مدار کامل ریسک‌های انرژی زیر ذره‌بین صنعت بیمه

لیلا اکبرپور - همایش بیمه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی طی روزهای ۱۸ و ۱۹ تیر ماه امسال در تهران برگزار می‌شود.

کوروش حمیدی دبیر اجرایی این همایش هدف عمده از برگزاری همایش نفت، گاز و پتروشیمی را تقرب بدنه صنعت بیمه و نفت، گاز و پتروشیمی اعلام کرد و گفت: همفکری و تعامل کارشناسان دو صنعت بیمه و نفت ضمن رفع مشکلات موجب ارائه راهکارهای علمی و فنی در راستای حفاظت از سرمایه‌های عظیم ملی کشور خواهد شد.

ایران کشوری نفت‌خیز است و حجم عمده درآمدهایش از این ثروت ملی تامین می‌شود، تولید نفت‌خام در ایران به ۴میلیون و ۲۷۰هزار بشکه در روز رسیده که طبق برنامه اعلام شده از سوی مسوولان نفتی این حجم تولید تا پایان سال ۸۸ به ۴میلیون و ۴۰۰هزار بشکه در روز افزایش یابد.

چنانچه مصرف داخلی را از این میزان تولید کسر کنیم ایران روزانه حدود ۲۱۶میلیون دلار از تولید نفت درآمد دارد که در نهایت درآمد ایران سالانه از فروش نفت با توجه به قیمت کنونی بین ۶۵ تا ۷۵میلیارد دلار است.

بدیهی است حفظ و توسعه سرمایه‌های ملی کشور از وظایف اصلی مسوولان است و بدون تردید صنعت بیمه نقش عمده‌ای در این امنیت خاطر ایفا می‌کند. این درحالی است که تغییر رویکرد مسوولان نفتی در مناقصات خود و واگذاری حجم عمده از کارها به بخش خصوصی فرصت مناسبی را برای رایزنی‌های جدید صنعت بیمه با بخش عظیم اقتصادی فراهم می‌کند.

اکنون صنعت بیمه توان پوشش ۴۰۰میلیون دلار از خطرات را دارد که به دنبال مراودات اتکایی با سایر کشورها توان واگذاری ریسک‌ها و پذیرش ریسک از سایر کشورها را دارد.

دبیران همایش، کمیته راهبردی و شورای علمی همایش روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی حاضر و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

مجتبی سهرابی مشاور عالی در امور انرژی بیمه ایران و رییس شورای علمی همایش درخصوص نقش بیمه در نفت، گاز و پتروشیمی گفت: صنعت بیمه می‌تواند از آغاز اکتشاف، استخراج و استحصال فرآورده‌های نفتی نقش عمده‌ای در امنیت سرمایه‌گذاری‌ها ایفا کند.

او درخصوص بسته بیمه‌های انرژی گفت: تمام خطرات این مراحل می‌تواند با استفاده از بیمه‌های مهندسی، مسوولیت، آتش‌سوزی و باربری تحت‌پوشش قرار گیرد و مازاد ریسک‌های پذیرفته‌شده از طریق اتکایی واگذار شود.

به گفته او اکنون ۸۰درصد ریسک‌های انرژی تحت‌پوشش بیمه‌های داخلی قرار دارد و صنعت بیمه برای توسعه همکاری‌ها برنامه‌های اصولی را تدوین کرده است. او یادآور شد: کنسرسیوم‌ بیمه‌های انرژی در بیمه ایران تشکیل و سایر شرکت‌ها به این کنسرسیوم پیوستند و پس از اشباع بازار داخل بیمه ریسک‌ها به بیمه‌گران اتکایی واگذار شد.به گفته سهرابی صنعت بیمه کشور از نظر وجود کارشناسان فنی و خدمت ارزیابی ریسک برای شرکت در مناقصات با پیمانکاران خارجی کمبودی ندارد و کارشناسان بیمه کشور در حوزه تجزیه و تحلیل مسائل ریسک‌های انرژی صاحب‌نظر هستند.

آیت کریمی عضو هیات‌مدیره بیمه پارسیان و دبیر این همایش نیز درخصوص همایش بیمه در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی که در روزهای ۱۹ و ۱۸ تیرماه برگزار خواهد شد افزود: شرایط مربوط به پوشش سرمایه‌های عظیم در صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی، حجم گسترده و در حال توسعه پروژه‌های نفتی در ایران عدم آشنایی بسیاری از مدیران و کارشناسان ارشد صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با مباحث بیمه‌ای، لزوم بررسی ویژگی‌ها، پیچیدگی‌ها و نیازهای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و شناسایی توانمندی‌های صنعت بیمه در بخش انرژی کشور بر لزوم برگزاری همایش بیمه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با حضور مدیران، صاحبنظران و کارشناسان تاکید می‌کند.

وی درخصوص سرفصل‌های همایش گفت: فرصت‌ها و چالش‌های بیمه در صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی با مباحثی چون تنوع خطرات و ریسک‌های بیمه‌پذیر در صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی، تجربه صنعت انرژی در برخورد با خطرات و ریسک‌های بیمه‌پذیری، توانایی‌های صنعت بیمه در ایران، توانایی‌های جهانی صنعت بیمه در ارتباط با ریسک‌های صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی، بازار جهانی بیمه انرژی و شناخت، ارزیابی و درجه‌بندی مشاوران و کارگزاران بیمه اتکایی و بیمه‌گران اتکایی در این همایش ارائه خواهد شد.

کریمی همچنین تصریح کرد: در بخش مدیریت ریسک در صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی نیز مباحثی چون آشنایی با ساختار جامع مدیریت ریسک، مدار کامل آشنایی ریسک در صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی، ارتباط مدیریت ریسک در صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی و غیره مطرح خواهد شد.

وی در مورد اصول بیمه‌گری و کاربرد آن در صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی اظهارداشت: گذار از بیمه‌نامه‌های با نام به بیمه‌های تمام خطر، اصول قیمت‌گذاری دارایی، خطرات قابل‌پوشش در بیمه‌نامه‌های تمام خطر نصب و مقاطعه کاری، خطرات قابل‌پوشش در بیمه‌نامه‌های تمام خطر اموال و نقش ارزیابان مستقل خسارت نیز از جمله اصول بیمه‌گری و کاربرد آن در صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی است.

عضو هیات‌مدیره بیمه پارسیان در بیان اهداف همایش گفت: بررسی ویژگی‌ها و نیازهای بیمه‌ای صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی، بررسی حوزه‌های مختلف همکاری صنعت بیمه صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی، ارائه توانمندی‌های صنعت بیمه بر اساس رشته‌های مختلف بیمه‌ای و بررسی نقش مدیریت ریسک بیمه‌ای در صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی از جمله اهداف تعیین شده در این همایش خواهد بود.

وی در ادامه مخاطبان همایش را مدیران و کارشناسان ارشد وزارت نفت، مدیران و کارشناسان شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی، مدیران و کارشناسان شرکت‌های بیمه بین‌المللی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های خصوصی نفت‌وگاز و پتروشیمی، دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و موسسات مرتبط، نمایندگی‌های بزرگ صنعت بیمه و انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط حضور خواهند داشت.همچنین از جمله حامیان این همایش، بیمه ایران، کارآفرین، پارسیان، سامان، سینا، دانا، کمک رسان ایران، وزارت نفت، بیمه مرکزی ایران، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سندیکای بیمه گران ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هستند.