سرمایه بانک پارسیان به 2 هزار میلیارد تومان می‌رسد

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بنگاه‌ها - حمیدرضا اسلامی منوچهری: مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده بانک پارسیان دوشنبه گذشته با حضور ۷۰ درصد صاحبان سهام در سالن همایش برج میلاد برگزار شد. از مهم‌ترین مصوبات مجمع عمومی عادی بانک پارسیان، تقسیم ۳۷۰ ریال سود به ازای هر سهم این بانک برای عملکرد مالی سال ۱۳۸۹ بود که براساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده بانک پارسیان که بلافاصله پس از مجمع عمومی عادی برگزار شد، ۱۷۰ ریال از مبلغ یاد شده به‌عنوان سود نقدی و ۲۰۰ ریال برای افزایش سرمایه بانک از مبلغ ۱۱ هزار میلیارد ریال به ۲۰ هزار میلیارد ریال طی دو سال آینده تعلق گرفت.

به گفته علی سلیمانی شایسته، مدیرعامل بانک پارسیان، مبلغ ۱۷۰ ریال سود نقدی تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به حساب سهامداران حقیقی واریز می‌شود و سهامداران حقوقی نیز سود مورد نظر را تا پایان شهریورماه امسال دریافت خواهند کرد.

از دیگر مصوبات مجمع عمومی عادی بانک پارسیان، تصویب صورت‌های مالی سال ۱۳۸۹، انتخاب مجدد موسسه حسابرسی دش و همکاران به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه‌های اطلاعات و دنیای‌اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی بانک برای سال ۱۳۹۰ و تعیین پاداش ۹۰۰ میلیون تومانی برای اعضای هیات‌مدیره بانک بود.

گزارش توجیهی افزایش سرمایه

در مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک که برای تصویب پیشنهاد افزایش سرمایه بانک پارسیان از مبلغ ۱۱ هزار میلیارد ریال به ۲۰ هزار میلیارد ریال طی دو سال تشکیل شد، با نظر اکثریت سهامداران مقرر شد تا از مبلغ ۳۷۰ ریال سود تقسیم شده عملکرد مالی سال ۱۳۸۹ مبلغ ۱۷۰ ریال تا پایان اردیبهشت‌ماه به حساب سهامداران حقیقی واریز شود و مبلغ ۲۰۰ ریال باقیمانده برای افزایش سرمایه بانک منظور گردد. طبق مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده بانک پارسیان، افزایش سرمایه از مبلغ ۱۱ هزار میلیارد ریال به ۱۳ هزار میلیارد ریال تا پایان شهریورماه سال‌جاری صورت خواهد گرفت و در مرحله بعد افزایش سرمایه از مبلغ ۱۳ هزار میلیارد ریال به ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران طی دو سال آینده تحقق خواهد یافت. در گزارش توجیهی افزایش سرمایه بانک پارسیان، مهم‌ترین دلایل ضرورت افزایش سرمایه، افزایش ظرفیت جذب سپرده‌ها، افزایش ظرفیت اعطای تسهیلات، افزایش سقف فردی تسهیلات و تعهدات، توسعه شبکه شعب، توسعه حضور در بازارهای بین‌المللی و توسعه خدمات بانکی ذکر شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است اگرچه بانک با مدیریت ترکیب دارایی‌ها توانسته است میزان کفایت سرمایه را در حد مجاز حفظ نماید، قطعا جهت برنامه‌های توسعه‌ای در سال‌جاری و سال‌های آتی، حتی با هدف حفظ سهم بازار کنونی نیز، نیازمند افزایش سرمایه خود جهت پوشش ریسک‌های احتمالی خواهد بود در غیر این صورت با حضور رقبای جدید و تقویت رقبای قدیم، بانک سهم بازار کنونی را که با دشواری کسب نموده از دست خواهد داد. در این گزارش آمده است، چنانچه بانک به دنبال حفظ نسبت کفایت سرمایه در حد مقررات بانک مرکزی (۸ درصد) باشد، به طور تقریبی در حدود ۱۳ برابر حقوق صاحبان سهام می‌تواند جذب سپرده داشته باشد. با در نظر گرفتن مانده حقوق صاحبان سهام در پایان سال ۱۳۸۸ (۱۵,۲۲۰ میلیارد ریال) و لحاظ تصمیمات مجمع و مبالغ ناشی از افزایش سرمایه، بانک می‌تواند در حدود ۱۹۱,۵۰۳ میلیارد ریال سپرده جذب نماید که این رقم ۹۴ درصد میزان کنونی سپرده‌ها (۲۰۲,۷۸۰ میلیارد ریال) است.

بنابراین با توجه به اهداف بانک جهت رعایت حدود و مقررات قانونی ابلاغی از سوی بانک مرکزی، افزایش سرمایه اجتناب‌ناپذیر است.هیات مدیره بانک پارسیان براساس نتایج حاصل از ارزیابی‌های مالی و قابلیت اجرای برنامه‌های تدوین شده برای سال‌های آتی به سهامداران پیشنهاد کرد تا وفق ماده ۱۶۲ قانون تجارت، به هیات مدیره بانک اجازه دهند ظرف مدت دو سال افزایش سرمایه ‌از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی طی دو مرحله به انجام رسد.

