گروه بازار پول - در هفته منتهی به ۱۵ آوریل ۲۰۰۸ (۱۸ اردیبهشت) دلار آمریکا در برابر تمام ارزهای عمده مورد بررسی به استثنای پوند انگلیس تقویت شد. متوسط ارزش دلار در هفته مذکور نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر پوند انگلیس ۱۵/۰ درصد کاهش و در برابر یورو و ین ژاپن به ترتیب ۲۳/۰ درصد و ۴۳/۱ درصد افزایش داشت. به نرخ‌‌های آخر وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر دلار در محدوده ۴۸/۱۰۴-۹۷/۱۰۲ ین و هر یورو در محدوده ۵۹۸۵/۱-۵۶۰۷/۱ دلار در نوسان بود.نوسانات دلار در هفته گذشته، عمدتا تحت تاثیر انتشار ارقام مربوط به عملکرد شرکت‌های آمریکایی، ارقام اقتصادی منتشره در آمریکا، دورنمای نرخ‌های بهره کلیدی در منطقه یورو و برخی از موارد دیگر قرار داشت. در روز دوشنبه نتیجه عملکرد سه ماه اول سال جاری Bank of America دومین بانک بزرگ آمریکا، National City Corp، یکی از بانک‌های بزرگ منطقه‌ای این کشور، منتشر شدند. عملکرد هر دو بانک مذکور در سه ماه اول سال جاری نامطلوب بود. از طرف دیگر افزایش شدید قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، موجب کاهش ارزش سهام برخی از شرکت‌های آمریکایی نظیر شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی شد. علاوه بر آن، افزایش شدید قیمت نفت احتمال کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان آمریکایی و کندتر شدن فعالیت‌های اقتصادی در این کشور را تقویت کرد و به تبع آن احتمال تداوم کاهش‌های قابل توجه به نرخ‌های بهره کلیدی آمریکا در ماه‌های آینده، تقویت شد. این در حالی است که در روز سه‌شنبه یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا به نام Christian Noyer گفت که این بانک از هیچ اقدامی برای کاهش نرخ تورم به سطحی پایین‌تر از ۲ درصد خودداری نخواهد کرد. در همین روز یکی دیگر از اعضای شورای سیاست‌گذاری به نام Yves Mersch گفت که بانک مرکزی اروپا باید در هر ماه لزوم افزایش نرخ‌های بهره کلیدی را برای مهار تورم مورد توجه قرار دهد. از این اظهارات چنین استنباط می‌شد که بانک مرکزی اروپا نه تنها تعجیلی برای کاهش نرخ‌های بهره کلیدی خود ندارد، بلکه ممکن است اقدام به افزایش نرخ‌های بهره کلیدی خود نماید. انتشار ارقام مربوط به عملکرد ضعیف بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی در سه ماه اول سال جاری میلادی، انتشار خبر مربوط به کاهش شدید فروش خانه‌های دست دوم آمریکا در ماه مارس و اظهارات مقامات پولی منطقه یورو در جهت دامن زدن به احتمال افزایش نرخ‌های بهره کلیدی این منطقه، سبب شد تا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گذشته دلار در برابر یورو سیر نزولی شدیدی در پیش گیرد. حتی در مقطعی از روز سه‌شنبه در بازار نیویورک هر یورو به سطح ۶۰۱۹/۱ دلار، یعنی به بالاترین سطح تاریخی خود برسد. بالاترین سطح تاریخی یورو در روز چهارشنبه ۱۶ آوریل ۲۰۰۸ اتفاق افتاد. در آن روز هر یورو به سطح ۵۹۸۳/۱ دلار رسیده بود. در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دلار در برابر ین و فرانک سوییس نیز کاهش یافته بود.

نوسانات یورو

در هفته مذکور یورو در برابر تمام ارزهای مورد بررسی به استثنای فرانک سوییس و ین ژاپن تضعیف شد. متوسط ارزش یورو در هفته گذشته نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر دلار آمریکا ۲۳/۰ درصد کاهش یافت. به نرخ‌های آخر وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر یورو در محدوده ۵۹۸۵/۱-۵۶۰۷/۱ دلار در نوسان بود. در هفته گذشته نوسانات ارزش یورو عمدتا تحت تاثیر ارقام اقتصادی در اروپا و آمریکا، دورنمای نرخ‌های کلیدی بهره، نوسانات بازار سهام، اظهارات برخی از مقامات بانک مرکزی اروپا و برخی عوامل دیگر قرار داشت.

