نوسان نرخ دلار در روز ثبات سکه

گروه بازار پول- مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی بار دیگر بر تحقق وعده این بانک در تحویل ۴ میلیون سکه در یک ماه تاکید کرد. او خبر داد که رییس کل بانک مرکزی بر این امر مصر است. او همچنین به خبرگزاری مهر گفت که اجباری در تحویل اوراق بهادار به جای سکه‌های پیش‌فروش شده وجود ندارد و در صورت وجود چنین پیشنهادی حتما از قبل اطلاع‌رسانی خواهد شد. بحث عمل به تعهد در تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده از اواخر این ماه مدت‌ها است که اذهان سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده است. ۱۰ روز دیگر زمان دریافت این سکه توسط متقاضیان است و نگرانی از سقوط قیمت‌ها به علاوه افت قیمت جهانی طلا از سطح ۱۶۷۰ دلار در دو هفته اخیر، قیمت سکه را تا محدوده ۷۴۰ هزار تومان و حتی ۷۳۰ هزار تومان (بر اساس قیمت‌های ارائه شده از سوی برخی دلالان) تنزل داده است.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با اعلام اینکه تحویل اوراق مشارکت به جای سکه‌های پیش‌فروشی اجباری نیست و اختیاری است، گفت: رییس کل بانک مرکزی برای تحویل ۴ میلیون سکه پیش‌فروش در یک ماه و تحقق وعده مصر است.

عباس کمره‌ئی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع صحت دارد که بانک مرکزی به جای سکه‌های پیش‌فروشی قرار است اوراق مشارکت در موعد مقرر به مردم ارائه کند، گفت: رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که ۴ میلیون قطعه سکه طی یک ماه به بازار پمپاژ خواهد شد.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با اعلام اینکه بهمنی معتقد است با تحویل این تعداد سکه به مردم در یک ماه نرخ سکه کاهش خواهد یافت، افزود: رییس کل بانک مرکزی در تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده به مردم مصر است.

وی با ذکر این مطلب که دریافت اوراق مشارکت به جای سکه‌های پیش‌فروش شده اختیاری است نه اجباری، گفت: اگر قرار باشد که چنین پیشنهادی از سوی بانک مرکزی به مشتریان مطرح شود، حتما پیش از آن اطلاع رسانی خواهد شد.

کمره‌ئی با اشاره به کاهش قیمت سکه طی روزهای اخیر عنوان کرد: اگر قرار باشد افرادی که برای پیش خرید سکه ثبت نام کرده‌اند، سکه‌ها را برای کسب سود بفروشند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی گفت: با توجه به این مسائل و احتمال زیان خریداران بحث اوراق مشارکت مطرح شد. مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در عین حال با تاکید بر اینکه تا به امروز هیچ بحثی در مورد تحویل اوراق مشارکت به جای سکه مطرح نیست، افزود: مرجع رسمی در این زمینه بانک مرکزی است.به گفته وی، بانک مرکزی فعلا قصد ندارد که پیش‌فروش سکه را مجددا داشته باشد و ترجیح می‌دهد که به تعهدات قبلی خود در این زمینه عمل کند و به عبارت دیگر، فعلا تعهد جدیدی را نمی پذیرد، دلیل این امر رسیدن بازار سکه به آرامش است و این بازار در حال حاضر ثبات دارد.

تحویل اولین سری سکه‌های پیش‌فروش شده بانک مرکزی در شعب بانک ملی ایران از ۲۹ فروردین ماه سال جاری آغاز خواهد شد.

اجرای طرح پیش‌فروش سکه از تاریخ ۲۹ آذر ماه سال گذشته در شعب بانک ملی به دستور بانک مرکزی با نرخ ۵۴۶ هزار تومان با زمان تحویل ۴ ماهه صورت گرفت.

براساس دستورالعمل بانک مرکزی قیمت مذکور هر قطعه مسکوک طلا بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بوده است وتنها از طریق همان شعبه که پیش‌فروش توسط آن صورت پذیرفته به فرد متقاضی تحویل می‌شود.

مشتریانی که اقدام به پیش خرید مسکوک طلا نموده‌اند، حداکثر به مدت دو ماه پس از موعد روز تحویل، فرصت دارند جهت دریافت مسکوک طلای خود به بانک ملی ایران مراجعه کنند. در ۳ روز ابتدای اجرای طرح، تعداد سکه‌های طرح جدید فروخته شده ۴۲۳ هزار و ۵۰۵ قطعه بود.

قیمت‌ها در بازار داخلی

بازار داخلی ارز و سکه دیروز شاهد افزایش محسوسی در قیمت‌ها بود. قیمت سکه در بازار سبزه میدان ۷۴۷ هزارتومان و ۷۴۸ هزار تومان تا قبل از ظهر دیروز اعلام شد. در زیر گذر سبزه میدان برخی از فروش سکه خودداری کرده و تنها خریدار سکه به نرخ ۷۴۳ هزارتومان بودند.

در بازار منطقه چهارراه استانبول البته قیمت ۷۵۰ هزار تومان برای سکه اعلام شد که نسبت به نرخ اعلام شده بعدازظهر پنج‌شنبه در این منطقه تغییری نداشت. اما افزایش قیمت در بازار سبزه میدان با توجه به نرخ‌های پایان هفته کاملا محسوس بود. قیمت‌ها از سطح ۷۴۰ هزارتومان تا این ارقام بالاتر گزارش شده است. قیمت دلار نیز در بازار داخلی با ۵ تومان افزایش قیمت دیروز تا ۱۹۰۵ تومان بالا رفت . دیروز در سبزه میدان نرخ ۱۹۰۶ تومان نیز برای فروش آن پیشنهاد شد. قیمت طلا در بازار‌های جهانی نیز در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۶۳۱ دلار بسته شد که ۱ دلار افزایش داشته است.

