آینده قیمت سکه

گروه بازار پول- مدیر عامل صندوق طلا و جواهر هر گونه بی ثباتی در بازار‌های جهانی ارز و افت اعتماد به بازار‌های بورس را موجب افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی دانست. به گزارش فارس، علی فخر موحدی مدیرعامل صندوق طلا و جواهر با بیان اینکه با توجه به شرایط متلاطم بازار‌های جهانی انتظار برای افزایش قیمت طلا و سایر فلزات رنگی افزایشی است، لزوم مدیریت بهتر نقدینگی در کشور را مورد توجه قرار داد. وی در عین حال با برشمردن تبعات تخلف اخیر بانکی و پذیرفته نشدن اعتبارات اسنادی داخلی از سوی کشورهای تامین‌کننده مواد اولیه و همچنین با توجه به حرکت معاملات جهانی به سوی معاملات نقدی، از مسوولان بانک مرکزی خواست تا ارز مورد نیاز فعالان بخش اقتصادی را تامین کنند.مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و درباره تاثیر نوسانات جهانی بر بازار ارز و همچنین نقش افزایش قیمت ارز بر نوسانات طلا، گفت: بازار فلزات گرانبها ارتباط مستقیمی با بازار ارز دارد. فخر موحدی افزود: روند رو به رشد بازارهای فلزات گرانبها کاملا ثابت شده است. اما هر چقدر در دنیا قیمت‌های برابری نرخ ارزهای مختلف در مقابل دلار متشنج باشد و اعتماد سرمایه‌گذاران به سایر بازارهای سرمایه‌ای و بورس‌های بین‌المللی کم شود، قیمت طلا رشد خواهد کرد.

فخر موحدی ادامه داد: با توجه به آنکه قیمت طلا از ۱۷۵۰ دلار هم بالا رفته است، بنابراین باید منتظر شکستن سکون و ثبات قیمت به سمت رشد قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها باشیم.این فعال اقتصادی بازار طلا و جواهر تصریح کرد: اواخر نوامبر و اواسط دسامبر، تسویه حساب بانک‌های بین‌المللی(معاملات آتی و آبشن) با یکدیگر شروع و تشدید می‌شود در آن مقطع، بورس بازان تصمیم‌های سریع‌تری می‌گیرند و ضرر و زیان‌های خود را در بازارهای سرمایه‌ای دیگر با خرید و فروش‌های آتی طلا برای سه ماهه نخست سال میلادی ۲۰۱۲ جبران می‌کنند، بنابراین شاهد رشد قیمت به صورت طبیعی در قیمت طلا در بازارها و بورس‌های بین‌المللی خواهیم بود.فخر موحدی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود، پیش‌بینی می‌شود با روندی که همه ساله شاهد آن بوده‌ایم قیمت طلا و سکه در بازار داخلی که متصل به بازارهای بین‌المللی است، افزایش پیدا کند و اگر افزایش نرخ اونس طلا همراه با تغییرات قیمت ارز در بازار داخلی باشد،(قیمت ارز بالا رفته یا پایین بیاید) شاهد نوسانات شدیدی در قیمت‌ها خواهیم بود، لذا باید در انتظار اعلام قیمت‌ها برای نرخ ارزها در داخل کشور نیز باشیم.

تاثیر منفی نوسانات ارزی بر بازار فلزات رنگی

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تاثیر نوسانات بازار ارز بر فعالیت‌های بخش صادرات طلا و جواهر گفت: نوسانات ارز نه صرفا برای صنعت طلا و جواهر، بلکه برای کلیه صنایع کشور از جمله تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان مشکل‌زا است.

