بانک مرکزی، بانک‌ها را به دو دسته کلی بانک‌های دولتی و غیردولتی تقسیم کرده است که هر کدام از این دسته‌ها دارای دو زیرمجموعه‌اند. بانک‌های دولتی به دو دسته «بانک‌های «تخصصی» و «تجاری» تقسیم و بانک‌های غیردولتی نیز شامل «بانک‌های خصوصی شده» و «بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری» می‌شوند. بیشترین کاهش تعداد شعب: اولین دسته از بانک‌های دولتی، بانک‌های تجاری هستند که تعداد شعب داخلی تا پایان ماه سوم سال‌جاری ۵ هزار و ۴۶ واحد بوده است. بیشترین کاهش در تعداد شعب در بانک‌های تجاری دولتی رخ داده است. در ۳ ماه ابتدایی ۹۷ نسبت به سه ماه ابتدایی ۹۶، از تعداد شعب بانک‌های تجاری ۸۰ واحد کاسته شد.

 بانک‌هایی با افزایش تعداد شعب: اما تعداد شعب تمامی دسته‌های بانکی با کاهش روبه‌رو نشده است. بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری در سال‌جاری بر تعداد شعب خود افزوده‌اند. براساس اعلام بانک مرکزی میزان شعب بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری در ۳ ماه ابتدایی امسال با افزایش ۷ واحدی روبه‌رو شده‌اند. این دسته تنها گروهی بودند که شعب آنها در سال ۹۷ افزایش یافت. بیشترین شعب بانکی: دسته‌ای از بانک‌ها که بیشترین شعب بانکی را در سراسر کشور به خود اختصاص داده‌اند، بانک‌های خصوصی شده هستند. تعداد شعب داخلی این بانک‌ها ۶ هزار و‌۴۶۱ واحد است. البته از شعب این بانک‌ها نیز در ربع اول سال‌جاری ۴۸ واحد کاسته شد. رتبه دوم بیشترین شعب نیز در اختیار بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری است. مجموعا تعداد شعب داخلی بانک‌های غیردولتی بیش از ۳ هزار عدد از بانک‌های دولتی بیشتر است.

بیشترین شعب در روستاها: توزیع بانک‌ها در روستاها متفاوت از شهرها است. درحالی‌که بانک‌های غیردولتی دست بالا را در سطح شهرهای کشور دارند اما در روستاها الگوی متفاوتی برقرار است. بیشتر نیازهای بانکی روستاییان کشور از طریق بانک‌های دولتی رفع و رجوع می‌شود. تعداد شعب بانک‌های دولتی ۵۴۲ واحد و تعداد شعب بانک‌های غیردولتی تقریبا ۲۰۰ عدد کمتر است. در این بین سهم بانک‌های تخصصی بیش از سایرین است و بیشترین شعب بانکی روستاهای کشور را تشکیل می‌دهند. بیشترین فعالیت در خارج: در زمینه بانک‌های خارج از کشور بانک‌های غیردولتی فعال‌ترند. سهم بانک‌های تجاری دولتی در خارج از کشور ۱۸ شعبه و سهم بانک‌های خصوصی شده ۲۸ واحد است. بانک‌های تخصصی دولتی هیچ شعبه‌ای در خارج از کشور ندارند. بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری نیز تا پایان خرداد ماه دارای ۲ شعبه در خارج از کشور هستند.

توزیع استانی شعب: بیشترین شعب بانک‌های کشور در پرجمعیت‌ترین استان، یعنی تهران وجود دارد که امری منطقی است. مجموع شعب شبکه بانکی در این استان بیش از ۴ هزار واحد است که معادل یک پنجم کل شعب بانکی کشور است. این الگو در تمامی دسته‌های بانکی مشاهده می‌شود. اما رتبه دوم بیشترین شعب بانکی متعلق به استان اصفهان با ۱۴۳۱ واحد است. استان‌های خراسان رضوی و فارس نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌های استان اصفهان از نظر تعداد شعب هستند، تعداد شعب در این دو استان بیش از ۱۲۵۰ واحد است اما شبکه بانکی در باقی استان‌های کشور کمتر از ۱۰۰۰ شعبه دارد. تقریبا رتبه‌بندی تعداد شعب معادل رتبه‌بندی جمعیت استان‌ها است. استان کهکیلویه و بویراحمد که جزو سه استان کم‌جمعیت کشور است، دارای کمترین فراوانی شعب بانکی است.

 

06-01