نرخ رشد نقدینگی به 8/22درصد کاهش یافت

منتظر کاهش نرخ تورم باشید

گروه بازار پول- جدیدترین آمار بانک مرکزی از کاهش رشد نقدینگی از ۷/۲۷ ‌درصد اسفندماه سال گذشته به ۸/۲۲درصد در اردیبهشت امسال حکایت دارد. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که حجم نقدینگی در پایان اردیبهشت ماه سال جاری به بیش از ۱۶۱‌هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۸/۲۲درصد رشد مواجه شده است. از سال ۱۳۸۳ تاکنون کاهش رشد نقدینگی از ۳۵‌درصد به ۸/۲۲‌درصد بی سابقه بوده و نشان دهنده جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های صحیح در کنترل نقدینگی بوده است.

طهماسب مظاهری، رییس کل بانک مرکزی از سیاست ۴ گانه این بانک برای هدایت درست نقدینگی به اقتصاد کشور خبر داده و گفته است: با فرض این که نقدینگی یکی از عوامل تورم است، اما این را هم باید در نظر داشت که چرخه اقتصاد و تولید نیاز به نقدینگی دارد.

وی می‌افزاید: اگر قرار باشد تمثیلی به کار گیرم، نقدینگی در اقتصاد همانند خون برای بدن است. کاهش یا افزایش بیش از حد آن موجب ضعف و بیماری می‌شود؛ بنابراین باید تلاش کرد در حد متعادلی حفظ شود. نقدینگی هم همین طور است، از طرفی کیفیت آن هم مهم است.

طهماسب مظاهری معتقد است: نسبت پایه پولی در ترکیب نقدینگی یکی از شاخص‌های نشان دهنده سلامت است. این شاخص در کشور ما حدود ۱۴‌درصد است، این‌درصد در مقایسه با شاخص نرمال و همچنین در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالا است.

وی از چهار سیاست بانک مرکزی برای اصلاح این رویه خبر داده و می‌گوید: در وهله اول تنظیم نقدینگی و جلوگیری از رشد شتابان آن در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و بعد سالم‌سازی ترکیب نقدینگی و کاهش سهم پایه پولی در آن مدنظر قرار دارد.

وی سومین برنامه اصلاحی بانک مرکزی را تامین حجم نقدینگی مورد نیاز اقتصاد برای گردش امور جاری واحدهای تولید کالا و خدمات و همچنین سرمایه‌گذاری و رشد تولید اعلام کرده و می‌گوید: امیدواریم در چهارمین مرحله بتوانیم نقدینگی را به مسیرهای تولیدی و سرمایه‌گذاری هدایت کنیم.

البته این در حالی است که نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به تیر ماه امسال به ۵/۲۱درصد افزایش یافت.

به نظر می‌رسد با توجه به کاهش رشد نقدینگی، شاهد کاهش نرخ تورم در ماه‌های آینده باشیم.

بانک‌ها ۴۵۲/۱۶۳هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند

بانک مرکزی اعلام کرد: تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری در یک سال منتهی به اردیبهشت سال جاری به ۱۶۳‌هزار و ۴۵۲میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری در یک سال منتهی به اردیبهشت سال‌جاری به ۱۶۳‌هزار و ۴۵۲میلیارد تومان رسید، این در حالی است که این رقم در یک سال منتهی به اسفند سال ۸۶ معادل ۱۶۱‌هزار و ۵۷۹میلیارد تومان بود.

برهمین اساس، تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در یک سال منتهی به اردیبهشت۸۷ نسبت به مدت مشابه دراسفند ۸۶ معادل ۲/۱‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

فروش اقساطی صدرنشین سایر عقود

۴ /۴۸‌درصد از وام‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری فروش اقساطی، ۴/۱۵‌درصد مشارکت مدنی، ۱/۹‌درصد مضاربه، ۲/۴درصد جعاله، ۸/۳‌درصد سلف، ۲/۳‌درصد قرض‌الحسنه، ۸/۱‌درصد اجاره به شرط تملیک، ۵/۱‌درصد مشارکت حقوقی، ۹/۰درصد سرمایه‌گذاری مستقیم و ۹/۱۱درصد سایر بوده است.

این مساله نشان دهنده تمایل بانک‌ها برای ارائه عقود مشارکتی است.

بانک‌های تجاری در همین مدت معادل ۱۰۲‌هزار و ۶۱۰میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که نسبت به پایان اسفند ۸۶ حدود ۳/۰‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین تسهیلات پرداختی بانک‌های تخصصی در یک سال منتهی به اردیبهشت امسال به ۳۴‌هزار و ۶۴۳میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه در اسفند ۸۶ معادل ۸/۰‌درصد افزایش یافته است.

در همین حال بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری در همین مدت ۲۶‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که نسبت به پایان اسفند ۸۶ معادل ۱/۵‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

دارایی‌های خارجی بانک‌ها ۱۳۵میلیارد دلار

در عین حال براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، دارایی‌های خارجی سیستم بانکی در پایان اردیبهشت سال‌جاری به ۱۲۱‌هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان معادل ۸/۱۳۴میلیارد دلار رسید.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد دارایی‌های خارجی سیستم بانکی از ۹۵‌هزار و ۷۶۵میلیارد تومان پایان اردیبهشت ۸۶ به ۱۲۱‌هزار و ۳۸۰میلیارد تومان در پایان اردیبهشت سال‌جاری رسید.

به عبارت دیگر، دارایی‌های خارجی سیستم بانکی در پایان اردیبهشت ۸۷ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۷/۲۶‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین میزان بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در این مدت به ۲۸‌هزار و ۱۹۲میلیارد تومان رسید، این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته ۲۶‌هزار و ۹۸۴میلیارد تومان بود.

گزارش بانک مرکزی می‌افزاید: بدهی بخش غیر دولتی هم از ۱۲۶‌هزار و ۸۱۹میلیارد تومان در پایان اردیبهشت ۸۶ به ۱۶۸‌هزار و ۶۴۳میلیارد تومان در پایان اردیبهشت ۸۷ رسید.