شرکت‌های بیمه ریسک معاملات لیزینگ مسکن را بیمه می‌کنند

ایسنا- در میان بازارهای سرمایه‌گذاری در کشور در حال حاضر بازار مسکن بهترین زمینه برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه است. علی موسی‌رضا، مدیرعامل بیمه سینا، درباره نقش بیمه‌های خصوصی در اقتصاد کشور، توضیح داد: یکی از خواص بیمه‌ها این است که وجوه مردم را متمرکز می‌کنندو بسیاری معتقدند سوددهی شرکت‌های بیمه از این طریق است که حق بیمه بیشتری دریافت و خسارت کمتری پرداخت کنند در حالی که به این شکل نیست. بیمه باید حق بیمه را متمرکز کند و از سوی آن فعالیت سرمایه‌گذاری انجام دهد و از محل سرمایه‌گذاری سود حاصل کند.

به گفته او اگر بیمه‌های خصوصی توسعه یابند و بتوانند درصد قابل‌توجهی از بیمه‌های کشور را جذب کنند و بازار بیمه را توسعه دهند، قادر خواهند بود سرمایه قابل‌توجهی به دست آورند در این حالت جو آزاد و مثبت کشور باعث سرمایه‌گذاری بیشتر بیمه‌ها خواهد شد.

وی بازارهای مسکن، ساخت‌و‌ساز ساختمان و سایر رشته‌ها را زمینه‌های قابل سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های بیمه دانست و تاکید کرد: بدین ترتیب به نظر می‌رسد با تمرکز وجوه در دست شرکت‌های بیمه و به کارگیری آن در سرمایه‌گذاری و در وهله اول در بخش ساختمان تحول جدی در صنعت بیمه کشور ایجاد شود.

موسی‌رضا با بیان اینکه به زودی مسکن به صورت لیزینگ به متقاضیان از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمانی واگذار می‌شود، تصریح کرد: ریسک این معاملات از سوی شرکت‌های بیمه پذیرفته می‌شود.

وی با اشاره به پیوستن بیمه‌های دولتی به بخش خصوصی تاکید کرد: ورود این شرکت‌های بیمه به بخش خصوصی مستلزم انجام حسابرسی صورت‌های مالی آنها است، در‌عین‌حال کلیه تعهدات آنها از سال‌های بسیار دور باید مشخص شود تا قیمت سهام واقعی آنها مشخص شود بدین ترتیب افرادی که سهام آنها را خریداری می‌کنند متضرر نخواهند شد.

به گفته او، اگر حسابرسی بیمه‌های دولتی به درستی انجام شود نقش بیمه در اقتصاد مضاعف خواهد شد.

وی به رشته‌های جدید بیمه‌ای که از سوی بیمه‌مرکزی بررسی و اجازه صدور آنها صادر می‌شود اشاره کرد و گفت: اجرای این رشته‌های بیمه‌ای باعث افزایش حق بیمه خواهد شد و رتبه صنعت بیمه کشور را در دو سال آینده در منطقه به طور محسوسی افزایش می‌دهد، اما افزایش این رتبه در جهان نیازمند گذشت زمان پنج‌ساله است. در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه ۲۷/۱ است که پس از گذشت این زمان و طی مراحل مذکور به ۲ یا ۵/۲درصد افزایش می‌یابد.

مدیرعامل بیمه سینا در پاسخ به این سوال که اجرای زیرساخت‌های لازم در شرکت‌های بیمه دولتی برای ورود به بخش خصوصی چه میزان به طول می‌انجامد؟ گفت: در شرکت‌های دولتی دو مشکل قابل توجه وجود دارد. بدنه بسیار سنگین آنها باید متناسب با یک بخش فعال خصوصی شود که صرف هزینه زیاد را ضروری می‌کند در‌عین‌حال تعهدات آنها نیز مدنظر است، این شرکت‌ها بسیار با‌سابقه هستند و حسابرسی چند ساله آنها کافی نیست بلکه حسابرسی دقیق از ابتدای انقلاب اسلامی ‌تاکنون روی صورت‌های مالی آنها ضروری است تا تعهدات داخلی و خارجی آنها به درستی استخراج شود.

به گفته وی، ذخایر خسارت‌های احتمالی پرداخت‌نشده آنها نیز باید جمع‌آوری و محاسبه شود بدین ترتیب خصوصی‌سازی آنها و روند ایجاد زیرساخت‌ها در این شرکت‌ها دو سال به طول می‌انجامد.