گروه بازار پول - بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته سوم خرداد ماه امسال را منتشر کرد. بر اساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی بانک مرکزی، قیمت بیشتر اقلام خوراکی نسبت به هفته قبل، بدون تغییر مانده و حتی در مواردی کاهش نیز پیدا کرده است. ضمن اینکه قیمت گوشت مرغ همچنان به صورت هفتگی و ماهانه روند صعودی خود را حفظ کرده است.

قیمت چه کالاهایی ثابت ماند؟
در هفته سوم خرداد ماه قیمت‌ها در سه گروه کالایی نسبت به هفته ماقبل تغییری نکرد؛ گروه کالایی لبنیات، قند و شکر و روغن نباتی که بنا بر گزارش بانک مرکزی قیمت‌ها در این سه گروه کالایی به صورت هفتگی تغییری نداشت . بانک مرکزی اضافه کرده که قیمت یکی از این سه گروه کالایی نسبت به هفته سوم اردیبهشت ماه کاهش هم پیدا کرده است. بنا به ارقام ارائه شده، قیمت گروه کالایی لبنیات نسبت به هفته سوم اردیبهشت ماه حدود 4 درصد کاهش پیدا کرده است. قیمت گروه کالایی در همین مدت، تغییری نداشته و قند و شکر کمتر از نیم درصد در ماه رشد قیمت داشته است.
چه کالاهایی ارزان شد؟
در آستانه فصل تابستان و عرضه بالای برخی از محصولات، طبیعی است که قیمت برخی گروه‌های کالایی ارزان تر از هفته گذشته باشد. این موضوع در گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی نیز دیده می‌شود. به استناد آمارهای بانک مرکزی، سه گروه کالایی میوه، سبزی و گوشت قرمز در هفته سوم خرداد ماه نسبت به هفته قبل کاهش قیمت داشت. بالاترین میزان کاهش قیمت هفتگی در گروه کالایی میوه‌های تازه بوده که 5/3 درصد نسبت به هفته قبل قیمت‌ها در این گروه کاهش پیدا کرده است. در گروه کالایی سبزی‌های تازه نیز نزدیک به 3 درصد کاهش قیمت هفتگی دیده می‌شود؛ این روند کاهشی در گروه کالایی گوشت قرمز نیم درصد بود. متوسط قیمت گروه کالایی سبزی‌های تازه - که شامل محصولاتی به مانند خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، کدو سبز، سیب زمینی، پیاز، لوبیا سبز و سبزی‌های برگی است - در هفته سوم خردادماه نسبت به هفته سوم اردیبهشت ماه امسال 5/11 درصد کاهش پیدا کرد؛ در گروه کالایی میوه‌های تازه نیز 5/3 درصد کاهش قیمت ماهانه دیده می شود. این رقم برای گوشت قرمز 7/2 درصد بود.
چه کالاهایی گران شد؟
اما در هفته سوم خرداد ماه 90 قیمت برخی از اقلام خوراکی نیز رشد کرد. رکورددار رشد قیمت هفتگی، ماهانه و سالانه در آمار بانک مرکزی، گروه کالایی گوشت مرغ معرفی شده است. بنا به این آمار، قیمت گوشت مرغ 2/2 درصد در هفته سوم خرداد ماه نسبت به هفته ماقبل رشد کرد. این افزایش قیمت در مقایسه ماهانه، 13 درصد بوده است. ضمن اینکه گروه کالایی برنج - شامل سه نوع برنج ایرانی درجه یک، برنج ایرانی درجه دو و برنج وارداتی- با افزایش 3/1 درصدی هفتگی قیمت مواجه بود. گروه کالایی برنج در هفته سوم خرداد ماه نسبت به هفته سوم اردیبهشت ماه 3/3 درصد رشد قیمت داشت. نکته جالب توجه در گزارش بانک مرکزی، رشد تدریجی قیمت تخم مرغ است. این کالا در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری در برخی مرغداری‌ها، با افزایش شدید قیمت روبه‌رو شد؛ اما در سال جدید قیمت این کالا با مکانیزم واردات قدری کنترل شد. چنانکه قیمت این گروه کالایی تا نزدیک 30 درصد کاهش پیدا کرد. حال آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت تخم مرغ بار دیگر آهنگ صعودی به خود گرفته و در هفته سوم خرداد ماه نسبت به هفته ماقبل نزدیک به یک درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تخم مرغ نسبت به هفته سوم اردیبهشت ماه امسال نزدیک به 3 درصد افزایش قیمت داشت.
افزایش قیمت ۶۰ درصدی گوشت مرغ در یک‌سال
تقریبا در تمامی گروه‌های کالایی قیمت‌ها در هفته سوم خرداد ماه 91 نسبت به هفته سوم خرداد ماه 90 افزایش شدیدی داشته است. آمار بانک مرکزی نشان می دهد که قیمت گوشت مرغ در یک سال اخیر بیش از 60 درصد افزایش پیدا کرده است. در گروه کالایی سبزی‌های تازه نیز در مقایسه با هفته سوم خرداد ماه 90 بیش از 74 درصد افزایش قیمت دیده می شود. قیمت حبوبات نیز 55 درصد افزایش سالانه داشته است.