نرخ دلار از مرز ۱۵۰۰ تومان گذشت

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد در اولین سالگرد اجرای هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به اینکه عده‌ای بر افزایش قیمت ارز اصرار دارند، گفت: این موضوع پایه اقتصادی ندارد؛ چرا که درآمد ارزی کشور بسیار بالاتر از میزان مصرف است. سخنان محمود احمدی‌نژاد در شرایطی به عنوان سیاست رسمی تعیین ارزش دلار بیان شد که در بازار غیر رسمی نرخ دلار تا ۱۵۳۰ تومان بالا رفت. قیمت سکه هم با ۲۰ هزار تومان افزایش به ۶۲۵ هزار تومان افزایش یافت. ظهر روز گذشته پس از رکورد ۱۵۳۰ تومانی دلار، فروش آن از سوی صراف‌ها متوقف شد. محمود احمدی نژاد بر کاهش ارزش دلار تاکید کرد

اعلام رسمی سیاست تعیین نرخ ارز

گروه بازار پول- محمود احمدی نژاد در کمتر از سه ماه برای دومین بار عده‌ای را متهم به اخلال در بازار ارز و سکه کرد. احمدی‌نژاد که در همایش سالگرد هدفمندی یارانه‌ها سخن می‌گفت بار دیگر از کاهش قیمت دلار دفاع و اظهار کرد: عده‌ای اصرار دارند که قیمت ارز بالا برود؛ این موضوع پایه اقتصادی ندارد، چراکه درآمد ارزی کشور بسیار بالاتر از میزان مصرف است. سیاست کاهش ارزش دلار برای چندمین بار از سوی احمدی‌نژاد مطرح شده است.

او سال گذشته پس از آنکه نظام تک نرخی ارز در مهرماه به هم خورد و قیمت دلار رو به افزایش گذاشت از اتخاذ سیاست کاهش قیمت خبر داد و گفت: از رییس کل بانک مرکزی خواسته‌ام که قیمت ارز را واقعی کند، زیرا وقتی ذخایر عظیم ارزی در اختیار هست باید پول ملی را تقویت کنیم؛ لذا این روند کاهشی باید ادامه یابد زیرا زمانی موفق خواهیم بود که پول ملی‌مان، پول قدرتمندی باشد. (هشت آبان ۸۹).در آن زمان نرخ دلار تا ۱۲۵۰بالا رفته بود اما با مداخله بانک مرکزی تا ۱۰۸۵ تومان پایین آمد تا پایان آبان ماه سال گذشته سیر نزولی قیمت ۱۰۵۰تومان برای دلار ادامه یافت، اما از اوایل آذرماه ۸۹ روند نرخ دلار در برابر ریال بار دیگر آرام آرام صعودی شد. در نیمه اول و در اردیبهشت‌ماه نرخ دلار به ۱۲۲۰ تومان رسید. افزایش ارزش دلار در حالی بود که فروردین ماه ۹۰ محمود احمدی‌نژاد در جمع مردم کرمانشاه از بی‌ارزش بودن دلار سخن گفت و افزود: آمریکایی‌ها یک برگ کاغذ به قیمت ۵۰ تومان چاپ می‌کنند و روی آن می‌نویسند ۱۰۰ دلار یعنی ۵۰ تومان می‌دهند و ۱۰۰ هزار تومان از جیب ملت‌ها برداشت می‌کنند. دولت آمریکا طی سی سال اخیر ۳۰ هزار میلیارد دلار دارایی کاذب به دنیا سرازیر کرده و در ازای آن کالا، معادن و ثروت ملت‌ها را به جیب سرمایه‌داران سرازیر کرده است.روند افزایشی نرخ ارز در نیمه دوم سال تداوم یافت و دلار در آبانماه از مرز ۱۳۰۰ تومان گذشت. ورود دلار به کانال قیمتی جدید در شرایطی اتفاق افتاد که یک ماه قبل از آن آقای احمدی‌نژاد ارزش واقعی دلار را ۹۰۰ تومان عنوان کرد. رییس‌جمهور ۱۳ مهر ماه در جمع مردم همدان با بیان اینکه برخی از بدخواهان قصد دارند، اقداماتی را برای تلخ کردن شیرینی اجرای موفق هدفمندکردن یارانه‌ها در کام مردم انجام دهند، اظهار کرد: این افراد در این راستا هر روز اطلاعات غلط در جامعه منتشر می‌کنند و بازار را تهدید می‌کنند. او گفت: به عنوان مثال در موضوع افزایش قیمت سکه که براساس افزایش قیمت جهانی آن رخ داده بود، برخی افراد با پول‌های کلان وارد بازار می‌شدند و اقدام به خرید سکه می‌کردند تا بازار را برهم زنند. همچنین میزان ذخیره ارزی کشورمان به قدری بالا است که همه نیازها مانند واردات و مسافرت‌ها را تامین می‌کند و در حالی که امروز یک دلار آمریکا در اقتصاد ایران به اندازه ۹۰۰ تومان هم نمی‌ارزد، اما با اقدام برخی افراد برای خرید کلان ارز تعادل بازار برهم می‌خورد. ارزش‌گذاری اعلام شده از سوی رییس دولت را گرچه سیاست‌گذاران به معنای نظر رسمی درباره قیمت دلار دانستند، اما یک ماه بعد دلار از ۱۴۰۰ تومان عبور کرد. روز گذشته در سالگرد هدفمندی یارانه‌ها آقای احمدی‌نژاد اجرای موفق هدفمندی یارانه‌ها دلیلی بر بازنگری در متون علم اقتصاد دانست و بار دیگر بر نظریه کاهش قیمت دلار تاکید و اظهار کرد: عده‌ای به دنبال اثرگذاری در بازار سکه و ارز هستند که این مساله سر و سامان خواهد یافت. اینکه برخی اصرار دارند که شرایط کشور را بحرانی نشان دهند، به دنبال تبلیغات و جنگ روانی هستند. امروز کشور به سمت ثبات اقتصادی پیش می‌رود و دولت خود را برای اقدامات بزرگ‌تر و تحولی‌تر در بخش اقتصاد کشور آماده کرده است.ساعتی بعد از این اظهار نظر قیمت دلار در بازار غیر رسمی باز هم بالا رفت.

