نرخ سود لیزینگ‌ها همچنان 17درصد - ۲۲ مرداد ۸۷

فاطمه بهادری

عکس: آکو سالمی

رییس هیات مدیره کانون شرکت‌های لیزینگ، نرخ سود شرکت‌های لیزینگ برای سال جاری را بر اساس آخرین ابلاغیه بانک مرکزی همچنان ۱۷درصد اعلام کرد.

محمد‌علی نوح‌پیشه روز گذشته در نشست خبری کانون شرکت‌های لیزینگ در خصوص لیزینگ مسکن افزود: یکی از رایج‌ترین شیوه‌های خانه‌دار کردن مردم، بحث اجاره مسکن است. در جلساتی که لیزینگ‌ها با دست‌اندرکاران بخش مسکن همچون وزیر مسکن داشتند، برای لیزینگ مسکن اعلام آمادگی کردند. ولی متاسفانه بر اساس بسته سیاستی بانک مرکزی، لیزینگ مسکن توسط شرکت‌های وابسته به بانک‌ها ممنوع اعلام شد.

وی ادامه داد: برخلاف آنچه برخی معتقدند لیزینگ موجب تورم در بخش مسکن می‌شود، لیزینگ ضد‌تورم است.

نوح‌پیشه با بیان اینکه یا توجه به نیاز گسترده جامعه به صنعت لیزینگ در تامین نیاز مردم در بخش مسکن و با توجه به نرخ سود ۱۷درصدی، تسهیلات لیزینگ در خدمت آحاد کم‌درآمد جامعه قرار می‌گیرد، گفت: این مساله باعث می‌شود لیزینگ تاثیری در افزایش نرخ تورم نگذارد.

وی تصریح کرد: امیدواریم برای سال جاری اشکال جدیدی از فعالیت صنعت لیزینگ را ارائه دهیم. وی با تاکید بر این که لیزینگ عملیاتی سندیکایی و پرداختن به مقولات جدید لیزینگ در سال‌جاری مدنظر قرار خواهد گرفت، اظهارداشت: در سال ۸۶ تسهیلات لیزینگ‌ها بیشتر روی اجاره‌دهی کالاهای مولد اشتغال خودروهای کار، تجهیزات سنگین، پزشکی، تجهیزات صنعتی، کارگاه‌های کوچک و متوسط و وسایل نقلیه دریایی بود که لیزینگ در سال‌جاری وارد عرصه تجهیزات IT و صنایع اطلاعاتی می‌شود.

وی سهم ارائه تسهیلات لیزینگ‌ها در بخش خودروی سواری در سبد محصولات لیزینگی در سال ۸۶ را نسبت به سال ۸۵، ۴۰درصد اعلام کرد. در حالی که این رقم در سال ۸۵ حدود ۵۰ تا ۶۰درصد بوده است.

وی با بیان این که از ۱۵ شرکت فعال کانون حدود چهار شرکت در بخش خودرو فعال هستند و بقیه در سایر اقلام وارد شده‌اند، افزود: در سال ۸۴ شرکت لیزینگ پارسیان دو شناور لوله‌گذار نفتی را با سقف ۴۰۰میلیارد تومان لیزینگ کرد. پس از آن سایر شرکت‌ها نیز علاقه‌مند به ورود به این عرصه شدند.

وی با اشاره به این که ۱۵ شرکت عضو کانون بیش از ۹۰درصد از سهم بازار لیزینگ را در اختیار دارند، افزود: میزان پرداخت تسهیلات لیزینگ در سال ۸۴ حدود ۱۸هزار میلیارد ریال و در سال ۸۵ حدود ۱۵هزار میلیارد ریال بود که در سال ۸۶ به ۱۱هزار میلیارد ریال رسید و این کاهش به علت محدودیت قانونی و عدم دسترسی به منابع بود.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از شرکت‌های عضو کانون از بانک مرکزی مجوز جدید را دریافت کرده‌اند، گفت: همه شرکت‌های عضو کانون درخواست مجوز را به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند و منتظر صدور توسط بانک مرکزی هستند.

وی درخصوص پیشنهادهای کانون برای دستورالعمل بانک مرکزی اظهارداشت: کانون دو نامه در این‌ خصوص به بانک مرکزی نوشت و به‌طور مشروح نیز با این بانک مذاکره کرد.

بانک مرکزی نیز برای رفع این موارد در دستورالعمل قول مساعد داده است.

وی با تاکید براینکه صنعت لیزینگ هنوز با جایگاه واقعی خود فاصله دارد، گفت: شرکت‌های عضو کانون در قالب ارائه خدمات به مردم در شکل اجرایی آن ۵هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان ارائه خدمات داشته‌اند.

نوح‌پیشه‌گفت: تامین منابع مالی لیزینگ‌ها عمدتا از طریق سرمایه در گردش صورت می‌گیرد یا با استفاده از تسهیلات بانکی تامین می‌شود. به‌گفته وی لیزینگ پارسیان درسال ۸۵ بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان و درسال ۸۶ حدود ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات لیزینگی داشته است.

درعین حال زارعی، دبیرکل جدید کانون شرکت‌های لیزینگ با بیان اینکه فعالیت‌های لیزینگ به ۹ کارگروه تقسیم شده است، افزود: کمیته استانداردهای مالی، تعقیب و توسعه، حقوقی، سیاست‌گذاری نشریه و سیاست‌های کانون، پذیرش، اعتبارسنجی، ارتباطات و رسانه این کارگروه‌ها را شامل می‌شوند.

زارعی افزود: از سال ۸۵ گرایش به‌سمت لیزینگ با مبالغ بالا است.

همچنین در این نشست محسن ملکی آدرانی، دبیر و عضو هیات‌مدیره کانون شرکت‌‌های لیزینگ نیز یکی از راه‌های تامین منابع مالی شرکت‌‌های لیزینگ را استفاده از تسهیلات پرداختی بانک‌ها عنوان کرد و گفت: بانک‌های خصوصی تمایل به‌پرداخت تسهیلات به لیزینگ‌ها دارند، اما باتوجه به نرخ سود بالای آنها دریافت تسهیلات برای لیزینگ‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

وی یکی دیگر از راه‌های تامین منابع لیزینگ‌ها را استفاده از تسهیلات ارزان قیمت بانک‌های خارجی ذکر کرد و گفت: استفاده از منابع خارجی باتوجه به نوسانات نرخ ارز مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند.

ملکی آدرانی همچنین یکی از راه‌‌های تامین منابع مالی لیزینگ‌ها را انتشار اوراق مشارکت و استفاده از اوراق اجاره اعلام کرد. وی میزان خودروهای لیزینگی رایان سایپا درسال گذشته را ۶۰هزار دستگاه اعلام کرد که در سال جاری به‌حدود ۹۰هزار دستگاه می‌رسد.

همچنین در این مراسم رضا بشارتی‌زاده، نایب‌رییس هیات‌مدیره کانون شرکت‌‌های لیزینگ باتاکید براینکه از اعطای تسهیلات به‌مشتریان بدحساب جلوگیری خواهد شد، میزان معوقات به تسهیلات اعطایی در لیزینگ‌ها را بالغ بر ۱۰درصد عنوان کرد و افزود: این رقم در بانک‌ها حدود ۱۵درصد است که براساس استانداردها باید درحد ۵درصد باشد.

وی میزان خودروهای لیزینگی ایران‌خودرو را درسال گذشته ۲هزارو ۶۶۶ دستگاه اعلام کرد.