اسکناس‌ها کوچکتر می‌شوند

مدیر سازمان تولید اسکناس و مسکوک گفت: طی سه سال گذشته به طور متوسط سالانه یک تا ۴/۱ میلیارد قطعه اسکناس چاپ شده است که در مقایسه با اواسط دهه هفتاد بیش از دو برابر افزایش نشان می‌دهد. مجید صنیعی آبادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه تولید سالانه اسکناس در ایران در حال حاضر حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه است، افزود: تا اواسط دهه ۷۰، سالانه حدود ۶۰۰ میلیون قطعه اسکناس تولید می‌شد، ولی در چند سال اخیر به عنوان پرکارترین سال‌های سازمان تولید اسکناس و مسکوک، این رقم به حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه رسیده است.

سرانه اسکناس ایران ۱۰ برابر استاندارد جهانی است مدیر سازمان تولید اسکناس و مسکوک گفت: سرانه اسکناس در ایران ۱۱۵ قطعه است که بر همین اساس این رقم، حدود ۱۰ برابر استاندارد جهانی آن است.

به گفته وی در حال حاضر سرانه اسکناس در کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه ۱۰ تا ۱۵ قطعه، در کشورهای همسایه ایران ۳۰ تا ۳۵ قطعه و در پاکستان ۵۰ قطعه است.

وی با بیان اینکه میزان قطعه اسکناس در گردش از سرانه اسکناس ضرب در جمعیت به دست می‌آید، افزود: در حال حاضر در کشور ما، ۸ میلیارد قطعه اسکناس گردش می‌کند.

مدیر سازمان تولید اسکناس و مسکوک با اشاره به نیاز مردم به اسکناس‌های درشت گفت: چنانچه ایران چک‌های جدید همانند اسکناس به گردش درآیند، می‌توانند به مراتب سرانه اسکناس را در ایران کاهش دهند.

ابعاد اسکناس‌ها کوچکتر می‌شود

وی با بیان اینکه با اعمال هر تغییری در اسکناس‌ها، نسل چهارم اسکناس‌ها را پدید خواهد آورد گفت: در نسل چهارم اسکناس‌ها در نظر گرفته شده است تا ابعاد اسکناس‌ها کوچکتر شود که البته باز بستگی به سیاست‌های بانک مرکزی دارد.

تشخیص اصل یا جعلی بودن ایران چک‌ها سخت شده بود

صنیعی‌آبادی با اشاره به تولید ایران چک‌های ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ هزارتومانی گفت: تولید این ایران چک‌ها به مردم کمک می‌کند تا با توجه به ویژگی‌های امنیتی تعبیه شده در آنها، به تشخیص اصل یا جعلی بودن آنها بپردازند.

وی افزود: پیش از این، حدود ۱۵ بانک (دولتی و خصوصی) با صدور انواع چک پول‌های متنوع، مردم را در تشخیص حدود ۵۰ نوع چک پول دچار مشکل کرده بودند که با اقدام اخیر بانک مرکزی، شناسایی تنها ۳ نوع ایران چک (، ۱۰۰ و ۲۰۰ هزارتومانی) در انجام مراودات بانکی مردم کافی است.

کارت ملی را هم ما چاپ می‌کنیم

مدیر سازمان تولید اسکناس و مسکوک گفت: به جز تولید اسکناس و ضرب مسکوکات در این سازمان، پاسپورت، ویزا، شناسنامه و کارت ملی نیز در همین جا تولید می‌شود. گفتنی است، پس از تخریب ضرابخانه ناصرالدین شاهی، ساختمان دیگری در نزدیکی آن طی سال‌های ۵۸ تا ۶۲ ساخته شد که پس از انجام نقل و انتقال‌ها، ساختمان جدید با نام سازمان تولید اسکناس و مسکوک در اوایل سال ۶۲ افتتاح شد.

از آن تاریخ تاکنون این سازمان یا همان ضرابخانه سابق زیر نظر بانک مرکزی،‌ به تولید انواع اسکناس، چک پول، ایران چک و مسکوک مورد نیاز کشور مشغول است. سازمان مذکور تا سال ۸۲ کاغذ مورد احتیاج خود را از خارج وارد می‌کرد، ولی در حال حاضر نیاز خود را از طریق یک کارخانه ایرانی به نام کارخانه تولید کاغذ تکاب (واقع در آمل) تهیه می‌نماید.