گروه بازار پول- رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک‌ها از شنبه هفته آینده چک‌پول‌های جدید بانک مرکزی را در اختیار مردم قرار می‌دهند. طهماسب مظاهری رییس کل بانک مرکزی، دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، گفت: هم اکنون چک پول‌های ۵۰۰هزار ریالی بانک مرکزی چاپ شده و آماده توزیع است. ضمن اینکه چک‌پول‌های یک میلیون ریالی بانک مرکزی هم در دست چاپ است که تا هفته آینده قابل انتشار خواهد بود.

مظاهری درباره مهلت اعتبار چک پول‌های سایر بانک‌ها که در اختیار مردم است، اظهار داشت: این چک پول‌ها تا زمان سررسید تاریخ آنها معتبر خواهد بود و بعد از سررسید شدن تاریخ هم این چک پول‌ها هیچ محدودیتی برای نقد شدن نخواهند داشت. رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌ها باید با استقرار سیستم‌های لازم زمینه توسعه نظام بانکداری الکترونیکی را فراهم کنند، گفت: کارت‌های اعتباری نه فقط به جای بن‌های کاغذی که باید در نظام پولی و اقتصادی به جریان بیفتد و رایج شود.

وی اضافه کرد: اکنون بانک‌های ما کارت‌های بدهی را در سطح وسیع صادر کرده‌اند و بسیاری از مردم آن را در اختیار دارند، اما تبدیل کارت‌های بدهی به اعتباری اقدام تکمیلی است که امیدواریم بانک‌ها به تدریج آن را گسترش دهند.

یارانه نقدی، تجربه موفقی است

رییس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره اینکه در چه کشورهایی به مردم یارانه نقدی می‌دهند، گفت: خیلی کشورها هستند که یارانه نقدی می‌دهند منتها همه کشورهایی که یارانه نقدی مستقیم به مردم می‌دهند یارانه نقدی مشروط می‌دهند.

طهماسب مظاهری ادامه داد: بسیاری از کشورها مردم را مشروط به انجام کاری یا حتی بعضی وقت‌ها مشروط به عدم انجام آن می‌کنند؛ مثلا در آمریکا یارانه کشاورزی را به نکاشتن یک محصول می‌دهند برای اینکه زیاد عرضه نشود و قیمت‌هایش افت نکند و کشاورزانش ضرر نکنند. وی افزود: البته یک بحث مسیر تغییر نظام یارانه‌ای است به عنوان یک اقدام برای گذر از نظام یارانه‌ای غیرنقدی عمومی و غیرهدفمند به هدفمند کردن. یارانه نقدی یکی از ابزارهایی است که خیلی از کشورها داشته اند و تجربه موفقی است.

مظاهری در پاسخ به این سوال که آیا دولت توان نقل و انتقال نقدی در این حجم وسیع دارد؟ گفت: باید مطالعه شود و طرح یارانه نقدی باید بیشتر مطالعه شود هنوز روی آن کار می‌کنیم آقای مهندس برقعی روی آن کار می‌کند ما هم کمک می‌کنیم که هم توان خود را ببینیم و هم رقم و هم شیوه پرداخت را.

رییس کل بانک مرکزی درباره اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ گفت: اگر شاه بیت سیاست‌های اصل ۴۴ را حضور بیشتر و

جدی تر بخش خصوصی در تصدی گری بخش اقتصادی و حضور جدی تر دولت در سیاست گذاری و استاندارد کردن و تولید کالاهای عمومی در نظر بگیریم، بانک مرکزی هر دو کار را باهم شروع کرده و با هم ادامه می‌دهیم. آن بخش که مربوط به دولت است یعنی استانداردها و نظارت‌ها و هدایت بخش خصوصی به شکل درست وظیفه دولت است و بانک مرکزی در سطح نظارت بر بانک‌ها و اصلاح مقررات و قوانین بانک‌ها بخش‌هایی از این را دربسته سیاستی دیده است.وی تصریح کرد: تقویت توان اقتصادی و پولی بانک‌های دولتی و حمایت از بانک‌های خصوصی جزو اقدامات در راستای اصل ۴۴ است.

مظاهری درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور گفت: تحریم‌ها همیشه باعث زحمت است و در این تردیدی نیست، اما بالاخره با توانمندی مردم و استعدادهای مملکت ما سعی می کنیم مملکت کمتر صدمه ببیند. کسانی هم که تحریم را اعمال می‌کنند به مرحله‌ای رسیده‌اند که علیه مردم ایران این تحریم را اعمال می‌کنند، مردم هم با استعدادها و ظرفیت‌ها و امکاناتی که دارند کوشش می‌کنند که از این تحریم صدمه کمتری ببینند و مملکت را بتوانند اداره کنند. البته مردم یادشان می‌ماند که چه کسانی علیه منافع آنها تصمیم گرفتند و این حافظه تاریخی مردم ایران این بحث را فراموش نخواهد کرد.