فارس- یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مهار سرمایه‌های سرگردان تنها راه بازگشت آرامش به بازار دلار و سکه است، پیشنهاد داد بانک‌ها از ابزارهای تشویقی برای جذب این نقدینگی استفاده کنند. فرید ضیاءالملکی با ارائه تحلیلی از نوسانات اخیر بازار سکه و افزایش اختلاف قیمت دلار در بازار رسمی و آزاد، اظهار داشت: دلیل اصلی اختلاف قیمت ارز در بازار آزاد با بازار رسمی ایجاد محدودیت برای فروش ارز است. این کارشناس اقتصادی درباره اثرات افزایش اختلاف قیمت ارز در بازار، افزود:‌ در این شرایط به دلیل اینکه مواد اولیه خیلی از واحدهای تولیدی ارتباط مستقیم با دلار دارد اگر نرخ ارز در بازار بالاتر برود به طور حتم قیمت کالاهای تولیدی این واحدها نیز افزایش خواهد یافت. وی ضمن تاکید براهمیت استفاده از ابزارهای تشویقی برای جذب سپرده‌های مردمی در بانک‌ها، ادامه داد: زمانی که میانگین نرخ سود سپرده‌ها پایین‌تر از تورم باشد، طبیعی است که سپرده‌ها از بانک‌ها خارج شوند.

ضیاءالملکی با بیان اینکه مردم به دنبال حفظ ارزش پول و سودآوری هستند، درباره افزایش اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد و رسمی، گفت: بانک مرکزی قیمت‌های بازار را رصد می‌کند و اجازه افزایش کاذب قیمت‌ها را نمی‌دهد.

این کارشناس بانکی همچنین اضافه کرد: به طور حتم اگر قرار باشد امسال هم قیمت دلار مشابه سال قبل به صورت کاذب افزایش پیدا کند، بانک مرکزی عرضه خود را افزایش داده و وارد بازار می‌شود. وی ضمن اینکه انتظارات تورمی را یکی از دلایل نوسانات دلار عنوان کرد، افزود: نقدینگی‌های سرگردان موجب افزایش مقطعی تقاضا در برخی بازارها از جمله طلا، ارز، سرمایه و مسکن می‌شود. ضیاءالملکی گفت: باید نقدینگی سرگردان مهار شود تا این اوضاع در بازارهای مهم اقتصاد کشور روی ندهد؛ بانک‌ها بهترین بازار برای جذب نقدینگی هستند.

وی پیشنهاد داد: بانک‌ها از ابزارهایی استفاده کنند که نقدینگی موجود در بازار به سمت تولید هدایت شوند و در این شرایط سیاست ضدتورمی اجرا خواهد شد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، وضعیت موجود بازار سکه و دلار فقط به دلالی دامن می‌زند و موجب افزایش تورم نیز خواهد شد. ضیاءالملکی با بیان اینکه امسال با توجه به سیاست‌های انبساط پولی و مالی رشد نقدینگی بیشتر خواهد بود، گفت: اگر این نقدینگی از طریق اوراق مشارکت و افزایش سود سپرده‌ها مهار شود، دیگر اتفاقاتی مانند دهه ۷۰ تکرار نمی‌شود. وی تاکید کرد: در غیر این صورت و ادامه وضعیت موجود اقتصاد ایران دچار اختلال می‌شود.

نقدینگی سرگردان عامل اصلی ایجاد التهاب در بازار ارز و سکه است

یک کارشناس اقتصادی وجود سرمایه‌های سرگردان در بازار داخلی را دلیل اصلی افزایش سوداگری در بازار طلا و ارز عنوان کرد و با تاکید بر اینکه دولت باید نقدینگی را به بخش تولید هدایت کند، گفت: هم‌اکنون ارزش واقعی دلار در بازار داخلی ۸۰۰ تومان است. کاظم نجفی علمی درباره وضعیت موجود بازار طلا و ارز در کشور اظهار داشت: وجود سرمایه‌های سرگردان در بازار باعث افزایش قیمت دلار و طلا در برخی مقاطع می‌شود.

وی ضمن تاکید براینکه قیمت واقعی دلار ۱۱۴۸ تومان نیست، افزود: ولی سرمایه‌ سرگردان در بازار به دلار تبدیل می‌شود بنابراین قیمت دلار یا سکه در بازار افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. این استاد دانشگاه ادامه داد: قیمت واقعی دلار و ریال براساس قدرت خرید به هیچ وجه ۱۱۴۸ و مشابه این رقم نیست بلکه قیمت واقعی بین ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان است.

نجفی‌علمی با بیان اینکه نوسانات بازار و حساسیت‌های موجود باعث افزایش قیمت دلار و سکه می‌شود، تصریح کرد: اگر قرار باشد به صورت دائمی بانک مرکزی دلار یا طلا وارد بازار کند تا قیمت‌ها کاهش یابد زمینه سوءاستفاده برخی افراد فراهم می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و رسیدن به مرز ۱۱۵۰ تومان طی روزهای اخیر، گفت: دلار تنها برای خریدهای خارجی کاربرد دارد و در حقیقت فاقد استفاده دیگری است.

وی افزود: هم‌اکنون دلار در حاشیه سودآوری و سفته بازی است و به اندازه خرید خارجی تقاضا ندارد؛ اگر حساسیت دلار کاسته شود این نرخ یک‎باره ۲۰۰ تومان سقوط پیدا می‌کند.

نجفی علمی با بیان اینکه برخی افراد سرمایه‌های خود را در بازار سکه و دلار متمرکز کرده‌اند، تصریح کرد: باید اشتغال ایجاد شود و سرمایه‌ها به سمت تولید سوق یابد تا از اتفاقات مشابه جلوگیری شود.