عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت مقابله با تحریم‌های اعمال شده، گفت: نرخ تایید اعتبارات اسنادی ایران در بانک‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی در آینده‌ای نزدیک بسیار کمتر از میزان فعلی خواهد شد. حسین عیوضلو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به فعالیت بانک توسعه صادرات به عنوان یک بانک تخصصی در امور صادرات و واردات، اظهار داشت: این بانک تمامی عملیات تسهیل‌کننده صادرات و واردات را با تاکید عمده روی صادرات برعهده دارد و بسترهای لازم برای مبادلات مالی ایران با سایر کشورها به منظور تبادل کالا را انجام می‌دهد. عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات، افزایش ۵/۱میلیارد دلاری سرمایه این بانک را باعث بیشتر شدن انتظارات دولت از آن توصیف و خاطرنشان کرد: اعتبار و اعتمادی که بانک توسعه صادرات ایران در جهان کسب کرده، موجب شده تا موارد زیادی از مراودات اقتصادی ایران در خارج از کشور معمولا از طریق این بانک انجام می‌شود.

وی با اشاره به لزوم گسترش حضور بانک توسعه صادرات در کشورهای هدف به تشکیل یک کمیته تخصصی تحت عنوان «کمیته بانکداری و سرمایه‌گذاری بین‌الملل» اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است حضور بانک در چندین کشور هدف به منظور تسریع روابط مالی ایران با آن کشورها به صورت‌های ایجاد شعبه، تاسیس بانک مشترک یا فعالیت‌های دیگر مانند تاسیس بانک سرمایه‌گذاری یا خرید سهام برخی بانک‌ها گسترش یابد.

وی با تاکید بر اولویت کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عراق و افغانستان به عنوان بازارهای هدف، اظهار کرد: علاوه بر این فعالیت بانک توسعه صادرات در کشورهای آسیای میانه نیز توسعه خواهد یافت. احتمالا دفتر نمایندگی در قزاقستان به شعبه مستقل تبدیل خواهد شد و شعبه‌ای نیز در کشور قرقیزستان تاسیس شود. به گفته عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات، در بین کشورهای آفریقایی نیز تاسیس یک بانک مشترک در اوگاندا و تاسیس یک شعبه مستقل در الجزایر در حال اجراست و علاوه بر یک شعبه مستقل که در کشور ونزوئلا تاسیس شده،‌ تاسیس «بانک مشترک ایران و ونزوئلا» در حال پیگیری است که دفتر آن در ایران مستقر می‌شود و «صندوق مشترک ایران و ونزوئلا» در کاراکاس ونزوئلا آغاز به کار خواهد کرد. عیوضلو با بیان اینکه بیشتر فعالیت‌های صندوق مربوط به کارهای سرمایه‌گذاری بوده و بانک مشترک، کار بانکی انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: صندوق با سرمایه‌ای که از دو کشور در آن موجود است اقدام به تامین مالی پروژه‌ها می‌کند و این کار فارغ از محدودیت‌ها و نسبت‌های بانکی در دو کشور انجام می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که بانک مشترک موظف به رعایت شاخص‌ها و نسبت‌های مالی و آیین‌نامه‌های بانکی است و علاوه بر این بانک می‌تواند ۸ برابر سرمایه‌اش منابع جمع‌آوری کرده و آن را در بخش‌های خدماتی غیر از تامین مالی مانند اعتبارات اسنادی، ضمانتنامه‌ها و نقل و انتقالات بکار بگیرد.

عیوضلو تاکید کرد: برای کشور اهمیت دارد که حضور مالی خود را در کشورهایی که با آنها روابط مالی دارد گسترش دهد و البته منافع این کار می‌تواند موجبات سودآوری بیشتر را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: برای تسهیل مبادلات و اجرای قراردادها می‌توان با داشتن عضو هیات مدیره در بانک‌های خارجی اهداف صادراتی یا وارداتی کشور را دنبال کرد. بدین ترتیب که سهام یک بانک تا حدی خریداری می‌شود که حتما یکی از اعضای هیات مدیره توسط این بانک انتخاب شوند.

