گیری از نظرات نمایندگان اصناف مختلف ظرف مدت دو ماه برنامه عملیاتی و راهکارهای مناسب جهت اجرای قانون مذکور را تهیه و به رییس‌جمهور ارائه نمایند.

این در حالی است که صنعت بیمه کشورمان اعتقاد دارد نوع خدمات بیمه‌های بازرگانی به نحوی که در قانون مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی شده است، نیست و شرکت‌های بیمه بازرگانی مشمول این قانون نمی‌شوند.

یک منبع آگاه در این خصوص به دنیای اقتصاد گفت: صنعت بیمه برای مذاکره با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص تشریح شرایط این صنعت تعلل کرد و این تعلل موجب شد تا صنعت بیمه از بورس و بانک جا مانده و مشمول این قانون قرار گیرد.

او افزود: اکنون بیمه‌گران جلساتی با عرب‌مازار، رییس سازمان امور ما لیاتی کشور برگزار کرده و موانع پیش روی صنعت بیمه در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را بیان کرده‌اند.

به گفته این کارشناس ارشد صنعت بیمه، شاید شرکت‌های بیمه بتوانند سازمان امور مالیاتی را قانع و از شمولیت آن خارج شوند.

اما دکتر سید حمید پورمحمدی معاون وزیر اقتصاد در امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی در این خصوص گفت: شرکت‌های بیمه طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده مشمول این قانون هستند، اما برای اجرا باید

راهکارهای مناسبی جهت اجرای درست آن تدوین شود.

او با بیان اینکه بیمه‌های عمر به ویژه عمر متصل به پس‌انداز از مالیات معاف هستند و در قانون جدید بیمه شخص ثالث اخذ هر گونه عوارض و مالیات از این رشته بیمه‌ای ممنوع است، بنابراین باید در جلساتی با سازمان امور مالیاتی راهکارهای متناسب با شرایط بیمه‌گران تدوین شود همچنین دبیرکل سندیکای بیمه‌گران نیز از تشکیل کمیته مشترک صنعت بیمه و سازمان امور مالیاتی کشور برای تهیه آیین‌نامه چگونگی اجرایی شدن مالیات بر ازش افزوده در این خصوص خبر داد و گفت: این آیین‌نامه تا هفته آینده نهایی خواهد شد.

سعید خرقانی افزود: صنعت بیمه کشور و سازمان امور مالیاتی جلساتی مشترک در مورد نحوه و چگونگی اجرایی شدن این قانون در صنعت بیمه برگزار کرده تا آیین‌نامه اجرایی آن تهیه شود.

برخی از کارشناسان و مدیران بیمه کشورمان نیز در این خصوص اعتقاد دارند موانع بی‌شماری در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در صنعت بیمه به‌ویژه در عملیات بیمه‌گری وجود دارد.

این کارشناسان می‌گویند: چنانچه شرکت‌های بیمه بازرگانی مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده باقی بمانند شبکه فروش (نمایندگان شعب و کارگزاران) از این پس نقش ماموران وصول مالیاتی را ایفا خواهند کرد.

فروش انواع بیمه‌های زندگی و غیرزندگی، اعطای کارمزد، عملیات اتکایی و ... شرایطی را برای صنعت بیمه رقم زده تا اجرای این قانون در صنعت بیمه نیازمند ابزار و برنامه‌های مناسبی باشد.