تداوم صف برای خرید سکه
عکس: خبرگزاری مهر، مجید عسگری‌پور
دنیای اقتصاد- در شرایطی که بانک مرکزی با افزایش تعداد شعب بانکی و ساعات عرضه سکه، در تلاش برای مهار حباب موجود در بازار است، افزایش قیمت جهانی طلا در معاملات روز جمعه، باعث هدایت قیمت سکه به سطوح بالاتر شد. این در حالی است که افزایش قیمت جهانی طلا و به تبع آن رشد قیمت سکه نتوانسته عطش خریداران را برای حضور در صف‌های خرید کاهش دهد.

باوجود افزایش تعداد شعب عرضه‌کننده رخ داد
تداوم صف خریداران سکه
گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: قیمت طلا در بازار‌های جهانی در حالی رکورد تازه 1570 دلار را نیز کسب کرد که قیمت انواع سکه در بازار داخلی همچنان متقاضی دارد و صف خرید سکه‌های دولتی شلوغ‌تر از همیشه است؛ قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی در سطح 70/1565 دلار بسته شد. از روز گذشته 400 شعبه بانک ملی فروش سکه را از ساعت 8 صبح تا یک بعد از ظهر در دستور کار خود قرار دادند تا قیمت‌های بازار تاثیر سریع‌تری از قیمت سکه دولتی بپذیرد. با این حال افزایش تقریبا 30 دلاری قیمت طلا در روز گذشته و افزایش تقریبا 58 دلاری آن در یک هفته گذشته، عملا تلاش‌های بانک مرکزی را برای کم کردن اشتهای خرید سکه در بازار بی‌اثر کرده است.
دیروز قیمت انواع سکه در بازار داخلی باز هم گران شد. سکه بهار آزادی با ۲۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۴۲۵ هزار تومان فروخته شد. نیم سکه نیز ۲۰۰۰ تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و تا ۲۱۴ هزار تومان به متقاضیان فروخته شد. ربع سکه در بازار آزاد بدون تغییر ۱۲۵ هزار تومان به خریداران عرضه شد. سکه طرح قدیم دیروز پس از مدت‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو شده و با ۵۰۰۰ تومان افزایش تا ۴۶۵ هزار تومان ارائه شد.
گران‌فروشی ربع سکه در شعب بانک ملی
در عین حال دیروز در ۴۰۰ شعبه بانک ملی سکه بهار آزادی دولتی ۴۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد که نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه ۶ هزار تومان افزایش داشته است. بانک‌های ملی دیروز نیم سکه را ۲۰۹ هزار و ۵۰۰ تومان و ربع سکه را ۱۱۵ هزار تومان فروختند که به ترتیب نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه ۲۵۰۰ تومان و ۵ هزار تومان گران‌تر به مردم فروخته می‌شوند. بانک ملی ربع سکه را در حالی روز گذشته ۱۱۵ هزار تومان به مردم فروخت که قیمت آن از یک چهارم قیمت سکه تمام بهار آزادی فروخته شده به مردم، بیش از ۶ هزار تومان بیشتر است. این در حالی است که قیمت واقعی ربع سکه با احتساب دلار دولتی ۱۰۴۵ تومانی و نرخ اونس ۱۵۶۵ دلاری، در حدود ۹۷ هزار تومان است.
وزیر اقتصاد طی روزهای اخیر با پرهیز دادن مردم به خریدهای هیجانی در این بازار به صراحت اعلام کر ده بود که بازار سکه و طلا پشت پرده‌ای ندارد. وی البته از وجود طلاهای ساخته شده قاچاق که تقریبا تمامی ویترین‌های طلا فروشی‌ها را پر کرده است، چیزی به زبان نرانده است. در عین حال بی‌اعتمادی به سیاست‌های پولی جاری در کشور و نظرات منفی کارشناسان در خصوص بسته پولی سال 90 و روند افزایشی قیمت طلا در بازار‌های جهانی و همچنین برخی نگرانی‌ها از اوضاع سیاسی، مردم را بیش از هر زمان به خرید سکه‌های طلا برای جبران زیان‌های احتمالی ناشی از تورم موجود، به صف‌های صبحگاهی شعب بانک ملی ترغیب کرده است.
فارس نیز گزارش داد: در حالی یک هفته از عرضه گسترده سکه و شعب منتخب بانک ملی می‌گذرد که همچنان صف‌های طولانی شعب بانک ملی مشاهده می‌شود.
طبق دستور بانک مرکزی 400 شعبه منتخب بانک ملی از ساعت 8 صبح دیروز الی 13 بعدازظهر به عرضه سکه و محدودیت فروش به هر متقاضی حداکثر 5 قطعه می‌پردازند.
امروز بانک مرکزی قیمت سکه یک بهار آزادی را ۴۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان، نیم بهار را ۲۰۹ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه را ۱۱۵ هزار تومان اعلام کرده است.
