بانک تجارت، بانک سبز ایران شناخته شد

گروه بازار پول- سازمان حفاظت از محیط زیست، بانک تجارت را به عنوان بانک سبز ایران انتخاب کرد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک تجارت، مراسم اختتامیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست روز سه‌شنبه پنجم شهریورماه در تالار اجتماعات سبز سازمان حفاظت از محیط زیست با حضور تنی چند از اعضای هیات دولت و مدیران دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی کشور برگزار شد. دکتر فاطمه واعظ جوادی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط با ارائه گزارشی از روند برگزاری این نمایشگاه به اقدامات انجام گرفته توسط دولت برای فراهم آوردن بستر توسعه پایدار در کشور پرداخت و از تلاش‌های صورت گرفته توسط برخی از وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی کشور در این امر قدردانی کرد. در ادامه این مراسم توسط خانم دکتر جوادی تندیس بانک سبز به بانک تجارت به عنوان بانک برتر کشور در حفاظت از محیط زیست اعطا شد.

اقدامات گسترده بانک تجارت در اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی غیرآلاینده، توسعه ابزارهای مبتنی بر بانکداری الکترونیک جهت کاهش سفرهای درون شهری، اعطای بیش از هزار و هشتصد میلیارد ریال تسهیلات برای جایگزینی خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور، از جمله مهم‌ترین دلایل انتخاب این بانک به عنوان بانک سبز اعلام شد.

طی سال‌های اخیر بانک تجارت از اعطای تسهیلات به صنایعی که دارای میزان آلایندگی غیرمجاز باشند خودداری کرده و از جمله مدارکی که در هنگام بررسی تقاضای پرداخت تسهیلات به صورت الزامی از متقاضی درخواست می‌شود ارائه مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست کشور است.

بانک تجارت همچنین اقدامات گسترده‌ای را جهت ایجاد شبکه سراسری بانکداری الکترونیک در کشور به انجام رسانده و در حال حاضر مشتریان این بانک می‌توانند از منزل و محل کار به وسیله تلفن، تلفن همراه و اینترنت بسیاری از امور بانکی خود را به انجام برسانند. از جمله دیگر اقدامات مهم بانک تجارت برای کاهش سفرهای درون‌شهری و میزان آلودگی هوا، اعطای بیش از ۱۵۰۰میلیارد ریال تسهیلات برای احداث و توسعه خطوط متروی تهران بوده است. مطابق برآوردها تاکنون بیش از ۶۰۰میلیون سفر درون‌شهری توسط خطوط مترو تهران انجام شده که قطعا تاثیری بسیار چشمگیر بر کاهش میزان آلاینده‌های ناشی از تردد وسایل نقلیه عمومی و خصوصی در این شهر داشته است.

علاوه بر این بانک تجارت با اختصاص ۴۸میلیارد ریال از تسهیلات خود در افتتاح خط تولید لنت ترمز بدون آزبست در یکی از مهم‌ترین واحدهای صنعتی کشور مشارکت داشته است. براساس آمار، ۷۰درصد آلودگی کلان‌شهرها مربوط به خودروها است و ایجاد آلودگی زیان‌بار ناشی از آزبست لنت ترمز نیز یکی از این موارد است.

شایان ذکر است بانک تجارت از سال گذشته در راستای توجه نظام‌مند به مسوولیت‌های اجتماعی خود در قبال حفظ محیط‌زیست، کمیته توسعه پایدار را تشکیل داده است. این کمیته با هدف ارائه مشاوره و رهنمود در خصوص سیاست‌های بانک در قبال محیط زیست و به‌کارگیری شیوه‌ها و فنون کاهش آثار منفی زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های بانک، «اخلاق حرفه‌ای»، «مسوولیت‌های اجتماعی بانک» و سایر مسائل توسعه پایدار فعالیت می‌کند.

بانک تجارت ثبت‌نام دانشجویان را اینترنتی می‌کند

همچنین بانک تجارت امکانات لازم برای ثبت‌نام اینترنتی دانشجویان را فراهم کرده و این طرح به زودی در دانشگاه‌های کشور اجرایی خواهد شد.

