با اینکه سیستم جامع سنجش اعتبار مشتریان از جمله وظایف بانک‌ها به شمار می‌آید، اما هنوز به شیوه رسمی در کشور ما ترویج پیدا نکرده است. «محمدباقر صدری» کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با جامع نیوز ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در تمام دنیا زمانی که بانک‌ها قصد دارند به مشتریان وام یا تسهیلاتی پرداخت کنند وضع اعتبار دارایی‌ها و خوش حسابی یا بدحسابی مشتری مورد نظر را می‌سنجند و پس از به دست آوردن اطلاعات لازم، اقدام به تصمیم‌گیری در این خصوص می‌کنند.

صدری افزود: متاسفانه در کشور ما به دلیل نفوذ و تاثیر ارتباطات در زمینه پرداخت و سنجش اعتبار مشتریان، هنوز سیستم جامع سنجش اعتبار مشتریان چندان متداول نیست.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: در سطح جهان، حتی زمانی هم که مشتری درخواست اعتبار نکند بانک‌ها با سنجشی که انجام می‌دهند به مشتریان اعلام می‌کنند که چنانچه نیاز به وام دارند در اختیارشان قرار گیرد که البته این شیوه هنوز در کشور ما رایج نشده است.

وی دلیل اصلی محقق نشدن این امر در کشور را وام‌دهی بر مبنای ارتباطات دانست و گفت: شیوه سنجش اعتباراتی که در تمام دنیا متداول است در کشور ما وجود ندارد و اگر چه بانک‌ها موتور محرک اقتصاد کشور هستند، ولی نقایصی هم دارند که باید از میان برداشته شود.

صدری اظهار داشت: بانک‌های کشور باید مشابه دیگر بانک‌های دنیا هم در زمینه اطلاعات و هم عملیات، به روز شوند و در سیستم بانک‌داری الکترونیک نیز باید اصلاحاتی صورت گیرد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: سیستم بانک‌داری کشور هنوز هم به شیوه سنتی است و باید اصلاحاتی در زمینه مکانیزه کردن و تکریم ارباب رجوع در آنها به وقوع بپیوندد و باید گفت که سنجش اعتبارات از جمله وظایف اصلی بانک‌ها به شمار می‌آید.

وی افزود: بانک‌های کشور باید زمینه ارتباط با مشتریان را به وجود آورند و از آنجایی که درخواست کننده اعتبارات در کشور بسیار زیاد است بانک‌ها نیازی به سنجش اعتبار مشتری نمی‌بینند و در واقع پرداخت اعتبار تنها از طریق ارتباطات صورت می‌گیرد.

صدری در خاتمه با اظهار امیدواری در این زمینه، تاکید کرد: سنجش اعتبارات باید به طور متداول و هم‌طراز با سطح دنیا در کشور ما شکل گیرد و انشاءا... و هر روز شاهد روند رو به رشدی در این زمینه در اقتصاد کشور باشیم.