بر این اساس سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه انتظار دارد که اقتصاد دنیا طی دو سال آینده سرعت گیرد و تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی رشد تولید ناخالص داخلی جهان به سطح دوران پیش از پاندمی بازگردد. این سازمان با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه واکسن کرونا و واکنش‌های غیرمترقبه دولت‌ها و بانک جهانی در مقابله با اثرات بحران کرونا اعلام کرد: «برای نخستین بار از زمان آغاز پاندمی تاکنون، حالا شاهد امید برای آینده‌ای روشن‌تر هستیم.»

این سازمان در ادامه نوشت: « از وقوع بدترین شرایط اجتناب شده است و بخش اعظم اقتصاد محفوظ مانده است و می‌تواند به سرعت احیا شود، اما شرایط برای بسیاری از افراد، شرکت‌ها و کشورهای آسیب‌پذیر همچنان خطرناک است.»

این سازمان در جدیدترین چشم‌انداز اقتصادی خود اعلام کرده است که انتظار دارد اقتصاد جهان در سال‌جاری میلادی ۲/ ۴ درصد کوچک شود. این در واقع یک پیش‌بینی است که از بهبود چشم‌انداز نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی حکایت دارد. پیش‌تر در ماه سپتامبر این سازمان در چشم‌انداز خود از اقتصاد جهان سقوط ۵/ ۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی واقعی جهان را پیش‌بینی کرده بود.

این سازمان با نگاهی به آینده گفت که رشد اقتصاد جهان طی دو سال آینده به‌طور میانگین ۴ درصد خواهد بود. براساس پیش‌بینی این سازمان، تولید ناخالص داخلی واقعی جهان در سال ۲۰۲۱ به ۲/ ۴ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۷/ ۳ درصد خواهد رسید. پیش‌بینی ماه سپتامبر این سازمان این رشد را برای ۲۰۲۱ تا ۵ درصد پیش‌بینی کرده بود. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه همچنین هشدار داده است که نااطمینانی «قابل‌توجهی» همچنان وجود خواهد داشت و از سیاست‌گذاران سراسر جهان خواست حمایت هدفمند خود را از کودکان، افراد و کسب‌وکارهای آسیب‌پذیر دریغ نکنند تا بتوان ریسک «زخم‌های به جامانده» از بحران کرونا را کاهش داد.

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه که بر سیاست‌های اقتصادی ۳۷ کشور عضو خود نظارت دارد و به آنها توصیه‌هایی ارائه می‌کند، خوش‌بینی محتاطانه خود را در مورد سرعت گرفتن رشد اقتصاد جهان تا سال ۲۰۲۲ ابراز داشت.

این نهاد با اشاره به تحولاتی همچون پیشرفت‌های علمی به‌دست آمده، دستاوردهای دارویی و انطباق‌هایی که در رفتار مردم و شرکت‌ها رخ داده است، اینها را عواملی برای کمک به مردم برای کنترل ویروس دانست که اجازه خواهند داد محدودیت‌های شدید رفت و آمد به‌طور روزافزونی برداشته شوند.

در کنار کاهش نااطمینانی‌ها و آرامش مالی استثنایی که در ۲۰۲۰ شاهد بودیم، پیش‌بینی می‌شود احیای اقتصاد جهان با بازگشایی روزافزون فعالیت‌ها، بیش از پیش تقویت شود.

این امیدواری وجود دارد که واکسن‌های ویروس کرونا کمک کنند تا به همه‌گیری‌ای که بخش عظیمی از اقتصاد جهان و زندگی بیش از ۴۶/ ۱ میلیون نفر را درگیر خود کرده بود پایان داده شود.

براساس پیش‌بینی این سازمان، احیای اقتصاد جهان نامتوازن خواهد بود و «به‌طور بالقوه به تغییرات بادوامی در اقتصاد جهان منجر خواهد شد.» این سازمان چین را ضامن یک سوم رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ معرفی کرده و افزوده است که مشارکت اروپا و آمریکای شمالی در این زمینه «کوچک‌تر از وزنشان در اقتصاد جهان باقی خواهد ماند.» بنا بر این پیش‌بینی، چین که احیای اقتصادی خود را از رقبای دیگر خود زودتر آغاز کرد، در سال‌جاری رشدی ۸/ ۱ درصدی را به ثبت خواهد رساند و تنها اقتصاد عمده جهان خواهد بود که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی از خود به ثبت برساند. انتظار می‌رود این دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال آینده میلادی ۸ درصد و در سال ۲۰۲۲ تا ۹/ ۴ درصد رشد کند.

در مقایسه انتظار می‌رود آمریکا در سال ۲۰۲۰ تا ۷/ ۳ درصد کوچک‌تر شود و در سال ۲۰۲۱ رشد ۲/ ۳ درصدی و در سال ۲۰۲۲ رشد ۵/ ۳ درصدی را به ثبت برساند.  حوزه یورو هم شاهد رشد منفی ۵/ ۷ درصدی در سال‌جاری خواهد بود، اما در سال۲۰۲۱ این رشد مثبت می‌شود و به ۶/ ۳ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۳/ ۳ درصد خواهد رسید.