مهر - معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: یک هزار و ۱۴۲ طرح اقتصادی در رشته‌های مختلف صنایع دستی در قالب طرح‌های زودبازده اقتصادی به بانک‌های استان معرفی شده است. مصطفی کمیلی افزود: اعتبار مورد نیاز این طرح‌ها به جز سرمایه آورده‌شان، ۵۷هزار میلیارد و ۷۴۰میلیون ریال است.

وی تصریح کرد: ۸۰درصد متقاضیان طرح‌های زودبازده اقتصادی در بخش صنایع دستی استان را زنان تشکیل می‌دهند. کمیلی بیشترین طرح‌ها را در قالب صنایع چوبی و سوزن دوزی عنوان کرد و گفت: این طرح‌ها به صورت انفرادی ارائه شده است و زمینه اشتغال بیش از یک هزار ۳۹۰ نفر را در استان فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۲۵۷ رشته صنایع دستی کشور ۶۰ رشته در استان مرکزی فعال است، اضافه کرد: ۵/۲درصد معادل حدود ۵۰هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۴۰۰هزار نفری استان از راه صنایع دستی کسب درآمد می‌کنند و تا کنون ۵هزار کارت شناسایی و ۵۰۰ مجوز تاسیس و بهره‌برداری برای هنرمندان صنایع دستی استان صادر شده است.

کمیلی گفت: سرانه ایجاد اشتغال در بخش صنایع دستی در کشور ۵میلیون تومان است در حالی که در بخش صنعت به ۳۰میلیون تومان هم می‌رسد.