تنها ربع‌سکه نبود که دیروز در مسیر نزول بیشتر قرار گرفت بلکه تمام ارزها و سکه‌ها روز آخر ماه اول تابستان را با سقوط قیمت به پایان بردند.

روز سه‌شنبه، دلار یک کانال دیگر پایین‌تر رفت و با هزار تومان کاهش، حدود ساعت ۳ بعدازظهر به قیمت ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. این قیمت که فاصله‌ای ۴ هزار و ۳۰۰ تومانی با سقف روز یکشنبه داشت، ۹/ ۱۳ درصد بیشتر از آخرین نرخ این ارز در خردادماه بود. این میزان بازدهی نشان‌دهنده افزایش سرعت رشد دلار در ابتدای تابستان بود؛ چراکه این ارز در آخرین ماه بهار تنها افزایش ۸/ ۶ درصدی را به ثبت رسانده بود.

دلار در تابستان عمدتا روند صعودی داشت، و تنها در ۲ روز آخر ماه بود که ریزش‌های بسیار سنگینی را تجربه کرد. به‌رغم این ریزش‌ها، از حدود ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، کمی میزان خریدها بیشتر شده بود و گفته می‌شد که در معاملات پشت خطی، قیمت این ارز به کانال ۲۲ هزار تومان بازگشته است. چنین موضوعی می‌تواند روند بازار در اولین روز مردادماه را تحت‌تاثیر قرار دهد. سکه امامی نیز دیروز مانند دلار روند نزولی را تجربه کرد و در انتهای وقت کمی قیمت خود را در معاملات پشت خطی تصحیح کرد. روز سه‌شنبه، سکه ۳۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

دلار از بازار سکه جا ماند

با اینکه میزان رشد دلار در تیرماه زیاد شده بود، در مقایسه با سایر ارزها و سکه‌ها در سطح پایین‌تری قرار داشت. به‌عنوان مثال، درهم در ماه گذشته حدود ۱۶ درصد رشد کرد و سکه امامی ۳/ ۳۱ درصد. برخی فعالان، باور دارند، حساسیت‌های بازارساز نسبت به قیمت دلار موجب شده است که بازدهی دلار از سایر ارزها و سکه‌ها جا بماند. با این حال، گروه بیشتری باور دارند، بازار سکه برای رشد بیشتر نسبت به دلار از حمایت متغیرهای بنیادی بیشتری برخوردار است و یورو و درهم نیز از لحاظ بازدهی اختلاف چندان زیادی با دلار ندارند، که بتوان از تغییر قابل‌توجه رفتار معامله‌گران ارزی صحبت کرد. در‌حالی‌که دلار نزدیک به ۱۴ درصد افزایش قیمت داشته، میزان بازدهی یورو کمی بیشتر از ۱۵ درصد بوده است. درهم نیز رشدی ۱۶ درصدی داشته است که عمدتا عنوان می‌شود به‌دلیل اختلال در سمت عرضه حواله این ارز چنین اتفاقی رخ داده است. با این حال، سکه امامی و نیم‌سکه حدودا دو برابر تمام ارزها در تیرماه بازدهی داشته‌اند. برخی از معامله‌گران به حمایت طلای جهانی به‌عنوان یک متغیر بنیادی که به رشد بازار سکه کمک می‌کند، اشاره دارند و عده دیگری معتقدند، در بازار ارز نسبت به بازار سکه عرضه مناسب‌تری وجود دارد و همین عامل موجب می‌شود که معامله‌گران تمایل بیشتری برای خرید سکه جهت سرمایه‌گذاری داشته باشند. تعداد زیادی از صرافی‌های بانکی به شکل متشکل در سمت عرضه ارز فعال هستند و گفته می‌شود که از صادرکنندگان یا بازارساز ارز برای فروش دریافت می‌کنند، در‌حالی‌که در بازار سکه عرضه به شکل متشکلی وجود ندارد.

