نبود تقاضا برای بیمه ارزی به دلیل نوسان دلار

لیلااکبرپور - با نزدیک شدن ۱۳ آذر روز بیمه، رییس‌کل بیمه مرکزی ایران طی نشستی با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد صنعت بیمه پرداخت و اعلام کرد: شورای‌عالی بیمه «آیین‌نامه نظارت مالی بر موسسات بیمه» را تصویب کرد. مهندس کریمی در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه «آیا تصویب آیین‌نامه فوق به منزله ابقای نظام آزادسازی در بازار بیمه است؟» گفت: بیمه مرکزی با گرفتن فرصت دو ماهه از دیوان عدالت اداری باید وضعیت آزادسازی در صنعت بیمه را مشخص کند. وی افزود: مقررشده گزارشی با نظرات کارشناسی مدیران عامل بیمه‌ها و وضعیت بازار تدوین شود تا در نهایت با ادامه روند رقابت پذیری بین شرکت‌ها و کنترل نرخ‌های پیشنهادی توسط بیمه مرکزی به نظام تعرفه‌ای قدیم بازنگردیم.

تجدید ارزیابی دارایی بیمه‌ها

رییس‌کل بیمه مرکزی همچنین ازتجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بیمه درراستای اجرای آیین‌نامه نظارت مالی برعملکرد بیمه گران خبرداد و گفت: نظارت بر توانگری مالی از دیگر اقدامات شورای‌عالی بیمه است و اگر شرکت‌های بیمه‌ای تاکنون تجدید ارزیابی انجام نداده‌اند تا پایان سال‌جاری این اقدام را انجام دهند، زیرا در غیر این صورت فعالیتشان محدود می‌شود.

ابهام در آیین‌نامه توانگری مالی

در حالی رییس‌کل بیمه مرکزی ایران بر اجرای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بیمه تاکید می‌کند که به خاطر برخی اشکالات عنوان شده از سوی بورس اوراق بهادار هیچ یک از شرکت‌ها نتوانسته‌اند تاکنون دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی کنند.

این درحالی است که با تصویب آیین‌نامه‌ای درهیات دولت تمامی شرکت‌ها می‌توانند با رعایت ضوابط و دارا بودن شرایطی دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی کرده و همچنین از معافیت مالیاتی نیز بهره‌مند شوند که البته این فرصت تا پایان سال ۹۱ تعیین شده است.

همچنین در بحث آیین‌نامه توانگری مالی شرکت‌ها یک ابهام وجود دارد. برخی از کارشناسان می‌گویند در آیین‌نامه مذکور به درستی روشن نیست آیا دفاتر شرکت‌ها نیز باید براساس تجدید ارزیابی اصلاح شود یا اینکه مابه التفاوت این ارزیابی تنها به عنوان محاسبات توانگری لحاظ می‌شود؟

اتاق مبادلات ارزوبیمه

رییس‌کل بیمه مرکزی از تصویب آیین‌نامه بیمه نوسانات ارز خبر داد و گفت: شورای‌عالی بیمه در سال گذشته پیش نویس آیین‌نامه بیمه نوسانات نرخ ارز را ارائه کرد که بر اساس آن تعهدات بیمه نامه تا ۲۵درصد نوسانات ارز و نرخ حق بیمه تا ۳ درصد کل تعهدات بیمه‌گر تعیین شده است.

کریمی در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه «صنعت بیمه جزو هیچ یک از گروه‌های تعیین شده از سوی وزارت بازرگانی نیست و کدام نرخ ارز (بازار آزاد - مرجع - مبادله‌ای) مبنای محاسبه حق بیمه قرار خواهد گرفت؟» توضیح داد: نرخ ارز مرکز مبادلات مبنای عملکرد صنعت بیمه قرار

می‌گیرد. وی ادامه داد: از آنجا که نوسانات ارز در سال‌جاری از محدوده ۲۵ درصد فرا تر رفته است تاکنون هیچ فردی برای بیمه صادرات و واردات مراجعه نکرده است و بیمه تنها در بخش باربری بوده است. کریمی تصریح کرد: ملاک عمل برای بیمه گر و بیمه‌‌گذار در تعیین محاسبات ارزی آزاد است، اما از آنجا که نوسانات ارزی در بازار آزاد زیاد است قرارداد بیمه گر و بیمه‌‌گذار حالت

توافقی دارد.

وی تاکید کرد: البته تلاش می‌شود نرخ اتاق مبادلات ارزی در محاسبات قرار گیرد و در این راستا کنسرسیومی تشکیل شده است.

به گفته کریمی، هم‌اکنون نرخ دو هزار و ۵۰۰ تومان نرخ توافقی بین شرکت‌ها است.

ارتقای رتبه بیمه ایران

کریمی همچنین با اشاره به تازه‌ترین گزارش نشریه سیگما از وضعیت صنعت بیمه در دنیا گفت: ایران از نظر شاخص رشد حق بیمه تولیدی توانست رتبه اول را کسب و از نظر حجم حق بیمه‌های زندگی یک رتبه ارتقا و در جایگاه شش منطقه‌ای قرارگیرد.

وی ادامه داد: حق بیمه سرانه در ایران به ۹۳ دلار افزایش یافته است.

کریمی در بخش دیگری از افزایش سهم بیمه‌های زندگی در پرتفوی صنعت بیمه به ۸ درصد خبر داد و گفت: اما با این وجود با سهم این نوع بیمه نامه‌ها در پرتفوی کشور‌های پیشرفته که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد است فاصله زیادی داریم.

وی از آغاز به کار شورای فقهی بیمه خبر داد و گفت: اجرایی کردن بیمه‌های تکافل را که در بیشتر کشور‌های اسلامی وجود دارد در دست اقدام داریم. رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به مصوبات شورای‌عالی بیمه گفت: تاسیس یک شرکت بیمه‌ای عمومی به نام «دانش» با سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومان و تاسیس نخستین شرکت بیمه زندگی با سرمایه ۱۲۰ میلیارد تومان از مصوبات این شورا است.

وی گفت: نرخ سود فنی بیمه‌های عمربه ۱۸ درصد افزایش یافت ضمن آنکه سود مشارکت در منافع نیز به این سود علی‌الحساب اضافه خواهد شد.

کریمی افزود: همچنین بر اساس آیین‌نامه حمایت از حقوق بیمه‌‌گذاران، حکم صادره بیمه مرکزی در خصوص شکایت‌ها برای شرکت‌های بیمه الزام‌آور است، اما بیمه‌‌گذار (گیرندگان خدمات بیمه) می‌تواند آن را قبول نکند.

وی همچنین از احیای کارت سبز و سفید بیمه‌ای خبر داد و گفت: بیمه مرکزی تاکید زیادی بر اجرای برنامه پنجم توسعه در صنعت بیمه دارد که بر اساس آن حق بیمه اتکایی، اجباری و مالی در سال‌جاری ۵ درصد و در سال آینده نیز ۵ درصد کاهش می‌یابد.