سیامک دولتی عضو هیات‌مدیره بانک تجارت که در همایش روسای شعب این بانک مستقر در دانشگاه‌های کشور سخن می‌گفت ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: اقدامات لازم برای اجرای ثبت‌نام اینترنتی دانشجویان چند دانشگاه معتبر کشور به پایان رسیده و امیدواریم این طرح به زودی در همه دانشگاه‌های کشور عملی شود. عضو هیات مدیره بانک تجارت با اشاره به اینکه تحقق این هدف نیازمند انجام اقدامات گسترده جهت تهیه نرم‌افزارها و سخت افزارهای مرتبط با این پروژه بوده گفت: با اجرایی شدن طرح ثبت‌نام اینترنتی در دانشگاه‌های کشور، دانشجویان عزیز هیچ نیازی برای مراجعه حضوری به بانک نخواهند داشت بلکه از خانه و از طریق موجودی حساب تجارت کارت خود می توانند همه هزینه‌های مربوط به ثبت‌نام را پرداخت کنند.

دولتی با اشاره به تاریخچه تاسیس شهرک‌های بانکداری الکترونیک از سوی بانک تجارت در دانشگاه‌های کشور گفت: بانک تجارت نخستین بانک کشور بود که محیط‌های دانشگاهی را برای فرهنگ‌سازی و توسعه خدمات الکترونیک خود انتخاب کرد و اکنون مفتخر هستیم که توانسته‌ایم اعتماد اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها را برای استمرار و توسعه همکاری‌ها جلب کنیم.

عضو هیات‌مدیره بانک تجارت در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف مدیریت‌های شعب بانک در مناطق مختلف کشور ارائه خدمات مطلوب در شعب دانشگاهی بانک و برقراری تعامل مستمر و موثر با مسوولان دانشگاه‌ها جهت آگاهی از نیازهای کنونی و آتی دانشجویان به خدمات بانکی و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات بانکی این عزیزان است.دولتی ترویج هرچه بیشتر فرهنگ استفاده از پول الکترونیک و تقویت ارتباط با جوانان تحصیلکرده و آینده‌دار کشور را از جمله اهداف ایجاد شهرک‌های بانکداری الکترونیک توصیف کرد و افزود: بانک تجارت توسعه شهرک‌های بانکداری الکترونیک و ارتقای کیفیت خدمات به دانشگاهیان کشور را به عنوان یک پروژه ملی تلقی می‌کند و امیدواریم با تداوم رویکرد استراتژیک بانک تجارت در این مسیر بتوانیم همراهی قابل اعتماد برای جامعه دانشگاهی کشور باشیم. پس از سخنان دولتی، دکتر مهرانی عضو هیات علمی و قائم‌مقام دانشگاه تهران با اشاره به راه اندازی نخستین شهرک بانکداری الکترونیک در این دانشگاه در سال ۱۳۸۳ گفت: پیشرفت سیستم‌های آموزشی دانشگاه‌ها باید با پیشرفت سیستم‌های مالی و اداری آنها همراه باشد در غیر این صورت ایجاد تحول اساسی در نظام آموزش عالی کشور محقق نخواهد شد.

دکتر مهرانی همچنین خواستار تداوم همکاری بانک تجارت با این دانشگاه و توسعه همکاری‌های پژوهشی و آموزشی مشترک شد.

گفتنی است: در این سمینار یک‌روزه که جهت بررسی نقاط ضعف و قوت شهرک‌های بانکداری الکترونیک و شعب بانک تجارت در دانشگاه‌های کشور برگزار شد، مدیران امور مالی، فناوری اطلاعات و مناطق بانک تجارت به ارائه راهکارهای پیشنهادی خود پرداخته و شرکت‌کنندگان در همایش با حضور در کارگاه‌های آموزشی با آخرین تغییرات مربوط به روش‌های ارائه خدمات الکترونیک آشنا شدند.