عرضه سهام بانک رفاه برای کشف قیمت و آغاز خصوصی شدن این بانک

گروه بنگاه‌ها- فاطمه بهادری: مدیرعامل بانک رفاه گفت: مقدمات ورود این بانک به بورس فراهم شده واگر مشکلی پیش نیاید تا پایان شهریور ماه این اتفاق صورت می‌پذیرد.

سید ضیاءایمانی در یک نشست خبری با بیان اینکه در مهر ماه سال گذشته اساسنامه بانک رفاه در شورای پول و اعتبار تصویب شد، افزود: با ثبت این اساسنامه در اداره ثبت شرکت‌ها در دو هفته گذشته این بانک رسما خصوصی شد. وی تصریح کرد :در گام دیگر سرمایه بانک از ۹۰۰ به چهار هزار ودر مرحله بعدی به ده هزار میلیارد ریال افزایش یافت که زمینه را برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مشتریان فراهم آورد.مدیرعامل بانک رفاه با تاکید براینکه تا پایان شهریور ماه، شش درصد از سهام بانک برای کشف قیمت وتسویه با دولت عرضه می‌شود، اظهار کرد:همه طلب بانک رفاه از دولت نیز از محل ذخیره ارزی پرداخت شده است.

وی با اشاره به عملکرد این بانک در ۱۸ ماه گذشته اظهارکرد: در این مدت به اندازه ۷۰ درصد ۵۲ سال گذشته منابع جذب شده، به طوری که مجموع سپرده‌های این بانک از ۶۰ هزار میلیارد ریال تا پایان سال ۸۹ به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تا پایان سال ۹۰ رسیده است.

رتبه اول رشد مانده منابع در میان بانک‌های تجاری

مدیرعامل بانک رفاه تصریح کرد: در سال گذشته رشد مانده منابع ۲۵ درصد بوده که در بین ۶ بانک تجاری، رتبه اول را دارد و در بعد مصارف مانده خالص منابع ۴۹ هزار میلیارد ریال بوده که این میزان هم‌اکنون به ۷۵ هزار میلیارد ریال رسیده است که رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته ایمانی، مانده تسهیلات قرض‌الحسنه از ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال رسیده که ۸۰ درصد رشد نشان می‌دهد.مدیرعامل بانک رفاه با اشاره به یک هزار و ۷۸ شعبه فعال این بانک گفت: هم‌اکنون این بانک دارای یک‌هزار و ۵۰۰ واحد خدماتی و ۱۴ ‌هزار و ۷۰۰ نیرو است که ۳ هزار نفر از آنها در قالب نیروهای شرکتی فعالیت می‌کنند.وی با اشاره به پرداخت تسهیلات به ۱۸ هزار واحد مسکن روستایی گفت: برای این واحدها یک‌هزار و ۸۵۰ میلیاردریال تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد پرداخت شده و هم‌اکنون مانده تسهیلات در این بخش ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است. ایمانی با اشاره به کاهش حجم مطالبات معوق در بانک رفاه در سال گذشته گفت: میزان مطالبات معوق ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود که در ۱۸ ماه گذشته ۳ هزار میلیارد ریال کاهش یافت، در حالی که دراین مدت تسهیلات پرداختی بانک رفاه ۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش داشته است.

مدیر عامل بانک رفاه ادامه داد: راهکارهای مختلفی برای جذب مطالبات معوق صورت گرفته که یکی از آنها امهال و تقسیط بدهی ۱۳۰۰ پرونده بوده و کمک به واحدهای تولیدی و بخشودگی جرایم آنها از دیگر اقدامات ما برای وصول مطالبات معوق بوده است.وی با اشاره به وجود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مستمری‌بگیر تامین اجتماعی اظهار کرد: با توجه به اینکه اغلب آنها کارگر هستند، برای دریافت حقوق و مستمری خود به شعبه مراجعه می‌کنند که برای رفع این مشکل اقداماتی انجام شد، هر چند که هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: بانک رفاه در هفت سال متوالی موفق به کسب رتبه اول مشتری مداری شده است.

ایمانی گفت: به دلیل اینکه مالکیت این بانک متعلق به سازمان تامین اجتماعی بود پس از ادغام و ملی شدن بانک‌ها در ابتدای انقلاب مشکلاتی برای این بانک به وجود آمد زیرا با این اقدام، مالک بانک دولت محسوب می‌شد.

وی تصریح کرد: در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بانک باید از مالکیت دولت خارج می‌شد، اما با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی مالکیت این بانک را برعهده داشت، امکان واگذاری آن به غیر از دولت وجود نداشت.