گروه بازار پول- قیمت‌ها در بازار ارز و سکه روند باثبات‌تری یافت و با رفع برخی ابهام‌ها از بخشنامه گمرک نگرانی‌ها در بازار کاهش یافت. با این که انتظار می‌رفت افزایش بیشتر تقاضا در بازار، قیمت‌ها را به مراتب بالاتر ببرد، اما به نظر می‌رسد به گفته سخنگوی کانون صرافان با رفع شدن ابهام از این بخشنامه، تقاضای هیجانی از بازار کاسته شده باشد. رییس کل بانک مرکزی نیز با اعلام تغییر نیافتن نرخ مرجع ارز، واردات کالا با ارز آزاد را بدون اشکال دانست. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرد که واردات با همه ارزها آزاد است. در عین حال، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی نیز از افزایش میزان عرضه ارز خبر داده است. سخنگوی کانون صرافان نیز روز گذشته پتانسیل موجود در صرافی‌های مجاز را کانالی توانا برای حل مشکلات ارزی اعلام کرد و از آمادگی برای رفع مشکلات مرکز خبر داد. یک هفته پیش گمرک بخشنامه‌ای صادر کرد که ترخیص کالایی که با ارز صرافی‌ها واردشده بود را با ابهام مواجه می‌کرد. این بخشنامه روز گذشته با اصلاحاتی همراه شد.

سخنگوی کانون صرافان با اعلام آمادگی برای استفاده از امکانات صرافان دارای مجوز توسط مرکز مبادلات ارزی، گفت: صرافان دارای مجوز از بانک مرکزی دارای توانایی بسیار زیادی در نقل و انتقال ارز هستند و مرکز مبادلات ارزی در صورتی که بخواهد از امکانات این صرافان استفاده بکند، این امکان وجود دارد. نصرت عزتی سامیان افزود: صرافان در شرایط تحریم‌ها بار زیادی از مسائل مالی کشور را به دوش کشیده‌اند و صرافان برای ادامه این همیاری همچنان داوطلب هستند. عزتی سامیان گفت: ارزهایی که در خارج از کشور وجود دارد می‌تواند توسط مرکز مبادلات فروخته شده و توسط صرافان جابه‌جا شود. وی همچنین در خصوص نوسان قیمت‌ها و افت قیمت دلار در ساعات اولیه بازار گفت: کاهش قیمت دلار به دلیل واکنش بازار به اصلاح شدن بخشنامه اخیر گمرک است که انگیزه برخی از واردکننده‌ها را برای دپوی دلار کاهش داد و با رفع نیازهای هیجانی از بازار، قیمت‌ها رو به کاهش نهاده‌اند. در ادامه ساعات کاری بازار البته قیمت دلار قدری دچار نوسان شد. برخی توقف فروش درهم را در ساعاتی میانی روز دلیلی برای آن اعلام کردند. گفته شد از ساعت ۱۳ به بعد دوبی حواله درهم به برخی صرافی‌ها نفروخته و قیمت دلار از این رو قدری نوسانی شده بود.

ارائه ارز شتاب می‌گیرد

از سوی دیگر سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با تشریح عملکرد مرکز مبادلات ارزی در دو ماه گذشته درباره تاثیر فعالیت‌های آن بر بازار ارز کشور سخن گفت. به گزارش ایسنا،

صمد کریمی از دو برابر شدن مانده ارز خریداری شده در پایان آبان ماه سال جاری نسبت به پانزدهم آبان توسط بانک‌های عامل خبر داد. وی افزود: این نشان می‌دهد در آینده‌ای نه چندان دور واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای برای بخش‌های تولید یا همان خانواده تولید که گروه کالایی سه تا هفت است، شتاب می‌گیرد و این همان هدف اولی بود که مرکز مبادلات در پی آن بود. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور گفت: ضمن اینکه مذاکرات ما با بانک‌ها نشان می‌دهد پول به بانک کارگزار خارجی توسط بانک‌های گشایش‌کننده که همان بانک‌های ایرانی هستند پرداخت شده و کالا در مسیر گمرک بوده یا به بازار کالا و خدمات عرضه شده است. کریمی اظهار کرد: ‌این همان هدف اولی بود که ما دنبال کردیم منتها در آینده با تقویت جانب عرضه از یک سو و مدیریت تقاضای ارز درصدد هستیم حمایت از بخش تولید را به طور معناداری افزایش دهیم. وی همچنین با تشریح فعالیت‌های این مرکز در ابعاد مختلف، درباره نحوه و چگونگی محاسبه نرخ ارز در مرکز سخن گفت و تاکید کرد که نرخ ارز تا پایان امسال به ثبات کنونی خود ادامه خواهد داد.

واردات با ارز آزاد مجاز است

رییس کل سازمان توسعه تجارت گفت: واردات با همه ارزها مجاز است و ابهام گمرک را رفع کردیم. حمید صافدل در گفت‌وگو با فارس افزود: واردکنندگان با اظهار منشأ ارز وارداتی می‌توانند از کلیه رویه‌های واردات استفاده کنند. صافدل گفت:واردکنندگان می‌توانند از ارز متقاضی، ارزی بانکی، ارز واردات در مقابل صادرات، ارز سرمایه‌گذاری و تمامی ارزهای مورد تایید نظام بانکی برای انجام امور خود استفاده کنند. محمود بهمنی نیز گفته است صحبت‌های روزهای اخیر از قول برخی مقامات و سازمان‌ها که براساس آن اعلام شده بود ترخیص کالاهای گمرکی با ارز آزاد ممنوع است، صحت ندارد و واردات کالا با ارز آزاد ممنوعیتی ندارد. وی افزود: نکته مهم در این میان این است که فقط باید منشأ ارز از سوی ترخیص‌کننده و صاحب کالا مشخص و اعلام شود.