عملکرد بانک در سال ۸۹

گزارش عملکرد بانک پارسیان در سال مالی ۱۳۸۹ توسط علی سلیمانی شایسته، مدیرعامل بانک، در مجمع عمومی عادی سالانه قرائت شد. براساس این گزارش، بانک پارسیان به عنوان یک بانک خصوصی پس از گذشت ۹ سال از شروع فعالیت خود در رتبه‌بندی سال ۱۳۸۹ صد شرکت برتر کشور، موفق به کسب رتبه پنجم گردیده که این مقام بالاترین مقامی است که یک شرکت خصوصی در ر‌تبه‌بندی صد شرکت برتر کشور تاکنون به آن نایل آمده است. این رتبه همچنین بالاترین مقام بین مجموعه شبکه بانکی کشور می‌باشد. به عبارت دیگر بانک پارسیان در رتبه‌بندی سال ۱۳۸۹ صد شرکت برتر ایران همانند سال ۱۳۸۸ از کلیه بانک‌های دولتی با سابقه طولانی‌تر و دارایی‌ها و سرمایه بیشتر و همچنین کلیه بانک‌های خصوصی بالاتر قرار گرفته است. همچنین بانک پارسیان در دومین دوسالانه جوایز فناوری ایران که به منظور معرفی برترین‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور برگزار می‌شود به عنوان برترین بانک کشور در عرصه خدمات بانکداری الکترونیکی شناخته شده است.

جایگاه بازار عملیات بانکداری

در پایان آذر ماه سال ۱۳۸۹ سهم بازار بانک پارسیان از سپرده‌های نظام بانکی حدود ۹ درصد بوده است. با توجه به مفاد بسته سیاستی و نظارتی بانک مرکزی مبنی بر یکسان شدن نرخ سود سپرده‌ها در بانک‌های دولتی و خصوصی و با توجه به رکود اقتصادی در بخش خصوصی اقتصاد، این امر موید آن است که بانک پارسیان در حفظ سهم بازار خود موفق عمل کرده است. همچنین در آذر ماه سال ۱۳۸۹، کل مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها بالغ بر ۲.۵۳۲.۷۱۵ میلیارد ریال بوده است که ۵۲ درصد آن توسط بانک‌های دولتی و ۴۸ درصد آن توسط بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی اعطا شده است. سهم بانک پارسیان از تسهیلات اعطایی توسط بانک‌ها در پایان آذر ماه ۱۳۸۹ معادل ۷ درصد بوده است. همچنین ۷/۱۴ درصد تسهیلات اعطایی توسط بانک‌های خصوصی از طریق بانک پارسیان پرداخت شده است.

پارسیان در بورس

بنابراین گزارش بازار سرمایه در سال ۱۳۸۹ با رونق همراه بوده به طوری که شاخص کل از ۶۱۴/۱۲ واحد در ابتدای سال به ۲۹۵/۲۳ واحد در پایان سال ۱۳۸۹ و ۲۷۴/۲۶ واحد در ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ افزایش یافته که نشان‌دهنده به ترتیب ۸۵ درصد و ۱۰۸ درصد رشد می‌باشد.مهم‌ترین رویدادهای بازار سرمایه در سال ۱۳۸۹ در ارتباط با گروه پارسیان، پذیرش شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان و بیمه پارسیان در فرابورس و بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.

مفروضات سه‌گانه

بررسی عملکرد سهام بانک پارسیان در مقایسه با شاخص‌ کل بورس نشان می‌دهد چنانچه سهامداری در ابتدای سال ۱۳۸۹ سهم بانک پارسیان را خریداری کرده باشد تاکنون بازدهی معادل ۱۱۱ درصد داشته است و چنانچه خرید سهم قبل از تشکیل مجمع سال ۱۳۸۸ (۱/۴/۱۳۸۹) صورت گرفته باشد بازدهی معادل ۹۹ درصد و در صورت خرید سهم بلافاصله پس از مجمع سال ۱۳۸۸ (۶/۴/۱۳۸۹) بازدهی معادل ۱۰۷ درصد نصیب سهامداران شده است. بنابر این بررسی، در هر سه حالت عملکرد سهم بانک پارسیان بهتر از شاخص کل بورس بوده است.

مقایسه بودجه و عملکرد

مقایسه بودجه و عملکرد بانک پارسیان نیز از لحاظ سودآوری بیانگر آن است که از حیث مجموع درآمدها و سود خالص، عملکرد بانک بالاتر از آخرین بودجه ارائه شده است. نسبت عملکرد واقعی به بودجه برای مجموع درآمدها ۴/۱ درصد و درمورد سود خالص ۳/۶ درصد بیشتر می‌باشد.