سکه زیر قیمت‌های جهانی

بر اساس قیمت محدوده ۱۶۳۱ دلاری برای طلا در بازار‌های جهانی و نرخ ۱۹۰۵ تومانی دلار در بازار آزاد، کف قیمت هر قطعه سکه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کارمزدهای مقرر، تقریبا ۷۶۰ هزارتومان است. از این رو قیمت‌های موجود برای سکه در بازار داخلی زیر ارزش جهانی آن است. البته قیمت نیم سکه ۳۸۰ هزارتومانی و ربع سکه ۱۹۸ هزار تومانی در مقایسه با سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بالاتر یا در حد ارزش جهانی طلا با احتساب دلار بازار آزاد ایران است. در بازار دیروز به همین دلیل برخی فقط خریدار بودند و حاضر نبودند که سکه‌های خریداری شده با نرخ‌های ۸۰۰ هزار تومان و قیمت‌هایی نزدیک به آن را به بهایی کمتر از قیمت‌های خرید بفروشند. از این رو انتظار برای افزایش قیمت در بازار وجود دارد.

در بازار ارز به غیر از دلار آمریکا که این روزها تحت تاثیر برخی اظهار نظرهای جدید در حوزه تصمیم‌گیری‌های کلان است، پوند انگلیس و ین ژاپن نیز با افزایش قیمت روبه‌رو بودند. در مقابل قیمت یورو ۱۰ تومان کاهش داشت.

قیمت جهانی طلا

در پایان معاملات هفتگی قیمت طلا در سطح ۱۶۳۱ دلار بسته شد. احتمال افزایش قیمت آن با توجه به اتمام اعتصاب طلا فروشان هند قدری قوت گرفته است. از سویی گزارش مشاغل در آمریکا ظاهرا چندان با پیش بینی‌ها همخوان نبوده و دلار در مقابل یورو قدری تضعیف شد.

یک شایعه در بازار

برخی فعالان بازار یکی از دلایل افزایش قیمت روز گذشته را انتشار برخی شایعات عنوان کردند.

زمزمه‌های اعتراض به اعلام ارقام بیش از انتظار مالیات بر ارزش افزوده از جمله این شایعه‌ها بود. بر اساس اطلاعات به دست آمده برخی از طلا فروشان با رقم‌های ۷۰۰ میلیون تومان، ۴۳۰ میلیون تومان و ارقامی مشابه آن به عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده روبه‌رو شده‌اند که به ادعای برخی از آنها نه تنها بر اساس فاکتورهای موجود تنظیم نشده، بلکه ارزش مجموع دارایی‌های برخی از آنها تا این حد نیز نیست.

از آغاز اجرایی شدن مالیات بر ارزش افزوده برای طلا فروشان که در سال گذشته ۴ درصد و امسال ۵ درصد تعیین و اعلام شده بود، انتقاداتی به نحوه محاسبه این مالیات بین طلا فروشان و سازمان امور مالیاتی وجود داشته است. بر اساس انتقاد طلا فروشان میزان ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده باید از اجرت طلای ساخته شده دریافت شود، نه از کل مجموع ارزش طلای ساخته شده. در مقابل سازمان امور مالیاتی بر اعمال این مالیات بر کل ارزش طلای فروخته شده اصرار دارد.

برخی از طلا فروشان با استناد به اینکه از گذشته شیوه کار چنین بوده که طلا فروشان میزان مشخصی طلا به عنوان طلای کهنه به بنکداران یا کارگاه‌های سازنده می‌دهند و در مقابل همان میزان طلا ساخته را تحویل گرفته ودر عین حال به ازای هر گرم طلای ردو بدل شده، هزینه‌ای بابت اجرت ساخت به بنکدار یا کارگاه سازنده پرداخت می‌کنند.

طلا فروشان علاوه بر هزینه ساخت طلای ساخته شده سود مورد انتظار خود را نیز می‌افزایند و آن را می فروشند. طلا فروشان ادعا دارند که مالیات بر ارزش افزوده باید بر مجموع هزینه ساخت به علاوه سود دریافتی وضع شود نه بر کل ارزش جنس. چراکه گرم طلای خام تحویل داده شده به بنکدار یا کارگاه، قیمتی فراگیر در سطح کل بازار دارد و البته تابع قیمت‌های جهانی نیز هست. از این رو در مواقع گران شدن قیمت‌های جهانی نیز خود طلا فروشان خرد هم باید هزینه بیشتری برای تهیه مواد اولیه که همان طلای خام باشد، بپردازند. در این کشاکش که بین زرگرها و سازمان امور مالیاتی یکی دوسالی است برپاست، اتحادیه طلا و جواهر فاکتورهای مختلفی برای دریافت این مالیات ارائه داده که البته مورد قبول کامل اعضای این صنف نیست.

برخی از بنکداران و طلا فروشان درخواست دارند که از کل هزینه اجرت ساخت طلا نه ۵ درصد بلکه همانند کشور ترکیه ۱۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود. در عین حال برخی دیگر نیز در انتقاد به رویه سازمان امور مالیاتی معتقدند که اگر این شیوه به تبعیت از اروپایی‌ها اجرا می‌شود باید دانست که طلا در اروپا کاملا یک کالای لوکس طبقه‌بندی شده و مانند ایران از یک عرف قدیمی و سنتی پیروی نمی‌کند. به طور مثال اگر ارزش یک انگشتری در ایران به احتساب وزن گرمی و سنگ‌های به کار رفته بر آن قیمت‌گذاری می‌شود، در اروپا این شرایط حکمفرما نیست و به این انگشتری به طور سلیقه‌ای قیمتی منحصر به فرد تخصیص می‌یابد.