سامان هم ارز دانشجویی می‌دهد

همچنین اعلام شد که به منظور ارتقای سرعت و کیفیت خدمات بانکی به دانشجویان غیر بورسیه از دیروز بانک سامان علاوه بر بانک تجارت، به عنوان بانک عامل جدید جهت تامین ارز دانشجویان فوق الذکر به ارائه خدمت در این زمینه می‌پردازد. به گزارش ایسنا، با توجه به حجم بالای تقاضای ارز از سوی دانشجویان غیر بورسیه (مقطع فوق لیسانس و بالاتر ) از امروز بانک سامان به عنوان بانک عامل دوم جهت ارائه خدمات به دانشجویان غیر بورسیه کار خود را آغاز کرد. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با اعلام این خبر به ایسنا گفت: تامین ارز دانشجویان بورسیه کماکان به نرخ مرجع و از طریق بانک تجارت انجام می‌شود.

قیمت‌های داخلی

قیمت دلار روز گذشته در یک رفت و برگشت ابتدا ۴۰ تومان افت داشت و پس از بازگشت دوباره ۵۰ تومان افزایش یافت. قیمت سکه نیز البته نوسان زیادی به خود ندید و در سطح ۱ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بر تابلو صرافان نقش بست. قیمت آن البته از سوی اتحادیه صرافان در محدوده ۱ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان اعلام شد که با قیمت‌های موجود بر تابلو سکه فروشان در منطقه چهارراه استانبول تفاوت قابل توجهی نشان می‌داد. نیم سکه دیروز در چهارراه استانبول ۵۸۰ هزار تومان و ربع سکه ۲۹۵ هزار تومان بود. این قیمت‌ها در جدول قیمت‌های اتحادیه صرافان به ترتیب ۵۷۰ هزار تومان و ۲۸۵ هزار تومان درج و اعلام شد. دیروز همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت ۱۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد که نسبت به روز دوشنبه افت ۱۸۰۰ تومانی داشته است.

طلا در بازارهای جهانی

قیمت طلا در بازار‌های جهانی روز گذشته نوساناتی داشت و در ساعت ۱۹ به وقت تهران به ۱۷۴۴ دلار رسید. بازار‌های جهانی طلا در این روزها در انتظار روشن شدن وضعیت مناقشه جمهوری خواهان و دموکرات‌ها بر سر افزایش میزان بدهی‌های آمریکایی‌ها است. دور سوم تسهیل مقداری نیز به تصویب فدرال رزرو رسیده و در مقابل بحران بدهی‌ها در اروپا نرخ طلا را در فشار خود دارد.

رییس‌کل بانک مرکزی:

نرخ ارز مرجع تغییر نمی‌کند

فارس - رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه واردات و ترخیص کالا از گمرک با ارز آزاد ممنوع نیست، گفت: فقط باید منشأ ارز از سوی ترخیص‌کننده و صاحب کالا مشخص و اعلام شود. محمود بهمنی افزود: صحبت‌های روزهای اخیر از قول برخی مقامات و سازمان‌ها که براساس آن اعلام شده بود ترخیص کالاهای گمرکی با ارز آزاد ممنوع است، صحت ندارد و واردات کالا با ارز آزاد ممنوعیتی ندارد. وی افزود: نکته مهم در این میان این است که فقط باید منشأ ارز از سوی ترخیص‌کننده و صاحب کالا مشخص و اعلام شود. رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: نرخ ارز مرجع، کماکان به قوت خود باقی است و این نرخ در مورد واردات کالاهای اساسی و اولویت‌هایی که اعلام شده کماکان اعمال می‌شود. وی افزود: بر این اساس، تغییر نرخ ارز مرجع به هیچ عنوان صحت ندارد. چندی پیش از سوی برخی از فعالان اقتصادی مطرح شد که گمرک طی بخشنامه ای برای واردات با ارز آزاد محدودیت تعیین کرده است. به گفته این فعالان، بخشنامه یاد شده توسط سازمان توسعه تجارت تنظیم و پس از تصویب در دولت، به گمرک ابلاغ شده بود. بر اساس این بخشنامه ترخیص کالاهای وارد شده صرفا با منشا ارز نظام بانکی، مرکز مبادلات ارزی، واردات در مقابل صادرات و همچنین با منشأ ارز سرمایه‌گذاری خارجی با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و اعتبار ارزی یا ارز با منشأ خارجی مورد تایید بانک مرکزی امکان‌پذیر است و از تاریخ اول آذرماه امسال ترخیص هر گونه کالا با سایر رویه‌ها امکان‌پذیر نیست. پیش‌تر گمرک ایران در تصمیمات جداگانه‌ای «نرخ ارز مرجع» در محاسبه عوارض کالاهای وارداتی را به «نرخ مبادلاتی» تغییر داده است.