گروه بازار پول - مصمم هستیم که یکی از بانک‌های دولتی موجود پشتوانه پولی و بانکی بخش تعاون باشد زیرا اگر بخواهیم بانک جدیدی ایجاد کنیم زمان‌بر است و منابع بسیاری می‌طلبد در حالی که با این کار هم منابع کافی در اختیار داریم و هم سریع‌تر به نتیجه می‌رسیم. دکتر محمد ناظمی‌اردکانی، وزیر تعاون، در گفت‌وگو با «ایسنا»، در مورد آخرین اخبار از وضعیت تشکیل بانک توسعه تعاون گفت: با هماهنگی‌هایی که با وزارت امور اقتصادی و دارایی داشتیم و کار کارشناسی مختلفی که روی موضوع انجام شد ظرف چند روز گذشته نامه‌ای از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به شخص رییس‌جمهور ارائه شد که در این نامه پیشنهادهایی برای ایجاد و راه‌اندازی بانک تعاون مطرح شده است.

ناظمی‌ اردکانی ادامه داد: از جمله پیشنهادها این بود که یکی از بانک‌های دولتی در اختیار بخش تعاون قرار بگیرد یا اینکه بانک جدیدی با سرمایه دولتی تاسیس شود که سرمایه اولیه برای ایجاد آن ۳۵۰میلیارد تومان است و در نهایت پیشنهاد سوم این بود که یکی از بانک‌های استانی تبدیل به بانک تعاون شود و شعب خود را گسترده و فراگیر کند.

وزیر تعاون با بیان اینکه اگر بخواهیم بانک جدیدی ایجاد کنیم هم زمان‌بر است و هم منابع بسیاری می‌طلبد افزود: ما مصمم هستیم که یکی از بانک‌های دولتی موجود، پشتوانه پولی و بانکی بخش تعاون باشد چون این حرکت سریع‌تر نتیجه می‌دهد و با داشتن تبعات گسترده منابع کافی و مورد نیاز بانکی را در اختیار دارد.

وزیر تعاون در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره واحد‌های کوچک زودبازده و طرح‌های تعاونی‌ها اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی که دارای طرح‌های زودبازده و اقتصادی باشند ابتدا طرح‌هایشان در اداره‌های کل تعاون استان‌ها مورد بررسی اولیه قرار می‌گیرد و چنانچه آن طرح متناسب با مزیت‌های اقتصادی شهرستان یا استان باشد آن را به کار گروه اشتغال معرفی و پس از آن به سیستم بانکی ارائه می‌کنیم.

وی ادامه داد: طرح‌های تعاونی‌ها در کمیته تسهیلات هر استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و اعضای کمیته که شامل دبیر اتاق تعاون، مدیرکل تعاون و مسوول صندوق تعاون استان هستند آن طرح‌ها را بررسی و مورد تایید قرار می‌دهند و آن دسته طرح‌هایی که موفق به دریافت تسهیلات شوند به مرحله اجرا در می‌آیند.

ناظمی‌ اردکانی تصریح کرد: به طور طبیعی طرح‌های خود اشتغالی یا تسهیلاتی که یک یا چند نفر دریافت می‌کنند در جای دیگری هزینه نمی‌شوند لذا در تعاونی‌ها کمتر چنین مساله‌ای اتفاق می‌افتد و تقریبا تضمین شده است به خصوص مواردی که طرح در وثیقه بانک قرار می‌گیرد اعتماد و اطمینان در آن بیشتر و قوی‌تر است.

وزیر تعاون ۲۵درصد طرح‌های معرفی شده در بخش تعاون را تصویب شده خواند و افزود: تاکنون نزدیک به ۹هزار طرح معرفی شده است که درصدی از آنها به عقد قرارداد رسیده و پیش‌بینی ما این است که طرح‌هایی که امسال به مرحله اجرا در می‌آید محدود باشد لذا قابل نظارت از سوی کارشناسان اداره‌های کل تعاون است و تاکنون گزارشی نداشته‌ایم که منابعی که تعاونی‌ها دریافت کرده‌اند در جای دیگری هزینه شده باشد.