به گفته فعالان، در روزهای اخیر میزان تقاضا در بازار ارز کاهش پیدا کرده است و قیمت دلار توان چندانی برای صعود به بالای مرزهای مقاومتی از خود نشان نداده است. برخی بازیگران ارزی، یکی از عوامل کاهش تقاضا در بازار را به تعطیلی بازارهای همسایه نسبت دادند. به گفته آنها، معاملات حواله درهم از هفته گذشته کاهش پیدا کرده است؛ برخی دیگر از فعالان، کاهش دامنه نوسانات و توقف روند افزایشی در بازار ارز را عاملی دانستند که موجب شده تقاضای ورودی به بازار کاهش پیدا کند. به اعتقاد بازیگران حاضر در بازار، هم اکنون بیشترین تقاضای جدید ورودی به بازار مربوط به افرادی است که قصد دارند برای ادامه تحصیل به کشورهای خارجی مهاجرت کنند. به گفته یکی از بازیگران رسمی، در روزهای اخیر تقاضا برای دلار کانادا در بازار آزاد افزایش پیدا کرده است. در روزی که دلار آمریکا روند نزولی داشت، دلار کانادا روی عدد ۸ هزار و ۱۵۰ تومان قرار گرفت. این قیمت ۱۰۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. البته فعالان عنوان می‌کردند، قیمت‌های متفاوتی برای دلار کانادا در بازار وجود داشت و حتی برخی صرافی‌ها قیمت این ارز را بالای ۸ هزار و ۴۰۰ تومان درج کرده بودند. عده دیگری عنوان می‌کردند که در کف بازار، این ارز در حوالی ۸ هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شد.

متغیرهای اثرگذار بر دلار

دلار آمریکا در دو هفته گذشته نوسان چندانی را تجربه نکرده و بیشتر در کانال ۱۰ هزار تومانی نوسان کرده است. در این شرایط، برخی باور دارند، روند کم‌نوسان روزهای گذشته را چند عامل می‌تواند بر هم بزند؛ از نظر آنها، سهل شدن خرید و فروش دلار در بازار دوم و فعال‌تر شدن بیشتر صرافی‌ها و ورود اسکناس بیشتر به بازار آزاد در کنار تغییر متغیرهای سیاسی از جمله عواملی هستند که می‌توانند تغییرات قیمت دلار را به زیر مرز ۱۰ هزار تومانی ببرند. در مقابل، برخی معامله‌گران باور دارند در صورتی که برخی از افراد سپرده‌های خود را تا یک ماه آینده تمدید نکنند و وارد بازارهای ارز و سکه شوند، احتمال افزایش دوباره نوسان به سوی نرخ‌های بالاتر وجود دارد. در کنار این، کاهش فروش نفت دیگر عاملی است که می‌تواند انتظارات بازیگران ارزی را تحت‌تاثیر قرار دهد. البته عده زیادی از فعالان نیز باور دارند، دلار در ماه‌های اخیر رشد زیادی را تجربه کرده است، در نتیجه احتمال رشد بیشتر آن در ماه‌های آینده منوط به ورود موج جدیدی از تقاضاست. آنچه مسلم است بازارساز پس از تجربه بازار دوم ارز و کاهش رانت‌های ارزی توانست دامنه نوسانات قیمت را در بازار آزاد کاهش دهد. در این شرایط، کارشناسان پیشنهاد می‌دهند، بازارساز در کنار عمل به تعهدات پیشین خود، تلاش‌هایی را در جهت تغییر انتظارات عمومی صورت دهد. آنها باور دارند، بازارساز بهتر است از همکاری سایر بخش‌ها نیز در جهت تغییر انتظارات استفاده کند. به گفته برخی تحلیلگران، سیگنال‌هایی در جهت گشایش‌های بین‌المللی و کاهش اثر تحریم‌ها می‌تواند مانع از ورود تقاضای جدید به بازار آزاد شود.

در بازار سکه نیز بیشتر فعالان انتظار دارند تا پایان شهریورماه قیمت نوسان زیادی را تجربه نکند، مگر آنکه دامنه نوسانات در بازار موازی ارز افزایش پیدا کند.  تحویل سکه‌های پیش‌فروش در موعد‌های زمانی مشخص شده و احتمال ورود بخشی از آنها به بازار در کنار حبابی که در بازار سکه وجود دارد، از نیروهای کاهشی فعال در بازار سکه هستند. سکه در ماه گذشته ۱۹درصد رشد را تجربه کرد؛ ولی این میزان کمتر از ماه‌های خرداد و تیر بود. برخی فعالان باور داشتند، این روند می‌تواند نشان‌دهنده کاهش میزان تقاضا در بازار سکه و آغاز تعدیل میزان حباب آن باشد.