سخنگوی وزارت بازرگانی چین نیز در واکنش به احتمال اعمال تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری ازسوی آمریکا بر کالاهای چینی اظهار کرد، پکن اگرچه از این اقدام آمریکا شگفت‎‌زده شده است اما برای حفاظت از منافع اصلی کشور و مردم، همانند گذشته مجبور به اتخاذ اقدام متقابل است. اگر چه انتظار می‌رود با آغاز تنش‌های سیاسی بازاریان به سمت بازارهای مطمئن‌تر مانند طلا روی بیاورند اما روند کاهشی اونس حکایت از دو نکته دارد: اول اینکه بازار این تنش‌ها را با بی‌اعتنایی بی‌پاسخ گذاشته، اتفاقی که در طول سکانداری ترامپ بارها تکرار شده است. دوم اینکه روند کاهشی اونس از یک روند بلندمدت تبعیت می‌کند که در نتیجه افزایش بازدهی بازارهای رقیب و از ۴ ماه پیش استارت خورده است. دیدگاه‌های کاهشی در حالی بعضا بیشتر در بازار شنیده می‌شوند که برخی باور دارند با کند شدن روند رشد نرخ‌های بهره در آمریکا، اونس صعود خود را آغاز خواهد کرد. یکی دیگر از عوامل کاهنده قیمت طلا در روز گذشته، افزایش ارزش شاخص دلار در بازارهای جهانی تا ساعت ۵ بعدازظهر بود.

مختصات جذاب‌تر سایر بازارها

در یک سال گذشته اونس روند پرنوسانی را طی کرده است.  اونس در بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود ۱۲۲۰ دلار بود. به‌طوری‌که از ۱۱ جولای سال گذشته تا ۱۱‌جولای سال جاری (دیروز) دو بار روند مداوم صعودی و دو بار روند مداوم نزولی را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که در دو دور صعود دو سقف ۱۳۴۰ و ۱۳۶۰ را شکست و در دو دوره سقوط سطح ۱۲۴۰ را شکسته است. آخرین روند تجربه شده نیز نزولی بوده که تا روز اخیر نیز ادامه داشته است؛ به‌طوری‌که روند ۶ ماهه خود را به ثبت رسانده است. به‌نظر می‌رسد، از یک طرف بازار به جنگ تجاری ترامپ اعتنایی نکرده و از طرف دیگر، روند کاهشی اونس در روزهای اخیر تبعیت از یک روند نزولی بوده که از ۳ ماه پیش شروع شده است. علت اصلی این روند کاهشی را نیز می‌توان به ارزش‌گذاری ذهنی بازیگران بازار از سایر بازارهای رقیب نسبت داد. به‌طوری‌که در روزهای اخیر از یک طرف شاخص دلار جهانی روند افزایشی داشته و از طرف دیگر نرخ اوراق کوتاه‌مدت دولتی در امریکا افزایش یافته است. برآیند این عوامل باعث شده تا در مجموع اونس بر خلاف تب و تاب جنگ‌های تجاری روند کاهشی را پیش بگیرد. روند تقویتی دلار در بازار ارز و افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا بازارهای جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاران بالقوه نسبت به اونس بوده‌اند.

روند اونس در روزهای اخیر

 اونس اگر چه اولین روز هفته را با تجربه روندی ملایم حول نقطه ۱۲۶۰ دلار سپری کرد. اما روز دوم هفته را با روندی تقریبا کاهشی گذراند. اولین معاملات اونس در روز چهارشنبه با سطحی پایین‌تر از دو روز ابتدایی هفته و با قیمت ۱۲۵۰ دلار استارت خورد. روز دوشنبه اونس اولین معاملات خود را با نرخ حدود ۱۲۵۹ دلار استارت زد اگر چه در اولین ساعات این روز معاملات اونس رو به افزایش گذاشت و به رقم ۱۲۶۵ دلار نیز رسید اما دوباره وارد فاز نزولی شد و معاملات پایان روز را حول نرخ آغازی روز یعنی ۱۲۵۹ دلار به پایان رساند.

روز سه‌شنبه به‌عنوان دومین روز هفته میلادی، معاملات اونس بار دیگر با قیمت ۱۲۵۹ دلار آغاز شد اما بر عکس اولین روز هفته ساعات بعدی را با روند کاهشی گذراند. به‌طوری‌که این نرخ تا ۱۲۴۷ دلار نیز کاهش یافت اما دوباره افزایش یافت تا به مقدار ۱۲۵۵ دلار رسید. اما بر خلاف انتظار، اونس معاملات پایانی روز‌سه‌شنبه خود را با سقوط قیمتی به سرانجام رساند. به‌طوری‌که آخرین معاملات اونس در این روز با قیمت تقریبی ۱۲۵۰ دلار بسته شد. سقوطی که همزمان با آغاز جنگ تجاری آمریکا علیه چین اتفاق افتاد.