تعیین سیاست رسمی

سخنان روز گذشته آقای احمدی نژاد بار دیگر مشی رسمی دولت را در بازار ارز روشن کرد. کاهش ارزش دلار در برابر ریال و تقویت پول ملی از سوی عالی‌ترین مقام اجرایی در شرایطی بیان شد که در دو ماه گذشته سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان بخش پول اعتقاد داشتند نرخی که در بازار و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود قیمت واقعی دلار است. به گفته آنان بازار برای یک کالا مبلغی بیش از ارزش واقعی آن پرداخت نخواهد کرد. اما سخن دیروز را باید خط بطلانی بر این نظرها توصیف کرد. رییس دولت دهم در شرایطی از سیاست کاهش قیمت دلار در این یک سال دفاع کرده است که قیمت این ارز در بازار غیررسمی از ۱۰۸۵ تومان در هشت آبان(زمان اعلام وعده کاهش نرخ دلار از سوی آقای احمدی نژاد)به بیش از ۱۵۰۰تومان در روز گذشته رسیده است. در واقع در یک سال گذشته با وجود آنکه جهت سیاست رسمی کاهش ارزش دلار بود قیمت آن بیش از ۴۰ درصد در بازار غیررسمی افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد پشتوانه تئوریک نظر آقای احمدی‌نژاد در کاهش نرخ دلار نشات گرفته از دیدگاه برخی چهره‌های اقتصادی در دولت نهم باشد. تیم اقتصادی معاون اول ریاست جمهوری در دولت قبلی آقای احمدی‌نژاد از الگویی استفاده می‌کرد که مبتنی بر فرمول قدرت خرید بود. به گفته حسین صمصامی دبیر کمیته اقتصادی این معاونت این فرمول که همراه با اصلاح برخی کاستی‌ها ساختاری بود قیمت واقعی ارز را حدود ۸۰۰ تومان تا پایان سال ۸۹ می‌دانست. او اعتقاد داشت: در ایران بازاری به مفهوم رقابتی که عرضه و تقاضا در آن نرخ را تعیین کند، وجود ندارد و آنچه در حال حاضر به عنوان بازار معرفی می‌شود یک پسماند از بازاری است که باید باشد. به گفته صمصامی بازار کنونی مختل شده است و مبنای تعیین نرخ ارز نیست. بر همین اساس آنها در فرمولی که هزینه حمل و نقل،حق بیمه و... در آن دیده شده و با استفاده از روش قدرت خرید ارزش واقعی دلار را ۸۰۰ تا ۸۱۰ تومان برآورد می‌کردند. به نظر می‌رسد اصرار محمود احمدی نژاد بر کاهش ارزش ارز ناشی از چنین نگاهی باشد. آیا بازار از این نظر تبعیت خواهد کرد؟

نظر سایت احمد توکلی درباره افزایش دلار

سایت الف وابسته به احمد توکلی رییس مرکزی پژوهش‌های مجلس در مطلبی با انتقاد از برگزاری مراسم سالگرد هدفمندی یارانه‌ها آن را خود تجلیلی دولتی‌ها دانست و نوشت: روز سه‌شنبه ۲۸ آذر۹۰ در ساعاتی که مسوولان اقتصادی کشور مشغول برگزاری مراسم سالگرد اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها و تجلیل از عملکرد خود بودند، ارزش پول ملی به شکل بی‌سابقه‌ای سقوط کرد. به گفته این سایت افزایش شدید نرخ دلار و سرعت سقوط پول ملی که از ابتدای این هفته شروع شده است از بحران ارزی سال ۷۴ تاکنون بی‌سابقه است. این سایت در نگاه اول سیاست کاهش دستوری نرخ سود بانکی در سال‌های اخیر در کنار برخی گفتارهای حساب نشده و هیجانی رییس کل بانک مرکزی را موجب سرازیری نقدینگی به بازار ارز و سکه عنوان کرده است. جالب آنکه احمد توکلی مسوول این سایت در مجلس هفتم از طراحان طرح ساماندهی نرخ سود بانکی بود و اصرار به تک رقمی شدن نرخ سود تا پایان برنامه چهارم داشت. در حالی که دولت وقت از سیاست تعیین نرخ سود متناسب با تورم دفاع می‌کرد. در بخش دیگری از مطلب الف افزایش ارزش دلار تعمدی عنوان و ادعا شده است: با توجه به کسری بودجه شدید دولت در ماه‌های پایانی امسال و نیز ذخیره بالای طلا و ارز بانک مرکزی می‌توان حدس زد دولت عمدا سیاست کاهش ارزش پول ملی را در پیش گرفته تا بتواند نقدینگی بیشتری از جامعه جمع‌آوری کند و نیازی به ارائه لایحه کسری بودجه نداشته باشد.