گروه بازار پول - هزینه‌های اداری بیمه‌گران در صورت استفاده از ارزیابان خسارت کاهش می‌یابد. عباس گلچینیان، ارزیاب خسارت در رشته بیمه آتش‌سوزی، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد ارزیابان خسارت پس از گذشت شش ماه از اعطای گواهینامه ارزیابان خسارت گفت: این موضوع امر تازه‌ای است که در کشور اتفاق افتاده و نه بیمه‌گذار و نه بیمه‌گر هیچ یک از نحوه فعالیت و خدمات حرفه‌ای ارزیابان خسارت اطلاعی ندارند.

به‌گفته او شرکت‌های بیمه تصور می‌کنند که اگر قصد داشته باشند از ارزیابان خسارت استفاده کنند، روی قدرت عمل آنها و برآورد خسارت از سوی آنها تاثیر می‌گذارد و چون ارزیابان خسارت زیر نفوذ این شرکت‌ها نیستند، در نتیجه خسارت را بیشتر از حدی که بیمه‌گران مایل به پرداخت آنها هستند، ارزیابی می‌کنند، در حالی که چنین نیست.

وی متذکر شد: موضوع ارزیابی خسارت بسیار سربسته مانده است و بیمه مرکزی هم هیچ اقدامی‌ نکرده است، چراکه به موجب ماده یک مصوبه شورای عالی بیمه (آیین نامه شماره ۱/۵۰ و ۵۰) وظیفه ارزیاب به شکلی نیست که بیمه‌گر تصور می‌کند.

او خاطرنشان کرد: بررسی و تحقیق در مورد علت و مقدار خسارت از وظایف ارزیاب خسارت است و در عین حال تشخیص میزان تعهد شرکت بیمه نیز ازجمله وظایف ارزیاب خسارت است. در این حالت با توجه به شرایط بیمه‌نامه، بررسی می‌کند چه مقدار خسارت بر عهده بیمه‌گر برای پرداخت است.

گلچینیان در عین حال مذاکره برای تعدیل خسارت را از دیگر وظایف بیمه‌گر عنوان کرد و افزود: اولین کار این است که بیمه مرکزی که در حال حاضر شش ماه است که این گواهینامه‌های ارزیاب خسارت را اعطا کرده است، به فرهنگ‌سازی در این زمینه مبادرت ورزد. اگر این مساله در کشور جا بیفتد هم بیمه مرکزی، بیمه‌گر و بیمه‌گذار سودمند می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های بیمه مرکزی، نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌های بیمه و رسیدگی به شکایت بیمه‌گذاران از شرکت‌های بیمه است، چون خود فاقد تشکیلاتی است که بتواند در کار فنی دخالت کند، شکایت‌هایی که مردم از شرکت‌های بیمه در مورد تعیین و برآورد خسارت انجام می‌دهند، به بیمه مرکزی منعکس می‌شود و بیمه مرکزی نیز چون توانایی قضاوت روی این مساله را ندارد به بیمه‌گر نامه‌ای می‌نویسد که چرا بیمه‌گذار شکایت کرده است.

این ارزیاب خسارت با بیان این که اگر ارزیاب خسارت در این مسائل وارد شود، مشکلات نظارتی بیمه مرکزی کم می‌شود، تصریح کرد: در این حالت بیمه مرکزی شکایت بیمه‌گر را رسیدگی می‌کند. در حال حاضر در غیاب یک NGO که از بیمه‌گذار به عنوان یک مصرف‌کننده حمایت می‌‌کند، باید گفت بیمه‌‌گذار مظلوم‌ترین طیف مصرف‌کننده در کشور است.

وی تاکید کرد: ما می‌توانیم به بیمه‌گذاران در خرید بیمه نامه مشاوره دهیم تا در هنگام بروز خسارت برای آنها مشکلی ایجاد نشود، در عین حال سودی که بیمه‌گران از حضور ارزیابان خسارت کسب می‌کنند بیشتر از همه است.

گلچینیان اضافه کرد: بیمه مرکزی برای مشتریان، تحت شرایط خاصی تخفیف‌هایی قائل است. این که بیمه‌گذار اصول ایمنی را رعایت کرده یا وسایلی که می‌تواند ایمنی را پایدارکند، نصب کرده ‌است، در این حالت تخفیف ایمنی ارائه خواهد شد. بیمه مرکزی نیز اگر علاقه دارد از ارزیابان خسارت استفاده کند باید به صنایع اعلام کند که هر کسی از خدمات ارزیابان بیمه‌ای استفاده کند مشمول تخفیف خواهد شد، در این حالت بیمه‌گذار با ارزیاب همکاری خواهد کرد.