افزایش غیر منطقی نقدینگی و نرخ تورم در سال‌های اخیر کاهش ارزش پول ملی را به دنبال داشته است.

دکتر عباسعلی ابونوری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ نظام ارزش‌گذاری پول ملی اظهار کرد: در گذشته ارزش پول ملی هر کشور براساس پشتوانه‌ اندوخته‌های طلا یا ارزهای قابل تبدیل به طلا، تعیین می‌شد؛ اما پس از جنگ جهانی دوم و با مطرح شدن تجارت جهانی، پشتوانه‌ پولی هر کشور بر اساس روابط اقتصادی آن کشور با کشورهای دیگر تعیین می‌شود.

وی افزود: ارزش پول را با توجه به ارزش کمی و ارزش اعتباری آن می‌توان بررسی کرد که ارزش کمی براساس اندوخته‌های ارزی و ارزش اعتباری براساس مطالعات بین‌المللی تعیین می‌شود.

به گفته وی، به دلیل پایین بودن میزان صادرات غیر نفتی در کشور، ارزش پولی بر اساس درآمدهای نفتی محاسبه می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ابراز کرد: اگر ارزش دلار را بر اساس نرخ تورم و اندوخته ارزی محاسبه کنیم، باید ارزش آن سه برابر ارزش فعلی باشد. به دلیل اینکه دولت ارزش دلار را به طور کاذب کنترل می‌کند، تصور می‌کنیم که ارزش پول کشور تغییر نکرده است. حال اگر دولت ارزش دلار را آزاد کند، مطمئنا ارزش پول بسیار کمتر از ارزش کنونی آن خواهد شد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برای افزایش ارزش پول ملی ابتدا باید میزان نقدینگی را کنترل کرد و پس از آن با کشورهای دیگر روابط اقتصادی بر مبنای صادرات غیر نفتی ایجاد کرد.