رودریگو کارتیل، استراتژیست مسائل ارزی در «بانک ملی استرالیا» گفت: افزایش مجدد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان ممکن است سیاست‌گذاران را به تغییر ریل سیاست بازگشایی اقتصادها سوق دهد و این مساله برای بازارها بسیار تلخ خواهد بود. لازم است بدانیم تاثیر قرنطینه فاز نخست روی اقتصادها به ویژه روی اقتصاد آمریکا چه قدر بوده است. با تشدید تنش‌های آمریکا و چین و توقف بخشی از واردات محصولات آمریکایی و همچنین اختلافات تجاری با اروپا، کسری حساب تجاری آمریکا مجددا در حال نزدیک شدن به ۱۰۰ میلیارد دلار است تا جایی که در ماه مه این کشور به گفته وزارت بازرگانی، ۳/ ۷۴ میلیارد دلار کسری تجاری داشته که این رقم ۶/ ۳ میلیارد دلار بیشتر از ماه قبل است. طی این مدت آمریکا ۱/ ۹۰ میلیارد دلار صادرات و ۴/ ۱۶۴ میلیارد دلار نیز واردات داشته است.

یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه «دایوا سکیوریتیز» گفت: این احتمال وجود دارد که با موج دوم همه‌گیری در جهان مواجه شویم اما آن‌طور که موضع‌گیری سیاست‌گذاران نشان می‌دهد، کسی قصد ندارد بار دیگر یک قرنطینه سراسری و طولانی را نظیر آنچه در فاز نخست با آن مواجه شدیم، اعمال کند.

در قاره سبز، شاخص‌های کلان اقتصادی منتشره درباره کشورهای اروپایی نشان‌دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است؛ هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۳۵/ ۱ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.

تحلیلگران بانک «بارکلی» در یادداشتی نوشتند: انتظار ما این است که بازار ارز کماکان بین اخبار مثبت ناشی از بازگشت تدریجی سطح فعالیت‌های اقتصادی و اخبار منفی احتمال آغاز موج دوم شیوع کرونا گیر کنند و احتمالا این وضعیت، خیلی زود به پایان نخواهد رسید.

 مخالفت برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر هلند، دانمارک، سوئد و اتریش با طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان تاکنون مانع از آن شده است تا بسته یک تریلیون یورویی حمایتی از اقتصادهای اروپایی در برابر ویروس کرونا به مرحله اجرا درآید. از سوی دیگر مرزهای اتحادیه اروپا هنوز به روی شمار زیادی از کشورها بسته باقی خواهد ماند که این مساله روی تجارت خارجی و جریانات سرمایه‌ای موثر خواهد بود.

در انگلیس نیز به دنبال کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور، بوریس جانسون، نخست‌وزیر از ارائه یک بسته حمایتی جدید از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا خبر داده است. جانسون همچنین از اعمال تغییرات ساختاری در شیوه مدیریت و بودجه‌بندی دولت خبر داده است.