در مجموع آمارهای تست‌های ایران به رقم یک میلیون و ۸۴ هزار و ۸۵۷ نفر رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که به ازای هر یک میلیون نفر، ۱۳ هزار نفر در ایران تست شده‌اند. این رقم برای ترکیه ۲۷ هزار نفر و برای آلمان ۵۲ هزار نفر گزارش شده است. اگرچه شیوع کرونا در ایران، زودتر از کشورهایی نظیر آلمان، ترکیه و فرانسه بود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کشورها با سیاست‌هایی نظیر انجام تست‌های گسترده و رعایت سطح بالای فاصله‌گذاری اجتماعی توانستند بسیار زودتر به آمار پایین مبتلا و فوتی روزانه برسند. در حال حاضر، فوتی‌های روزانه کشور ترکیه به زیر ۲۰ نفر، در آلمان به زیر ۱۰ نفر و در فرانسه به حدود ۳۰ نفر رسیده است.

یکی از چالش‌هایی که در ایران وجود داشت، این بود که کرونا در ابتدا در استان‌های مرکزی شیوع پیدا کرد و پس از آن با یک فاصله زمانی به استان‌های مرزی کشور رسید. در حال حاضر گزارش‌ها حاکی از آن است که وضعیت خوزستان نسبت به هفته‌های قبل بهتر شده است و همین عامل یکی از دلایل کاهش نسبی مبتلایان در روز گذشته است. یکی از مواردی که می‌تواند نشان دهد روز گذشته وضعیت بهتر شده این است که نسبت مبتلایان به آزمایش‌های روزانه به رقم ۶/ ۹ درصد رسیده است. این در حالی است که در ۱۵ خرداد ماه این رقم تا ۱۶ درصد نیز بالاتر رفته بود. بنابراین نسبت بیماری به ابتلا در روز گذشته کاهش داشته است. به بیان دیگر این آمار می‌گوید از هر ۱۰ نفر تست شده در روز گذشته کمتر از یک نفر با آزمایش مثبت روبه‌رو شده است.

نسبت افراد مبتلا به تست‌های انجام شده، یک معیار خوب برای تغییرات روند بیماری است، زیرا جدا از روند تست‌ها نشان می‌دهد که جهت بیماری در کشور چگونه بوده است. در برخی از روزهای اسفند این نسبت به سطح ۳۳ درصدی نیز رسیده بود. به بیان دیگر، به ازای آزمایش سه نفر، یک نفر با جواب مثبت روبه‌رو می‌شد. روز گذشته اعلام شد که ۷۲ نفر به میزان فوتی‌های کشور افزوده شده است. این رقم در تاریخ ۱۷ خرداد نیز ۷۵ نفر گزارش شده است. میزان فوتی‌ها نسبت به هفته قبل کاهش ۲۱ درصدی را ثبت کرده است. به نظر می‌رسد که بخش قابل توجهی از فوتی‌ها در استان‌های مرزی باشد. روز گذشته اعلام شد که ۲۵۹۶ مبتلای بدحال نیز در کشور وجود دارد. این رقم در هفته قبل به ۲۵۳۳ نفر نیز کاهش یافت، اما اضافه شدن برخی از مبتلایان بد حال، باعث افزایش این مقدار شد. علاوه بر خوزستان که همچنان در وضعیت قرمز قرار گرفته، دو استان کردستان و هرمزگان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. البته به نظر می‌رسد که وضعیت خوزستان نسبت به روزهای قبل بهتر شده است.

 

12-01