بینا- رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی استفاده از شیوه‌های متنوع و مرسوم در جهان و ابزارهای مالی اسلامی را راهی مطمئن برای تامین منابع مالی بنگاه‌ها و کاهش وابستگی به بانک‌ها دانست. فرهاد نیلی،‌ واحدهای تولیدی کشور را بیش از سایر کشورها وابسته به منابع بانک‌ها توصیف کرد و گفت : در حالی که راه‌های متنوعی برای تامین منابع و نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی وجود دارد نا آشنا بودن با این شیوه‌ها موجب شده است همه برای تامین نقدینگی به بانک‌ها مراجعه کنند. (وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی با اشاره به بررسی‌های انجام شده ۷۰ درصد مشکل واحدهای تولیدی کشور را تامین نقدینگی و دریافت تسهیلات بانکی اعلام کرد).

نیلی منابع بانک‌ها را محدود دانست و افزود : همین موضوع سبب شده است هم بانک‌ها و هم واحدهای تولیدی دچار مشکل شوند.

این مقام مسوول در بانک مرکزی بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای مالی اسلامی را که با تصویب بانک مرکزی، امکان استفاده از آن در کشور نیز فراهم شده است، جایگزینی مناسب برای تامین منابع مالی به جای بانک‌ها دانست.

نیلی با بیان اینکه حجم بازار مالی اسلامی در مقیاس جهانی بسیار بزرگ و حدود۱۳۰۰ میلیارد دلار است، گفت: این میزان ۴ برابر نقدینگی ما با نرخ ارز رسمی است که اگر به نرخ بازار آزاد محاسبه شود، بسیار بیشتر خواهد شد.

وی ابزار صکوک اجاره را دارای بازار بسیار بزرگی در جهان دانست و افزود: در حال حاضر موسسه‌ای در بنیاد مالی اسلامی با شرکت هواپیمایی قطر (قطر ایرلاین) قراردادی منعقد کرده است که براساس آن هواپیماهای این خطوط را خریداری می‌‌کند و به قطر ایرلاین اجاره می‌دهد و سود ناشی از این اجاره را به دارندگان اوراق صکوک می‌دهد.

نیلی این سود را مشروع، غیرثابت و منطبق با احکام اسلامی توصیف کرد و گفت : منابع حاصل از به کارگیری این ابزار مالی اسلامی بهره نیست، بلکه اجاره است.وی استفاده از ابزارهای مالی اسلامی را در جهان بسیار چشمگیر دانست و افزود: متاسفانه در کشور ما از ابزارهای مالی اسلامی استفاده نمی‌شود.رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه طرح‌های سود آور باید از طریق ابزار مالی اسلامی صکوک تامین مالی شود، افزود : بانک مرکزی نیز ضوابط استفاده از ابزار صکوک را تصویب و ابلاغ کرده است.وی استفاده از ابزارهای مالی اسلامی را راهی مطمئن برای برون رفت از وضع موجود و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی دانست و گفت: نوآوری‌هایی که خارج از محیط اقتصادی در حوزه بانکداری اسلامی تعریف شده است، نشان از موفقیت آن دارد و جالب این که بخش عمده این اوراق را غیرمسلمانان استفاده می‌کنند.