در روز دوشنبه گزارش سود بانک آمریکا باعث شد تا خوش‌بینی نسبت به موسسات و بانک‌های آمریکایی که از هفته پیش به دلیل عملکرد بالنسبه موفق سیتی‌گروپ به وجود آمده بود، از بین برود. این موضوع به همراه اظهارات تورمی لیبسچر از اعضای شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا باعث تقویت یورو در برابر دلار گردید. آقای لیبسچر عنوان کرد که نسبت به رشد اقتصادی منطقه یورو بدبین نیست و این موضوع احتمال کاهش نرخ بهره کلیدی منطقه یورو را به حداقل رساند. در عین حال افزایش ارزش سهام در بازار جهانی در روز دوشنبه، اطمینان معامله‌گران را برای خرید ارزهای پربازده با استفاده از وام‌های ارزان ژاپن افزایش بخشید و به دنبال آن ارزش ین در برابر یورو برای ششمین روز متوالی تنزل یافت.

ین ژاپن

درهفته گذشته، ین ژاپن در برابر تمام ارزهای عمده مورد بررسی از جمله دلار آمریکا تضعیف شد. متوسط ارزش ین در برابر دلار در هفته قبل نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل ۴۳/۱ درصد کاهش یافت. به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته مزبور هردلار در محدوده ۴۸/۱۰۴-۹۷/۱۰۲ معامله گردید.

نوسانات ارزش ین طی هفته گذشته، به طور عمده تحت تاثیر انتشار برخی اخبار و گزارش‌های اقتصادی، عوامل فنی و برخی موارد دیگر قرار داشت. در روز دوشنبه بانک بزرگ Citigroup گزارش مالی سه ماهه خود را منتشر نمود که زیانی معادل ۱/۵ میلیارد دلار در آن ثبت شده بود. با وجود این میزان زیان، برنامه‌های اعلام شده این بانک - به‌عنوان بزرگترین بانک ایالات متحده - درجهت حل مشکلات اعتباری موجبات اطمینان و خوشبینی تحلیل‌گران را فراهم نمود. این خوشبینی‌ها نسبت به پایان یافتن تدریجی بحران اعتبارات و بازار مسکن زمانی افزایش یافت که اعلام شد Royal Bank of Scotland- دومین بانک بزرگ انگلستان - قصد دارد جهت پوشش زیان‌های وارده اقدام به انتشار سهام به ارزش ۱۲ میلیارد پوند نماید که این مبلغ درنوع خود در اروپا بی‌سابقه است. در نتیجه موارد یاد شده، ین در برابر دلار تضعیف گردید. در روز سه‌شنبهBank of America در راستای اعلام گزارش مالی سه‌ماهه شرکت‌های آمریکایی، سود کمتر از انتظاری را گزارش نمود. از سویی دیگر افت‌ بازارهای سهام آسیایی از جمله افت ۱درصدی شاخص بورس سهام توکیو (Nikkei) موجب خرید‌های ینی گردید. درنتیجه ین در برابر دلار تقویت شد.

پوند انگلیس

درهفته منتهی به آوریل پوند انگلیس در برابر تمام ارزهای عمده مورد بررسی تقویت شد. متوسط ارزش پوند در برابر دلار در هفته قبل نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل ۱۵/۰ درصد افزایش یافت. به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر لیره در محدوده ۹۹۵۵/۱-۹۷۳۸/۱ دلار معامله گردید.

نوسانات پوند طی هفته گذشته، به‌طور عمده تحت تاثیر انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی، دورنمای نرخ‌های بهره و عوامل فنی قرار داشت. در روز دوشنبه انتشار ارقام ضعیف مربوط به شاخص قیمت‌های مسکن انگلیس به بحران‌ها دامن زد و تردیدها را درخصوص سلامت اقتصاد انگلستان افزایش داد و باعث شد تا اثرات طرح بانک مرکزی که برای مقابله با بحران بازار اعتبارات ارائه می‌گردید، خنثی شود و در نتیجه آن لیره در مقابل یورو ۵/۱ درصد کاهش یافت، که این میزان کاهش بیشترین درصد کاهش روزانه لیره در مقابل یورو درچهار سال اخیر می‌باشد.