بیمه مرکزی به ابزار شرکت‌ها تبدیل نشود

گروه بازار پول- صنعت بیمه نیازمند گسترش فعالیت‌ها بااستفاده از ابزارهای نوین است. حرکت‌های صنعت بیمه در سال گذشته باعث شده که این صنعت خلأ عقب ماندگی خود نسبت به سایر حوزه‌های اقتصادی را پرکند. به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی، حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجمع عمومی بیمه مرکزی با بیان این مطلب افزود: برای تحرک بیشتر در این صنعت نیازمند نظم‌دهی، نظارت ویکپارچگی اطلاعاتی در کل صنعت با بهره گیری از فناوری روز هستیم.

رییس مجمع بیمه مرکزی با بیان اینکه بیمه مرکزی نهاد حاکمیتی و توسعه‌ای صنعت بیمه در کشور است، گفت: دغدغه جدی در نهادهای بزرگ اقتصادی باید بر این مبنا باشد که این بخش‌ها از یک نهاد فراگیر به ابزار شرکت‌ها تبدیل نشوند و در این راستا به گونه‌ای عمل شود که فعالیت بیمه‌ای بر مبنای قاعده اعداد بزرگ صورت پذیرد.

دکتر حسینی با تقدیر از فعالیت‌های فرهنگی انجام گرفته در طول سال‌های اخیر گفت: ما کماکان نیازمندیم که خدمات بیمه‌ای را با همکاری شرکت‌های بیمه‌ای ترویج و تبلیغ کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به حادثه زلزله آذربایجان شرقی گفت: بنده شاهد بودم که آنهایی که در این مناطق دارای بیمه‌نامه حوادث بودند در عرض ۲۴ساعت خسارت‌های خود را دریافت کردند. اگر فرهنگ بیمه در کشور گسترش پیدا کند نیاز به کمک‌های دولتی و غیردولتی در این‌گونه حوادث کمتر می‌شود.

رییس مجمع بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه صنعت بیمه در دنیا از رشد قابل ملاحظه‌ای برخورداربوده است، گفت: ما نیازمند این هستیم که دامنه این صنعت را در کشور به صورت عمقی گسترش دهیم و در این زمینه نیازمند نوآوری و آموزش با بهره‌گیری از ابزارهای نوین و فن آوری‌های روز دنیا هستیم.

دکتر حسینی اضافه کرد: بخش سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه از اهمیت بالایی برخورداراست. بیمه‌گران نباید سرمایه‌های خود را حبس کنند و برای سرمایه‌گذاری بیشتر از مشاوران حرفه‌ای استفاده کنند تا سرمایه‌گذاری‌ها به اموال و دارایی‌های غیر مولد تبدیل نشود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان سخنان خود تصریح کرد که صنعت بیمه کشور مستقل از بحث‌های تحریم باید به بازارهای بین‌المللی توجه ویژه داشته و به گونه‌ای کارکند که در خارج از کشور نیز پایگاه داشته باشد.

مهم‌ترین محورهای کاری بیمه مرکزی در سال گذشته

در این جلسه که نمایندگان و بازرسان سازمان حسابرسی نیزحضور داشتند، رییس کل بیمه مرکزی به ارائه گزارش در خصوص عملکرد سال گذشته بیمه مرکزی پرداخت و گزارش سازمان حسابرسی هم در باره فعالیت‌های بیمه مرکزی قرائت شد.

بر اساس این گزارش سیدمحمد کریمی گفت: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای بازیابی جایگاه و ایفای نقش حساس خود در زمینه‌های هدایتی، نظارتی کوشیده است با حمایت دوجانبه از بیمه گران و بیمه‌گزاران، به وظایف و ماموریت‌های خود به نحو احسن، عمل کند. رییس کل بیمه مرکزی از برنامه‌های مختلف برای توسعه بازار و تلاش برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور از طرق مختلف و به خصوص ایجاد بسترهای فرهنگی و نظارت مستمر در بعدهای فنی و مالی سطوح مختلف شرکت‌ها، نمایندگی‌ها و کارگزاری‌ها به عنوان برنامه‌های جدی بیمه مرکزی در سال گذشته یادکرد که در راستای آرامش بخشی و اطمینان‌دهی به تمامی آحاد جامعه، طراحی و اجرا شده است.

سید محمد کریمی در بخش دیگری از گزارش خود از «نظارت و کنترل سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های بیمه»، «نظارت بر ذخایر فنی شرکت‌های بیمه»، «بسترسازی برای اجرای آیین‌نامه نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه»، «نظارت بر شرایط بیمه‌نامه‌ها، قراردادها و خسارات پرداخت شده»، «بررسی طرح‌های نوین و ایده‌های تازه»، «نظارت بر شبکه فروش» و «تقویت حسابرسی داخلی به منظور نظارت درون سازمانی» به عنوان مهم‌ترین محورهای کاری بیمه مرکزی در سال گذشته نام برد.

وی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده بین‌المللی علیه صنعت بیمه در سال گذشته، از این تحریم‌ها به عنوان فرصتی یادکرد که باعث توانمندسازی کارشناسان و صاحب نظران بیمه‌ای در ارزیابی ریسک‌های بالا شده است.

مهندس کریمی از رشد قابل توجه ضریب نفوذ بیمه و آشنایی بیشتر مردم با رشته‌های بیمه‌ای اعم از بیمه‌های زندگی و غیرزندگی و همچنین حرکت در مسیر توسعه شرکت‌های بیمه‌ای و نگاه آینده پژوهانه، خلق ظرفیت‌های تازه، بازارسازی و به دنبال آن کوشش برای افزایش سطح رضایتمندی بیمه‌گزاران و بیمه‌گران به عنوان دستاوردهای مهم بیمه مرکزی یادکرد که باعث شد نقش و جایگاه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشخص‌تر شد و اضافه کرد: این سازمان با اتخاذ تمهیدات کارشناسانه و رویکرد فرهنگی کوشیده است تا فاصله معنی‌دار ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی در ایران با کشورهای توسعه یافته را کمتر کرده و بیمه‌های زندگی را در راستای افزایش سطح رفاه عمومی و یکی از مولفه‌های مهم امید به آینده، توسعه و تعمیم دهد.

تعامل گسترده با دستگاه‌های ذی‌ربط و نهادهای ذی‌نفع و شرکای اجتماعی و اقتصادی، راه‌اندازی دوره دکترای بیمه و تنظیم قرارداد با دانشگاه تهران به منظور اختصاص حداقل پنج نفر از پذیرفته شدگان دوره دکترا برای گذراندن phd بیمه در هر ترم و توجه جدی به توسعه فرهنگ بیمه و گذر از بحران‌های رسانه‌ای ازدیگر محورهای ارائه شده رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به اعضای مجمع عمومی بیمه مرکزی بود.

در حاشیه این جلسه نمایشگاهی از دستاوردهای بیمه مرکزی دریکسال گذشته در معرض دید اعضا قرارداده شده بود.