تلاش بانک‌های خصوصی قبل از تدوین بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی

لیلا اکبرپور- اولین نشست روابط عمومی بانک‌های خصوصی کشور به میزبانی بانک دی و با حضور مهندس فتاحی معاون منابع انسانی این بانک روزگذشته برگزار شد که ماحصل این نشست تصویب تشکیل «شورای هماهنگی روابط عمومی بانک‌های خصوصی کشور» بود. به نظر می‌رسد با فرارسیدن زمان تدوین بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی برای سال ۹۱ بانک‌های خصوصی خود را برای ارائه نظرات مدیران ارشد بانکی به بانک مرکزی آماده می‌کنند.

مدیران روابط عمومی بانک‌های خصوصی براین باورند که با تشکیل شورای هماهنگی می‌توان یک صدای واحد برای انعکاس فرصت‌ها و تهدیدها در راستای معرفی هرچه بهترخدمات بانکی به ویژه بانک‌های خصوصی داشت.

رضا زمانی مدیرروابط عمومی بانک دی درخصوص برگزاری این جلسه گفت: جلسات هم اندیشی روابط عمومی بانک‌های خصوصی کشور موجب هماهنگی بیشتربین آنها می‌شود که ضمن دستیابی به راهکارهای جامع، فرصت رقابت مبتنی برهمفکری و درک درست از وضعیت موجود را فراهم می‌سازد. وی با اشاره به حضور نمایندگان اصحاب رسانه درجلسه فوق افزود: نگاه دوسویه روابط عمومی‌ها و هم اندیشی آنها با اصحاب رسانه نیزهمان تعامل مورد نیاز جامعه یعنی انعکاس اخباردرست و حرفه‌ای را رقم می‌زند.

مصوبات شورا باید جنبه اجرایی داشته باشد

خسرو رفیعی مدیر روابط عمومی بانک پاسارگاد نیز با اشاره به اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری اخباربانک‌ها جزو مهم‌ترین اخبار رسانه‌ها است و اتفاقات درون سیستم بانکی مورد توجه مردم و مسوولان قراردارد، گفت: وضعیت موجود نقش حیاتی روابط عمومی‌ها را پررنگ‌ترکرده و تشکیل یک شورای هماهنگی می‌تواند بانک‌های خصوصی را در راستای اطلاع‌رسانی به موقع و اصولی یاری دهد.

وی افزود: تحلیل اتفاقات اخیر سیستم بانکی واقعا نیازمند نشست‌هایی است که می توان گزارش‌های جامعی ازنتایج به دست آمده برای بررسی در شورای مدیران بانک‌ها ارائه کرد.

رفیعی با یادآوری اینکه تصمیمات روابط عمومی‌ها باید مورد تایید و حمایت مدیران قرار گیرد تا جنبه اجرایی داشته باشد، پیشنهاد کرد: با توجه به دستورجلسات شورا از مدیران مربوط به آن موضوع برای شرکت درجلسه دعوت شود تا مصوبات شورا در مسیر اجرا نیزقرارگیرد.

مدیرروابط عمومی بانک پاسارگاد همچنین برایجاد ارتباط با روابط عمومی بانک مرکزی و حضور وی دربرخی جلسات تاکید کرد و گفت: درون نظام بانکی حرف‌های مشترک بسیاری وجود دارد که بهتراست شورای روابط عمومی بانک‌های خصوصی درصدد ارتباط با شورای بانک‌های دولتی نیز باشد؛ زیرا انتظار از برگزاری این جلسات تاثیرگذاری هرچه بهتر این هم آوایی‌ها است.

بانک‌های خصوصی جایگاه حساسی دارند

محمود ترابیان مدیرروابط عمومی بانک تات نیز در این نشست گفت: هرچند فلسفه موسسات اقتصادی رقابت است، اما این رقابت می‌تواند همراه با رفاقت باشد.

وی با اشاره به نقش پررنگ رسانه‌ها در انعکاس اتفاقات نظام بانکی کشور افزود: بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری جایگاه بسیارحساسی دارند که درج کوچک‌ترین شایعه‌ای می تواند شرایط آنها را تحت تاثیر قرار دهد که این حساسیت ایجاب می‌کند این نهادها هماهنگ با یکدیگر تعامل مناسبی با رسانه‌ها داشته باشند تا اصحاب رسانه در شرایط حساس توان دسترسی به اخبار درست و به دور از شایعات را داشته باشند.

ترابیان افزود: امید است شورای هماهنگی روابط عمومی بانک‌های خصوصی کشور مورد حمایت تمامی روابط عمومی‌ها قرارگیرد و مسائل مطروحه درآن با جدیت دنبال شود تا بانک‌های خصوصی دست در دست هم ازرویدادها عبورکرده و به وضعیت پایداربرسند.

اساسنامه شورا تدوین می شود

همچنین دربانیان، مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین دراین خصوص گفت: اکثر مدیران روابط عمومی بانک‌های خصوصی دارای تجارب ارزنده‌ای هستند که بانک‌ها می توانند با استفاده ازاین تجربیات اهداف متعالی خود را دنبال و محقق کنند.

وی با اشاره به اینکه موسسات مالی و اعتباری در شرف تبدیل به بانک کار تحقیقاتی خوبی برای توسعه فعالیت‌های روابط عمومی‌ها انجام داده‌اند، پیشنهاد داد تا اساسنامه شورای هماهنگی روابط عمومی بانک‌های خصوصی کشور هرچه زودترآماده و درجلسه بعدی شورا که به میزبانی بانک تات برگزار می‌شود به تصویب برسد که این پیشنهاد با اکثریت آرا تصویب شد.