انواع سکه در تیرماه رشد بیشتری نسبت به ارزها داشتند، ولی ربع‌سکه به تنهایی ۱۰ درصد بیشتر از سکه امامی رشد کرد. این مساله نشان می‌دهد که این فلز کوچک دلایل بیشتر دیگری نیز برای رشد قیمت داشته است.

چرا ربع سکه۴۰ درصد رشد کرد؟

به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد، ربع‌سکه نسبت به سایر ارز و سکه‌ها رشد بیشتری را تجربه کند، افزایش تقاضای احتیاطی از سوی افراد عادی بود. فروشندگان بازار عنوان می‌کردند، ربع‌سکه به‌دلیل قیمت پایین‌تری که دارد، بیشتر برای خرید مورد اقبال خانواده‌ها قرار می‌گیرد و افراد اخیرا برای هدیه دادن نیز بیشتر از سکه امامی و نیم‌سکه، ربع‌سکه هدیه می‌دهند. در واقع، از نگاه آنها، کاهش قدرت خانوارها موجب شده است که بیشتر توان خرید سکه‌های کوچک را داشته باشند. حباب قیمتی ربع‌سکه حتی در قیمت آن هم قابل‌مشاهده است. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، اگر قیمت ربع سکه را در عدد چهار ضرب کنیم، قیمت یک سکه کامل به دست نمی‌آید. حاصل ضرب ربع‌سکه ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومانی در عدد ۴ به ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که در آخرین روز تیرماه، سکه امامی با قیمت ۱۰ میلیون و ۴۰۰هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و سکه طرح قدیمی ارزشی در حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داشت. طبیعتا انتظار می‌رود، در‌صورتی‌که شرایط انتظاری بازارها تغییر کند، ربع‌سکه نسبت به سایر انواع سکه افت بیشتری را به ثبت برساند.

سرعت رشد قیمت‌ها در تابستان شدت گرفت

تمامی ارز و سکه‌های مهم در خردادماه، روند افزایشی داشتند، ولی تنها یورو بود که در این ماه توانست بازدهی دو رقمی را به ثبت برساند. سرعت رشد قیمت‌ها در تیرماه شدت گرفت؛ به‌طوری‌که بازدهی تمامی ارز و سکه‌های مهم دو رقمی شد. نیم‌سکه که در ماه سوم بهار نزدیک به ۳ درصد افزایش یافته بود، به یکباره در تیرماه نزدیک به ۳۰ درصد افزایش قیمت را ثبت کرد. این فلز گرانبها ماه گذشته از دو کانال مهم ۳ و ۴ میلیونی عبور کرد و در اواخر تیرماه نیز نزدیک بود از کانال ۵ میلیون تومانی عبور کند. نیم‌سکه که درآخرین روز خردادماه، روی عدد ۳ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان قرار داشت، روز آخر تیر به قیمت ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. البته عنوان می‌شد که بسیاری از فروشنده‌ها در حجم خرد حاضر به فروش نیم‌سکه در این سطح قیمتی نبودند؛ چراکه تصور می‌کردند بازار به شکل هیجانی کاهشی شده و احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد. نیم‌سکه در روزهای هیجانی افزایشی تیرماه حتی با قیمت ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز مورد معامله قرار گرفت.

در واقع اگر افت شدید دو روز آخر تیرماه نبود، شاهد ثبت بازدهی‌های بسیار بیشتری در بازار ارز و سکه بودیم. دلار در تیرماه تا سقف ۲۶ هزار تومانی افزایش داشت که نسبت به قیمت انتهای خردادماه، حدود ۳۷ درصد بیشتر بود. افت دو روز آخر در بازار ارز بود که میزان بازدهی را بسیار کاهش داد. برخی از فعالان باور دارند، افزایش عرضه ارز توسط بازارساز بود که منجر به افت شدید دلار شد. این در حالی است که گروهی عنوان می‌کردند، پس از رسیدن به سقف ۲۶ هزار تومانی، معامله‌گران فنی بازار تمایلی به خرید نداشتند و با فروش ارزهای خریداری شده در قیمت‌های پایین‌تر سعی کردند کسب سود کنند.

 

بازارهای داغ تیرماه