دبیر سابق هیات امنای حساب ذخیره ارزی در واکنش به تصویب تاسیس «صندوق توسعه‌ ملی» در مجمع تشخیص مصلحت نظام این امر را ناشی از ناتوانی در مدیریت حساب ذخیره ارزی دانست.

بایزید مردوخی ‌در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیشنهاد تاسیس صندوق توسعه ملی به موازات حساب ذخیره ارزی تاکید کرد: پیشنهاد تشکیل این صندوق به موازات حساب ذخیره ارزی یا به جای آن حاکی از ناتوانی مجموعه‌ قوای مجریه و مقننه کشور در اداره و پایداری نظامی است که به نام حساب ذخیره ارزی طراحی شده بود و به تصویب قانون‌گذار هم رسیده بود.

وی گفت: متاسفانه نظام تدبیر ما به جای آنکه علل ناکافی یک تصمیم صحیح را ارزیابی کند و الزامات قانونی آن تصمیم را به اجرا درآورد و آن را تضمین کند اقدام به ایجاد سیستم جدیدی می‌کند که در ماهیت عهده‌دار همان وظایفی است که در نظام حساب ذخیره‌ ارزی پیش‌بینی شده بود.

او عنوان کرد: تنها ویژگی‌ متفاوت صندوق توسعه ملی تا آنجا که به اطلاع همگان رسیده است در به حساب درآوردن فروش فرآورده‌های نفتی یا احتمالا معادل نفت خام فرآورده‌های نفتی برای مصارف داخلی کشور است که آن هم جزو درآمد حاصل از نفت محسوب خواهد شد.

مردوخی افزود: اینکه بخشی از مجموعه‌ درآمد نفت به کمک بودجه دولت درآید امری است جاری و متداول در طول چندین دهه گذشته کشور با این تفاوت بسیار مهم که در گذشته بیشتر صحبت از این بود که آن مقدار درآمد نفت که به دولت تعلق می‌گیرد برای سرمایه‌گذاری در بخش دولتی است نه برای هزینه‌های جاری در حالی که در صحبت‌های فعلی این امر پذیرفته شده است که درآمد نفتی که به بودجه دولت تعلق می‌گیرد برای هزینه‌های جاری است که این با قانون برنامه چهارم توسعه و آرمان‌های چشم‌انداز مغایر است.

دبیر سابق هیات امنای حساب ذخیره ارزی خاطرنشان کرد: اختصاص دادن حساب ذخیره ارزی به دولت بدعتی است که مغایر ماده ۶۰ قانون برنامه سوم توسعه و ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه است و این تعجب آور است که یک مرجع مهم تصمیم‌گیری مانند تشخیص مصلحت نظام به سهولت چنین امری را بر زبان آورده است.

دیروز محسن رضایی پس از جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بررسی الزامات مربوط به چشم‌انداز و موضوع مربوط به نفت خاطرنشان کرد: این قانون به دلیل تغییر اساسی که در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، مدت‌ها‌ که از کمیسیون به مجمع می‌رود و برمی‌گردد و امروز ما به دلیل آن‌که بخشی از مسوولان دولت در جلسه حضور نداشتند، نتوانستیم کامل این طرح را بررسی کنیم و آن‌چه امروز تصویب شد تغییر نگاه به نفت و درآمد‌های آن است که باید منبع بودجه عمومی به منابع و سرمایه‌های زاینده تغییر پیدا کند؛ یعنی درآمد نفت، بخشی مربوط به تامین بودجه دولت و بخشی صرف سرمایه‌های زاینده شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «لازمه اختصاص درآمد نفت به سرمایه‌های زاینده، شکل‌گیری صندوق توسعه‌ ملی است» اظهار کرد: صندوق توسعه‌ ملی که از درآمدهای نفت حاصل می‌شود فرقش با حساب ذخیره ارزی این است که این حساب (حساب ذخیره ارزی) در اختیار دولت قرار دارد و در واقع یک حساب است و سازوکاری که بتوان از آن در سرمایه‌گذاری‌ها استفاده‌ وسیعی کرد، ندارد.

البته گام مثبتی بود؛ اما تشکیل صندوق توسعه‌ ملی گام شفاف‌تری است و اکثر کشورهای نفت‌خیز دنیا نیز از این روش استفاده می‌کنند. وی ادامه داد: در این جلسه همچنین بنا بر این شد که وجوه حاصل از فروش نفت خام و گاز طبیعی اعم از صادراتی و مصرف داخلی به قیمت صادراتی محسوب شود و پس از آنکه هزینه‌های تولید نفت کاهش پیدا کرد، کسر کلی این هزینه‌ها مابقی درآمد دولت محسوب نمی‌شود و تنها درصدی در اختیار دولت قرار می‌گیرد و بخش دیگر به صندوق توسعه ملی می‌رود که اینجا نظر دولت را می‌طلبد تا در جزء سه ماده هشت از آن استفاده کنیم.