با وجود اینکه ساعت عرضه سکه از دیروز تا اطلاع ثانوی طبق بخشنامه بانک مرکزی افزایش یافته است، اما باز هم از تقاضا برای خرید سکه تا این ساعت کاسته نشده است.
شعب عرضه‌کننده سکه به ۴۰۰ شعبه افزایش یافت
در همین حال تعداد شعب منتخب عرضه‌کننده سکه بانک ملی ایران در سراسر کشور به 400 شعبه و ساعات عرضه سکه در شعب مذکور افزایش یافت.
به گزارش روابط عمومی بانک ملی، با پیوستن ۱۰۰ شعبه دیگر به فهرست شعب منتخب عرضه‌کننده سکه‌های طلا در سراسر کشور به ۴۰۰ شعبه افزایش یافت. همچنین شعب مذکور از روز شنبه دهم اردیبهشت ماه جاری تا اطلاع ثانوی همه روزه به غیر از ایام تعطیل از ابتدای وقت اداری تا ساعت ۱۳ به عرضه سکه طلا خواهند پرداخت.
عرضه این سکه‌ها با هدف ایجاد تعادل در بازار طلا و سکه از روز شنبه سوم اردیبهشت آغاز شده بود. بر این اساس هر نفر از متقاضیان دریافت سکه می‌توانند در هر روز حداکثر 5 قطعه سکه طلا خریداری کنند. نرخ فروش سکه‌ها از سوی بانک مرکزی ایران تعیین و به بانک ملی ایران اعلام می‌شود. امکان عودت و تعویض سکه‌های فروخته شده به متقاضیان وجود ندارد و شعب منتخب نیز صرفا مجاز به فروش سکه هستند.
بی‌اطلاعی برخی شعب بانک ملی از بخشنامه جدید
درحالی که بانک ملی از رسیدن شعب عرضه‌کننده سکه به 400 شعبه در سطح کشور خبر می‌دهد، برخی از این شعب ضمن اینکه اعلام می‌کنند هنوز بخشنامه‌ای به آنها ابلاغ نشده از ناتوانی برای توزیع سکه می‌گویند.
با وجود اینکه بانک ملی اعلام کرده است که تعداد شعب منتخب عرضه‌‌کننده سکه این بانک در سراسر کشور به ۴۰۰ شعبه و ساعات عرضه سکه در شعب مذکور افزایش یافت، اما اخبار رسیده از این شعب حکایت از عدم ابلاغ بخشنامه مربوط به عرضه سکه دارد.
رکورد جدید قیمت طلا در بازا‌رهای جهانی
همچنین به گزارش خبرگزاری‌ها، در ادامه معاملات قیمت جهانی طلا کاهش یافت و قبل از آغاز تعطیلات آخر هفته به ۷/۱۵۶۵ دلار در هر اونس رسید. در حالی که بروز انقلاب‌های عربی در ماه‌های گذشته مهم‌ترین علت افزایش قیمت طلا بوده است در ماه جاری تورم به مهم‌ترین عامل در این زمینه تبدیل شده است.
نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بین‌المللی از تورم جهانی زمانی تشدید شد که بانک مرکزی آمریکا برخلاف اتحادیه اروپا نرخ بهره بانکی خود را افزایش نداد. این تصمیم که در اواخر هفته گذشته اتخاذ شد تاکنون به کاهش 3 سنتی ارزش دلار در برابر یورو منجر شده است. قیمت جهانی طلا در سال گذشته میلادی 300 دلار افزایش داشت و به 1400 دلار در هر اونس رسید.
در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۱، قیمت طلا بیش از ۱۶۰ دلار افزایش داشته است. در ابتدای این سال کارشناسان افزایش قیمت طلا به ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار در پایان این سال را پیش‌بینی کرده بودند. کارشناس پایگاه تخصصی کیتکو پیش‌بینی کرده است روند صعودی قیمت جهانی طلا در هفته جاری ادامه پیدا کند. به گفته وی تداوم نگرانی‌های تورمی باعث افزایش قیمت طلا در این هفته خواهد شد. بانک مرکزی اروپا ماه گذشته مجبور شد برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ تا کنون نرخ بهره را افزایش دهد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی نرخ بهره بانکی اروپا تا ماه جولای به بیش از ۷۵/۱ درصد خواهد رسید.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش نرخ تورم منطقه یورو طی ماه آوریل این احتمال را تقویت خواهد کرد که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره بانکی را بیش از پیش افزایش خواهد داد. کمیسیون اروپا نیز در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی اروپا امسال به 6/1 درصد خواهد رسید.
این در حالی است که برخی کشورهای منطقه یورو برای مقابله با بحران بدهی و کسری بودجه مجبور به اتخاذ سیاست‌های ریاضت اقتصادی هستند. یونان، ایرلند و پرتغال نیز تا کنون برای رهایی از ورشکستگی مالی مجبور به دریافت کمک‌های مالی خارجی شده‌اند.