از یکسو، معامله‌گران تصور می‌کردند،‌ با مذاکره مقامات ایرانی و عراقی، گشایشی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده، ممکن است رخ دهد؛ به گزارش «ایلنا» دیروز دکتر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با دکتر سالم چلبی مدیرعامل بانک تجارت عراق دیدار کرد و روش‌های استفاده از منابع بانک مرکزی در این بانک عراقی مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گرفت. در کنار این مذاکرات با طرف کره‌ای برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده هم چنان ادامه دارد.  رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس‌جمهور در هفته‌های اخیر عنوان کرده‌اند که با آزادسازی پول‌های بلوکه شده، قیمت دلار می‌تواند به کمتر از ۲۰ هزار تومان نیز برسد.

بازار امیدوار به اتفاقات جدید

وزیر خارجه ایران تصریح کرده است که می‌توان مکانیزمی را برای هماهنگ‌سازی و همزمان کردن اقدامات واشنگتن و تهران برای اجرای کامل تعهدات برجامی به کار گرفت. این بخش از صحبت‌های ظریف مورد استقبال کاهشی‌های بازار ارز قرار گرفت؛ از نگاه آنها صحبت‌های این مقام مسوول به معنای آن است که ایران به شکل عملی آمادگی دارد بار دیگر تعهدات خود را از سر بگیرد، ولی در شرایطی که طرف آمریکایی نیز حاضر به دادن امتیاز شود و تحریم‌ها را لغو کند. آمریکایی‌ها در دوران جدید بارها عنوان کردند به دنبال دیپلماسی هستند. این موضوع موجب شده است که معامله‌گران در بازار ارز داخلی در انتظار بازگشت دو کشور به میز مذاکره باشند، عاملی که باعث می‌شود‌ این دسته درباره خرید ارز احتیاط کنند.

در کنار این روند بازار سهام در روزهای اخیر بار دیگر نزولی شده است. برخی از فعالان ارزی باور دارند که نزول شاخص کل بورس به معنای کاهش انتظارات تورمی است.  از نگاه آنها، بورسی‌ها قیمت دلار را پایین‌تر می‌بینند، در نتیجه به استقبال فروش رفتند. با این حال، گروهی از معامله‌گران باور دارند، نوسان کاهشی دو روز اخیر بورس ربطی به انتظارات معامله‌گران برای افت قیمت دلار نداشته است.

روز گذشته نرخ حواله درهم هم از افت بیشتر قیمت دلار در بازار داخلی حمایت می‌کرد. روز چهارشنبه، حواله درهم به زیر مرز ۶ هزار و ۷۰۰ تومانی رفت و انتظارات بازیگران بازار داخلی را کاهشی کرد. نرخ حواله درهم و قیمت دلار در بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به طور سنتی کاهش یکی به افت دیگری منجر می‌شود.

فشار اونس به سکه امامی

افزایش قیمت دلار روز سه‌شنبه کمک کرد که سکه امامی در این روز به افت اونس طلا بهای زیادی ندهد و حتی با سرعت آرامی در مسیر افزایشی قرار بگیرد. سکه در روز چهارم هفته ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسید. اما روز چهارشنبه خبری از افزایش قیمت دلار نبود و روند کاهشی اونس طلا نیز حداقل تا ساعت ۴بعدازظهر قطع نشد. در واکنش به افت این دو متغیر تاثیرگذار، معامله‌گران سکه نیز فروشنده شدند و توانستند قیمت فلز گرانبهای داخلی را ۲۰۰ هزار تومان پایین‌تر ببرند و به ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان برسانند. سطح حمایتی مهم بازار سکه محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. تثبیت زیر این سطح می‌تواند سکه را در معرض فروش‌های بیشتر قرار دهد. حمایت بعدی پیش روی سکه محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که در صورت شکست آن، فلز گرانبهای داخلی تا محدوده ۱۰ میلیون و ۱۰۰هزار تومان عقب خواهد نشست. به گفته فعالان، در صورتی که اونس طلا به بالای محدوده هزار و ۸۵۰ دلار بازنگردد، سکه کار سختی برای صعود خواهد داشت. با این حال، با توجه به حباب مثبت سکه می‌توان گفت سکه‌بازان به افزایش قیمت دلار و اونس طلا خوش‌بین هستند.