گروه بازارپول- پس از آنکه شش تن از مراجع عظام محاسبه تورم در عقود قرض‌الحسنه با هدف حفظ قدرت خرید را خلاف شرع دانستند، مظاهری، رییس کل بانک مرکزی روز گذشته با تشکر از این مراجع اعلام کرد: این موضوع به عنوان یک ایده در جهت استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت عقود اسلامی در بانکداری اسلامی مطرح بوده است.

وی تصریح کرد: یقینا هر طرحی و ایده‌ای زمانی به عنوان یک اقدام عملی در نظام بانکی به اجرا گذاشته می‌شود که از جنبه بانکی و انطباق کامل با اصول فقهی و دینی ارزیابی و بررسی شده و این انطباق احراز شده باشد.

مظاهری با اشاره به حاکمیت قوانین بانکداری اسلامی در نظام پولی- بانکی کشور تاکید کرد: قطعا هیچ طرحی بدون نظر مراجع فقهی و مطابقت کامل با مبانی نظام بانکداری اسلامی در شبکه بانکی کشور اجرا نخواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به شرایط زمانی اجرایی شدن هر طرحی نیازمند انجام بررسی‌های کارشناسی از جنبه‌های بانکی و فقهی می‌باشد و تنها پس از طی این مراحل برای بررسی، تصمیم‌گیری و تصویب به مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان ارائه خواهد شد.

به گفته مظاهری: بانک مرکزی در تمامی مراحل بررسی یک طرح، برای دریافت نظرات کارشناسان فقهی و دانشگاهی به منظور ارائه طرحی که با توجه به مقتضیات زمان تطابق کامل با شرع مقدس و بانکداری بدون ربا داشته باشد، استقبال می‌کند.

چند روز پیش، خبرگزاری برنا پاسخ استفتای ۶تن از مراجع عظام را درخصوص اظهارات مظاهری در میزگرد پایانی نوزدهمین همایش بانکداری اسلامی مبنی بر محاسبه تورم در عقود قرض‌الحسنه، منتشر کرد.

حضرات آیات عظام آیت‌آ.. العظمی خامنه‌ای، سسیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، ، به همراه نظر آیت‌آ... العظمی فاضل لنکرانی بر جایز نبودن طرح فوق تاکید داشتند.

حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا قرض‌دهنده می‌تواند قدرت خرید پولش را قرض‌‌دهد و به عبارت دیگر جبران کاهش ارزش پول قرض‌ داده شده را شرط کند،پاسخ دادند: نمی‌تواند در صورت شرط، ربا محسوب می‌شود.

ایشان در پاسخ به این سوال که آیا بانک می‌تواند به متقاضیان تسهیلات بانکی قدرت خرید پول را وام دهد و آن را به صورت دفعی یا اقساطی پس بگیرد نیز تصریح کردند: عملیات بانکی که مطابق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تایید شورای محترم نگهبان انجام گیرد، بی اشکال است.

نظر سایر مراجع عظام نیز بر مخالفت طرح مظاهری دلالت داشت.به گفته رییس کل بانک مرکزی در همایش بانک‌داری اسلامی امسال، براساس عقد قرض در اسلام نباید قرض‌گیرنده و قرض‌دهنده مورد ظلم واقع شوند و در بانک‌داری اسلامی این بحث که فرد قرض‌گیرنده بیش از آنچه قرض گرفته پس ندهد، حل شده است.

وی با تاکید بر این که بانکداری کشور به هیچ وجه به وادی ربا نیفتاده و کاملا بدون ربا است و این ادعای درستی از سوی علمای کشور ما است، افزود: نظام قرض‌الحسنه ما نیز غیرربوی است؛ اما نمی‌توانیم ادعا کنیم که غیر ظالمانه است.

مظاهری ادامه داد: اگر به این وادی وارد نشده‌ایم که منابع قرض دهنده را چگونه تامین کنیم، از ترس افتادن به وادی ربا که آفت بزرگی محسوب می‌شود، بوده است.

وی با تاکید بر این که تامین حق فرد قر‌ض‌دهنده در قالب پول اعتباری صورت گیرد، گفت: اما این که چگونه این اتفاق خواهد افتاد سوالی است که باید به آن پاسخ داد و تعریفی از قرض در پول اعتباری صورت گیرد.

وی برتدوین ضوابط قرض با پول اعتباری تاکید کرد و گفت: این امر نیازمند کار مشترک کارشناسی تیمی فقهی، علمی و مذهبی است.