به گفته عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات، ارتباط این بانک بیشتر با بانک‌هایی است که از استانداردهای لازم برخوردار باشند و با اهداف بانک، هماهنگی‌های بیشتری داشته باشند. وی با بیان اینکه ایجاد یک بانک مشترک و خریداری بخشی از سهام یک بانک از اولویت‌های بانک توسعه صادرات به شمار می‌رود، تصریح کرد: در برخی موارد نیز با توجه به شرایط فعلی کشور به صرفه است که یک کار مشترک شروع شود. عیوضلو با اشاره به اعمال تحریم علیه بانک‌های ایرانی، تصریح کرد: این تحریم‌ها تا کنون باعث شده است که مسوولان کشور از جمله بانک توسعه صادرات به گسترش فعالیت‌های اقتصادی بپردازند و در بانک این مسائل به عنوان یک کار عادی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه فرصت‌های اقتصادی در همه جای دنیا پراکنده است، مهم‌ترین کار را برای مقابله با تحریم‌ها اقدام برای به دست آوردن بازار اقتصادی سایر کشورها دانست و گفت: کشوری مثل چین توانسته است با استفاده از فرصت‌های خود سود بالایی کسب کند و ما نیز در حال انجام اقداماتی مشابه تلاش‌های چین برای ورود به بازارهای کشورهای هدف هستیم. به گفته عیوضلو تاکنون در بسیاری کشورها زمینه سرمایه‌گذاری به وجود آمده و حضور صادرکنندگان ایرانی در آنها تسهیل شده است. ضمن اینکه این فرصت‌ها در همه جای دنیا وجود دارد. عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات با بیان اینکه قبلا بانک‌ها شعبی را به طور طبیعی در برخی کشورها داشتند، ادامه داد: گسترش روابط اقتصادی مستلزم حضور بانک‌های مختلف در سایر کشورهاست و این حرکت ایجاد بانک‌های مشترک و یا گسترش شعب بانک‌ها در خارج از کشور را می‌طلبد. وی با اشاره به تاسیس اولین شعبه از یک بانک خارجی در ایران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر محدودیت چندانی از این لحاظ برای کشور وجود ندارد. هدف کشور هم توسعه فعالیت‌های صادراتی بوده و این کار توسط بانک‌های کشور از جمله بانک توسعه صادرات در حال انجام است. وی با بیان اینکه در سال‌های قبل این ذهنیت در بین مقامات کشور وجود نداشت و بانک‌های خارجی اجازه ورود به کشور را نداشتند، گفت: این در حالی است که هم‌اکنون چندین بانک در صف ورود به بازار ایران قرار دارند و این فرصت جدید از نظر شکوفایی اقتصادی می‌تواند نقش بسیار مهمی برای کشور داشته باشد. عیوضلو گستردگی فرصت‌های اقتصادی در دنیا را همانند وسعت یک دریا توصیف کرد و با بیان اینکه تحریم‌ها تنها بخشی از این فرصت‌ها را محدود می‌کند، تاکید کرد: این اقدام از سوی دشمنان به‌رغم ایجاد محدودیت‌های جزئی برای کشور فرصت‌های جدید دیگری هم پیش روی کشور فراهم می‌آورد. وی جهت‌گیری دولت به سمت گسترش فعالیت‌های بانکی و حضور بانک‌های ایرانی در خارج از کشور و نیز ورود بانک‌های خارجی به کشور را جزو این فرصت‌ها دانست و با بیان اینکه اینها امتیازاتی است که تحریم‌ها نصیب ایران کرده است، گفت: تحریم‌ها زمینه توجه کارگزاران نظام را به فرصت‌های اقتصادی و بانکی در دنیا را بیشتر می‌کند و در برخی موارد امکانات جدیدی نسبت به گذشته پیش روی کشور فراهم می‌آورد.

وی تصریح کرد: روابط جدید اقتصادی که در حال حاضر ایران با برخی از کشورهای آفریقایی، آسیای میانه و یا کشورهای همسایه برقرار کرده لزوما در چارچوب تحریم‌ها نیست. ممکن است تحریم‌ها باعث شود که روابط کشور با برخی کشورها مثل کشورهای اروپایی تضعیف شود ولی این ارتباط با بسیاری از کشورها جهت معکوس را در پیش گرفته و مستحکم‌تر می‌شود.