این فعال اقتصادی بازار طلا و جواهر تاکید کرد: نوسانات ارز برای آحاد مردم نیز در کوتاه و بلندمدت مشکل‌ساز خواهد بود چراکه افزایش یا نوسان نرخ ارز برای واردات تمام مواد اولیه به صورت مستقیم و در نهایت، بر مصرف کننده نهایی که همان مردم باشند، تاثیر می‌گذارد. هر قدر تولیدکننده مواد اولیه خود را گران بخرد، مجبور است کالای نهایی خود را به مصرف‌کننده نهایی گران بفروشد.فخر موحدی ادامه داد: نباید اینگونه فکر شود که اگر قیمت ارز به صورت غیرمنطقی افزایش داده شود به عبارتی برای دولت سود کسب شده است؛ از سوی دیگر در برخی مواقع تولیدکنندگان نمی‌توانند از منابع ارزی بانکی استفاده کنند و برای تامین بخشی از مایحتاج و مواد اولیه حتما باید به سمت بازار آزاد بروند، بنابراین قیمت تمام شده کالا بالاتر خواهد رفت. لذا، مصرف‌کننده نهایی دچار مشکل می‌شود و در نهایت این رفتار سیاست‌گذاران اقتصادی منجر به تورم خواهد شد.به گفته مدیر عامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر، همانطور که نوسانات قیمت ارز برای سایر کالاها مشکل ایجاد خواهد کرد در رابطه با طلا و سایر فلزات رنگی نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت و به طور کلی می‌توان عنوان کرد که حجم مبادلات داخلی همچنین صادرات این محصولات نیز تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفته و با رکود مواجه شده است.

وی افزود: صادرات مصنوعات فلزات و سنگ‌های گرانبها و نیمه گرانبها از اواخر دهه ۷۰ تاکنون ادامه داشته و به حجمی معادل ۳۰۰ میلیون دلار در سال رسیده است.

وی اظهارات برخی از فعالان این عرصه را که اخیرا در رسانه‌ها عنوان کرده‌اند مبنی بر اینکه می‌توان در مدت کوتاهی به میلیاردها دلار صادرات در سال رسید، به شوخی تشبیه کرد و افزود: باید واقع بین بود، کشورهایی مثل هند، هنگ کنگ، تایلند، ایتالیا و همسایه غربی مان ترکیه نیز به این راحتی چنین ادعایی را مطرح نمی‌کنند، بنابراین باید بررسی کرد که افرادی که چنین مسائلی را عنوان می‌کنند، چه طرح و برنامه‌ای برای آینده داشته و چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ تا شاهد ظهور شرکت آریای جدیدی در عرصه طلا و جواهر در آینده نباشیم.

این مقام مسوول در بازار طلا و جواهر اظهار کرد: اگر تاثیر روانی در جامعه گسترش پیدا کند، باز هم به مردم توصیه می‌کنم که بدون توجه به جو روانی تصمیم بگیرند و بدون مشورت با افراد خبره وارد بورس بازی در بازار طلا یا بازار ارز نشوند.

لزوم توجه به اتفاقات جهانی

علی فخر موحدی با اشاره به شرایط ویژه کشور در دنیا اظهار کرد: «مسائلی از قبیل تحریم‌، نقل و انتقالات و درخواست‌های بازار داخلی، نرخ برابری ارزها در بازارهای بین‌المللی، بحران‌های جهانی و بحران‌های منطقه‌ای و به خصوص وضعیت بحران‌زده اروپا و جنبش وال‌استریت جزء مسائلی نیستند که بتوان به راحتی از کنار آنها عبور کرد.»وی با بیان اینکه هم‌ اکنون دنیا در انتظار تحولات و حوادث بزرگی است و تحلیل شرایط اقتصادی و سیاسی در دنیا و مناطق حساس بسیار پیچیده شده، افزود: در اواخر هفته گذشته، خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از بانک مرکزی اتحادیه اروپا اعلام کردند که برای نجات اروپا از بحران فعلی تزریق ۳۰۰ میلیارد یورو مازاد بر آن چیزی که تا به حال مصوب کرده‌اند نیاز است تا ظرف ماه‌های آتی(یک‌ماه) به بازارهای پولی و مالی این اتحادیه تزریق شود، در عین حال پرتغال، ایتالیا و اسپانیا در حال رصد تعامل این اتحادیه با یونان هستند و در آینده‌ای نه چندان دور، اتفاقاتی شبیه یونان را در سایر کشورهای اروپایی و حوزه یورو شاهد خواهیم بود.

مدیر عامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر در ادامه با اشاره به شکل‌گیری منطقه یورو از سال ۲۰۰۰ تصریح کرد: برای اینکه منطقه یورو تشکیل شود، انرژی و هزینه‌های زیادی صرف شده، به همین دلیل نباید توقع داشت که به سادگی این منطقه به هم بریزد. در عین حال شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر جهان نیز تحمل چنین اتفاقی را نخواهد داشت.

