به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که در کاهش قیمت بازارهای داخلی نقش داشت، تغییر انتظارات بخشی از معامله‌گران پس از اعلام مفاد بسته ارزی بود. از نظر این دسته، عدم اعلام نرخ قطعی برای بازار دوم، افزایش احتمال بازگشت ارز صادرکنندگان به داخل کشور و آغاز فعالیت صرافی‌ها از روز جاری از جمله متغیرهایی بودند که در تغییر انتظارات نقش داشتند. با این حال، بخشی از معامله‌گران باور داشتند، سیگنال‌های دیگری نیز در زمینه کاهش قیمت‌ها نقش داشت. برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند، روز دوشنبه عرضه ارز در خیابان منوچهری افزایش یافته بود؛ با این حال، برخی از آنها عنوان می‌کردند، بخشی از ارز ورودی به بازار از سوی بازارساز تامین شده است. در این میان عده دیگری اعتقاد داشتند، بخشی از نوسان‌گیران در شرایطی که عرضه ارز در بازار بالا رفته بود، ترجیح می‌دادند تا رسیدن قیمت‌ها به کف مداخله چندانی در بازار نکنند. آنها این تصور را داشتند که ممکن است از سوی ایران سیگنال‌هایی مبنی بر کاهش تنش‌ها به آمریکا ارسال شود؛ این تلقی پس از آن در بازار پررنگ شده است که هفته گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا عنوان کرد که از مذاکره با ایران استقبال می‌کند.

  نزدیک شدن قیمت ۳ بازار

یکی از اتفاقات جدیدی که در بازار روز گذشته رخ داد، نزدیک شدن ارزش دلار در مناطق هرات، سلیمانیه و تهران به یکدیگر بود. به گفته فعالان، روز گذشته در مقاطعی قیمت دلار در ایران، افغانستان و عراق تنها ۵۰ تومان با یکدیگر فاصله داشتند؛ این در حالی است که هفته گذشته در مقطعی فاصله تهران با هرات به بالای ۶۰۰ تومان رسیده بود. به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد فاصله بازارها با یکدیگر کم شود، آزاد شدن جا به جایی ارز از خارج به داخل کشور بود. به عقیده فعالان، این امر موجب شد که ارزش دلار در هرات و سلیمانیه کمی افزایش پیدا کند. همزمان روند نزولی دلار در بازار داخلی موجب شد که فاصله آن با بازارهای همسایه کم شود. برخی از معامله‌گران عنوان کردند در مقطعی ارزش دلار در تهران حتی با شهر هرات برابر شد. آنها عنوان کردند، در گذشته نیز زمانی که بازارساز داخلی اقدام به عرضه ارز می‌کرد، ارزش دلار در بازار تهران به نزدیکی بازارهای همسایه می‌رسید. بعضا حتی ارزش دلار در بازار ایران پایین‌تر از بازارهای همسایه بود؛ امری که تقاضای آربیتراژی را به بازار داخلی می‌کشاند. با این حال، در ماه‌های گذشته با کاهش مداخله بازارساز، قیمت دلار در بازار تهران از بازارهای مرزی گران‌تر شده بود. اتفاق دومی که از نظر معامله‌گران در بازار جدید بود، افزایش حجم فروش‌ها در بازار بود. یکی دیگر از نکات تازه برای بازار، افزایش حجم معاملات در میان دلالان بود. روز گذشته این دسته با آسودگی بیشتری در اطراف پاساژ افشار و خیابان منوچهری حضور داشتند و اقدام به خرید و فروش ارز می‌کردند. برخی عنوان می‌کردند که حجم معاملات فردایی نیز در این روز بالا رفته بود. جالب آنکه اکثر فعالان عنوان می‌کردند قیمت دلار در معاملات فردایی پایین‌تر از نرخ نقدی بوده است. در واقع انتظارات کاهشی در میان این دسته از قدرت بیشتری برخوردار بود. روز گذشته حتی یکی از کانال‌های اطلاع رسانی معامله‌گران اعلام کرده بود ارزش دلار فردایی در مشهد ۷۰ تومان پایین‌تر از نرخ نقدی دلار در شهر هرات بود. اتفاقی که حدود ساعت ۵ عصر رخ داده بود.

روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی نیز توانست از کانال ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مسیر خود را تغییر دهد. سکه که روز یکشنبه توانسته بود با افزایش خریدها از مرز ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی بلند شود، روز دوشنبه با قدرت فروشندگان نتوانست سطح یاد شده را حفظ کند. دراین روز خریداران در مرز ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان وارد بازار شدند. نکته جالب آنجا بود که سکه بازان نتوانستند قیمت را زیاد بالا بیاورند و سکه از کانال ۳میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالاتر نیامد.

 

استقبال بازارها از بسته ارزی

 

13 (3)