اصلاح آیین‌نامه بیمه‌های زندگی برای توسعه بیمه عمر

فارس- رییس‎کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه: «هنوز به‏طور جدی شاهد حضور شرکت‌های بیمه تخصصی نیستیم»، گفت: بیمه مرکزی با ارائه مجوز به نمایندگی‏ها و اصلاح آیین‏نامه بیمه‌های زندگی در صدد است تا حدودی عرصه را برای ورود شرکت‌های بیمه تخصصی و توسعه بیمه عمر فراهم کند. جواد فرشباف ماهریان ضمن بیان این مطلب که هیچ تقاضایی جدی برای تاسیس بیمه تخصصی در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: بیمه مرکزی در چند سال اخیر از تاسیس شرکت های بیمه تخصصی استقبال و حتی سیاست های تشویقی را برای محقق شدن این امر اعمال کرده با این وجود هنوز به صورت جدی شاهد حضور شرکت بیمه تخصصی در کشور نیستیم.‌

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی در این رابطه تقاضاهایی داشته اما پیگیری نکرده‌اند، افزود: البته بیمه مرکزی در این میان با اجازه فعالیت به شرکت‌های جدید بیمه‌ای به خصوص در بخش بیمه های عمر و ارائه مجوز به نمایندگی‌های تخصصی اقدامات مناسبی را در دست اقدام دارد.

به گفته وی، نبود شرکت‌های بیمه تخصصی در کشور حکایت از آن دارد که شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور تاثیر قابل توجهی بر صنعت بیمه دارد به صورتی ‌که با مقایسه‌ پورتفوی بیمه‌ عمر و پس انداز در ایران با سایر کشورها متوجه بی‎توجهی به این نوع بیمه در کشور می‌شویم.

رییس‏کل بیمه مرکزی به اصلاح آیین‏نامه بیمه‌های زندگی اشاره کرد و گفت: این آیین‏نامه در حال حاضر در دست بررسی کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی بیمه است به نحوی که به محض تایید نهایی و تصویب شورای عالی بیمه به شرکت‌های بیمه ابلاغ خواهد شد.

رییس‎کل بیمه مرکزی از ماه‌های پایانی سال گذشته خبر اصلاح آیین‌نامه بیمه‌های زندگی و اقدامات بیمه مرکزی برای توسعه بیمه‌های عمر را مطرح کرده بود.

با این وجود همچنان این آیین‌نامه در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی بیمه متوقف شده و خبری از اصلاح قطعی نیست.

داخلی‌سازی اتکایی‌ها به دلیل شرایط خاص تحریم بوده است

در همین حال رییس‌کل بیمه مرکزی داخلی‌سازی عمده بیمه‌های اتکایی را به دلیل شرایط خاص تحریم دانست و به ایسنا گفت: در شرایط عادی باید نقل و انتقالات اتکایی را افزایش داد.

جواد فرشباف‌ماهریان درباره داخلی‌سازی اتکایی‌ها اظهار کرد: آنچه در سال گذشته در زمینه بیمه‌های اتکایی اعمال شد لازمه مدیریت تحریم‌ها و اقتضائات زمانی آن‌ برهه بود.

وی ادامه داد: در صنعت بیمه مقررات تبادل اتکایی‌ها ایجاب می‌کند که علاوه بر اینکه مبانی حرفه‌ای‌گری بیمه‌های اتکایی را در کشورمان تقویت کنیم و ظرفیت و ذخایر اتکایی را افزایش بدهیم، تعاملات بین‌المللی هم داشته باشیم و قبولی و واگذاری اتکایی را قطع نکنیم.

وی تاکید کرد: شاید اگر صنعت بیمه کشور در یک شرایط عادی قرار داشت باید ۲۵ درصد از بیمه‌های اتکایی‌ که در داخل نگهداری کرده‌ایم را به خارج از کشور واگذار و این ریسک را توزیع می‌کردیم.

رییس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه داخلی‌سازی اتکایی البته به صورت کارشناسی انجام شده است، گفت: البته این ریسک بین شرکت‌های بیمه‌ و بازارهای مختلف به گونه‌ای توزیع شده که اگر خسارت بزرگی اتفاق بیفتد، امکان ورشکستگی و ضرردهی برای یک شرکت خاص وجود ندارد.

فرشباف تاکید کرد: با این حال اگر شرایط عادی باشد و بتوان با بیمه‌گران بین‌المللی ارتباطات حرفه‌ای به‌وجود آورد، خواست بیمه مرکزی این است که در نقل و انتقالات اتکایی تبادل داشته باشیم حالا اگر این امکان با شرکت‌های بیمه اروپایی و به خصوص انگلیسی وجود نداشت، این کار با شرکت‌های بیمه منطقه انجام شود.