عملکرد بنگاه‌های زودبازده بازبینی می‌شود

عکس:حمید جانی‌پور

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر نظارت بر عملکرد بنگاه‌های زودبازده اقتصادی، خواستار تجدیدنظر در نوع فعالیت طرح‌هایی همچون بنگاه‌های زودبازده شد.

احمد مجتهد در گفتگو با مهر با بیان اینکه عملکرد بنگاه‌های زودبازده در کشور هنوز مورد بررسی کامل قرار نگرفته است، گفت: قرار است گروهی از بانک مرکزی، وزارت کار و امور اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری عملکرد این بنگاه‌ها را بررسی نمایند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در کل کشورهای دنیا به واحدهای کوچک فعال اقتصادی تسهیلات و امکاناتی تعلق می‌گیرد، افزود: کشورهای کره و آمریکا از جمله این کشورها بوده‌اند. وی با اشاره به انجام مطالعاتی در ایران در مورد نحوه عملکرد و فعالیت بنگاه‌های زودبازده و کوچک سایر کشورها گفت: در ایران تاکنون سه طرح در این زمینه اجرایی شده است. به گفته مجتهد اولین طرح در این خصوص طرح خود اشتغالی بود که به افرادی که خواهان انجام فعالیت‌های اقتصادی تک نفره بودند، وام پرداخت می‌شد. وی دومین طرح را ارائه وام سه میلیون تومانی به کارفرمایان در زمان دولت خاتمی ذکر کرد و افزود: سومین طرح نیز توسط وزارت کار و امور اجتماعی با عنوان طرح بنگاه‌های زودبازده در حال اجرا است. رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه تمام طرح‌های مذکور به طور نسبی در برخی مواقع موفق و در برخی اوقات غیر‌موفق عمل کرده اند، تصریح کرد: با این وجود ارزیابی دقیقی به طور کامل در خصوص این بنگاه‌ها انجام نشده است. وی اظهارداشت: همواره در مراحل اولیه اجرای این طرح‌ها اطلاعات ناقصی در مورد آنها به دست می‌آید، اما لازم است نظارت دقیقی در هر مرحله برعملکرد آنها صورت گیرد و اشکالات و انحرافات برطرف شود. مجتهد تاکید کرد: اگر این طرح‌ها به اهداف موردنظر نمی رسد، لازم است تجدید نظری در مورد نحوه فعالیت آنها صورت گیرد تا به هدف موردنظر برسد. وی با تاکید بر اینکه بررسی‌ها نشان خواهد داد که این طرح تا چه اندازه موفق یا ناموفق است، گفت: در هر حال وجود این بنگاه‌ها مثبت است و می‌توانند در ایجاد اشتغالزایی موفق باشند، منتهی مکانیزم و سازوکاری که برای موفقیت آنها باید در نظر گرفته شود، نیاز به بررسی بیشتر دارد.