یک کارشناس بانکی با بیان تبعات مثبت ادغام برخی بانک‌ها و موسسات مالی عنوان کرد: این کار به دلیل ورشکستگی یا ناتوانی موسسات مالی نیست، بلکه با این ادغام موسسات پولی و مالی قوی و بزرگی تشکیل می‌شود که توانایی بیشتری در زمینه‌های مختلف دارند. بهاءالدین حسینی‌هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد ادغام برخی بانک‌ها و موسسات مالی عنوان کرد: تجمیع موسسات پولی و مالی براساس چند سیاست دنبال می‌شود که این در دنیا متداول است. یک سیاست‌ آن است که برای ساماندهی این موسسات آنها را ادغام می‌کنند تا قابلیت مدیریت و کنترل آنها افزایش یابد.

وی ادامه داد: با این کار بنیه مالی و اداری این موسسات و بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود که از نظر رقابت با یکدیگر اقداماتی انجام ندهند که در نهایت به ضرر آنها تمام شود.

حسینی هاشمی اضافه کرد: مهم‌ترین علت این اقدام‌ها این است که این موسسات و بانک‌های ادغام شده تحت کنترل بانک مرکزی قرار می‌گیرند. با این ادغام همچنین تعداد سهامداران موسسه یا بانک نهایی افزایش پیدا می‌کند که این باعث کاهش نفوذ افراد در مدیریت آن موسسه خواهد شد.

این کارشناس امور بانکی یادآور شد:‌ با این اقدام در نتیجه موسسات مالی ساماندهی خواهند شد و امکانات آنها در یک جا تجمیع می‌شود و موفقیت آنها را در پی خواهد داشت. وی ادغام موسسات را در راستای افزایش امنیت دارایی‌های موسسات مالی نیز ذکر کرد وافزود: گاهی هم موسسات به صورت خودجوش با یکدیگر ادغام می‌شوند که دلیل آن صرفه‌جویی در هزینه‌ها است، چرا که با این کار می‌توانند از شعب بیشتری استفاده کنند وامکانات یکدیگر را در اختیار هم قرار دهند.

حسینی هاشمی تصریح کرد: همچنین با ادغام، موسسات می‌توانند واحدهای زیان‌ده خود را حذف و نیروهای موثر خود را تجمیع و ساماندهی کنند و حتی توسعه بین‌المللی داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش سرمایه موسسات مالی با بحث ادغام، خاطرنشان کرد: با ادغام، موسسات مالی به جای رقابت با یکدیگر مشارکت با هم خواهند داشت.

به گفته او، فرار از زیان‌دهی، فرار از ورشکستگی و خروج از بحران عواملی هستند که بانک‌های بزرگ جهان را هم مجاب به ادغام با یکدیگر کرده است.

این کارشناس امور بانکی خاطرنشان کرد: در کشور ما طی سال‌های اخیر حتی موسساتی فعالیت می‌کردند که تحت نظارت بانک مرکزی نبودند. از جمله آنها تعاونی‌های اعتبار بوده که حال بانک مرکزی بعد از گذشت وقفه‌ای قصد ساماندهی این موسسات را در پیش گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام تبعات منفی نخواهد داشت، گفت: این ادغام باعث می‌شود مردم اعتماد بیشتری به بانک‌ها و موسسات کنند، چرا که با این ادغام اعتبار موسسات و بانک‌ها بیشتر می‌شود و تعهدات آنها هم محقق خواهد شد.

این کارشناس امور بانکی مجددا تاکید کرد: با تجمیع شدن بانک‌ها اعتبار موسسات و همچنین قدرت آنها برای اجرای تعهدات بیشتر و نگرانی‌های مردم در این مورد کمتر می‌شود. اما باید اطلاع‌رسانی شود تا مردم بدانند که چه اتفاقی می‌افتد.

وی متذکر شد: مردم باید جزئیات را بدانند تا این اقدام‌ها باعث نگرانی برای سپرده‌های آنها نشود. با این کار موسسات قوی‌تر شده و تعهدات مردم را انجام خواهند داد. خود موسسات مالی هم باید این اطلاع‌رسانی را به مشتریان خود کنند.