تبعات بین‌المللی اختلاس

فخرموحدی ضمن تاکید بر ضرورت توجه به بازار و موقعیت بین‌المللی گفت:«بازار داخلی مستثنی و بی‌تاثیر از بازار بین‌المللی نیست؛ تبعات داخلی اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی زیاد بوده و تبعات بین‌المللی آن را هم از این به بعد شاهد خواهیم بود؛ لذا نباید به سادگی از این موضوع گذشت در حالی که باید مراقب بود تا انگیزه کارآفرینان و فعالان بخش‌های متنوع اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور کمرنگ نشود، در این شرایط که تمام شبکه‌ها و عوامل خارجی برای تخریب دست به کار شده‌اند، بخش‌های اقتصادی و دیپلماسی تجارت خارجی ما باید فعال تر وارد صحنه شوند.»مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر درباره تاثیر روانی اختلاس اخیر بر مبادلات بین‌المللی گفت: همان طور که این اختلاس در ال‌سی‌های داخلی تاثیر گذاشته و سخت‌گیری‌های بانک‌ها در افتتاح خطوط اعتباری جدید مؤید این امر است، بازارهای بین‌المللی هم رفتارهای داخلی را رصد می‌کنند و نسبت به افتتاح و یا قبولی ال سی‌های داخلی دچار تردید شده‌اند. وی ادامه داد:«باتوجه به مشکلات موجود برای باز شدن ال‌سی‌ها در دنیا، حجم زیادی از مبادلات ارزی و کالایی کشور در سطح بین‌المللی به سمت مبادلات نقدی رفته، بنابراین درخواست برای وجوه نقد و حواله جات نقدی افزایش یافته است.»

سیاست بانک مرکزی ارز را ۳ نرخی کرد

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر در همین ارتباط تاکید کرد: رفتار بازار تابعی است از رفتارهای مسوولان اقتصادی، شرایط جهانی، نیاز واحدهای تولیدی، جو روانی و اعتماد مردم، لذا، نمی‌توان علوم اقتصاد و این پارامترها را نادیده گرفت.

وی گفت: مسوولان ما باید به بخش خصوصی بیشتر از این‌ها اعتماد می‌کردند و خیلی کارها را زودتر از این به آنها می‌سپردند، تجربه و علم اقتصاد ثابت کرده که دولت‌ها تاجران خوبی نیستند، چه بسا کارهای بزرگی که به دست کسبه و تجار انجام پذیر باشد ولی دولت‌ها با تمام بزرگی و عریض و طویل بودن، توانایی انجام آن را نداشته باشند. شرایط اقتصادی تاثیر خود را به راحتی در بازار می‌گذارد.وی با اشاره به سیاست بانک مرکزی برای محدود کردن ارائه ارز مسافری و همچنین با قیمتی معادل ارز در مناطق آزاد اشاره و تصریح کرد: اگر قرار است سرزمین اصلی «ایران» باشد و قواعد و قوانینی به مناطق آزاد حکمفرما شود که در سرزمین اصلی نباشد، پس باید گذاشت مناطق آزاد، به راستی «آزاد» باشند.وی افزود: اگر این مورد رعایت شود، اکثریت فعالان بخش اقتصادی آمادگی فعالیت در مناطق آزاد را دارند، البته به شرطی که سایر قواعد و قوانینی که در سایر مناطق آزاد در جهان اعمال می‌شود در این مناطق نیز اجرایی شود.فخر موحدی ادامه داد: با سیاستی که بانک مرکزی پیش گرفت، نرخ ارز را از ۲ نرخی به ۳ نرخی تبدیل کرد؛ متأسفانه هر زمان که مسوولان اقتصادی آمدند حرکتی را انجام دهند که نرخ ارز را تعدیل کنند، پس از مدتی باعث تفرقه شده‌اند و مجددا تقاضاهای کاذب افزایش یافته است، بد نیست که مسوولان اقتصادی و بانکی ما طرحی را هم داشته باشند که در آینده‌ای نه چندان دور دخالت‌های خود را در حوزه ارز و طلا تعدیل نمایند. شاید بد نباشد که ما برای جلوگیری از تحریم‌ها «طرح منطقه آزاد کشور ایران» را به جهان معرفی نماییم.