رضا قربانی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا گفت: بحث تاثیر کرونا بر کسب‌وکارهای مختلف را می‌توان به دوره‌های مختلف زمانی تقسیم کرد. در ابتدا شیوع بیماری کرونا شاهد شوک اولیه‌ای بودیم که به کسب‌و‌کارهای سنتی آسیب بسیار شدید وارد کرد. وی ادامه داد: در آن شرایط وضعیت کسب‌و‌کارهای اینترنتی نسبت به کسب‌و‌کارهای سنتی بهتر بود اما این کسب‌وکارها نیز دو دسته شدند. یک دسته توانستند با شرایط هماهنگ شوند و به نوعی آماده چنین شرایطی بودند یا حداقل ساختارشان به‌صورتی بود که توانستند با وضعیت جدید همراه شوند.

این کارشناس حوزه فین تک، به کسب‌وکارهای الکترونیکی که از کرونا آسیب دیدند اشاره کرد و توضیح داد: کرونا برای برخی دیگر از کسب‌وکارهای اینترنتی مانند گردشگری یا اقامتی یا فروش بلیت و مواردی از این دست، شوک بزرگی بود که نتوانستند راه‌حلی برای عبور از مشکل تعطیلی‌ها و کاهش مسافرت‌ها و... بیابند.

موفقیت بالای فروشندگان آنلاین

قربانی به موفقیت کسب‌و‌کارهای کوچک مجازی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: در برخی کسب‌و‌کارها که در حوزه خرده‌فروشی آنلاین فعال بودند شاهد رشد چشمگیری بودیم،‌ رشدی که پیش‌بینی می‌شد طی چند سال رخ دهد، به یکباره اتفاق افتاد.

رگولاتورها مانع رشد برخی کسب‌وکارها

وی در مورد پیامدهای کرونا بر فین‌تک‌ها هم گفت: در حوزه فین‌تک‌ها بر عکس آنچه‌ که در دنیا رخ داد در ایران شاهد رشد چشمگیری نبودیم. زیرا در ایران رگولاتورها به مانعی جدی تبدیل شدند و تحت تاثیر این مساله بسیاری از کسب‌وکارها نتوانستد به خوبی رشد کنند. این کارشناس کسب‌وکارهای اینترنتی به اثرات مثبت کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا سبب شد بعد از سال‌ها تلاش و بحث و بررسی در نهایت برای اولین بار احراز هویت دیجیتالی مجوز قانونی بگیرد تا دریافت کد بورسی و حضور مردم در بازار سرمایه تسهیل شود. این در حالی بود که پیش از این مقاومت جدی با این مساله وجود داشت. یا در رابطه با حذف نسخه‌های کاغذی بیمه شخص ثالت که در این زمینه هم با مخالفت‌های بسیاری مواجه بودیم با شیوع کرونا ضرورت این تغییر احساس شد. در همین رابطه حذف دفترچه بیمه درمانی و استعلام با کد ملی هم، در مرحله اجرایی شدن است.